DPS w Łodzi, ul. Spadkowa - Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi w I półroczu 2003 roku
XMLTreść
Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi w I półroczu 2003 roku. Tematyka kontroli obejmowała przestrzeganie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.
Łódź, dnia 2 czerwca 2003 roku
Pani
Beata Piaseczna
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej ul. Spadkowa 4/6 w Łodzi
WK – 0915/32/2003
Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) zawiadamiam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę w zakresie udzielania zamówień publicznych w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Spadkowej 4/6 w Łodzi. Kontroli poddano następujące postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
- przetarg nieograniczony na wykonanie remontu pomieszczeń w budynku głównym DPS oraz remontu pomieszczeń w budynku szkoły (umowa z dnia 23 września 2002 roku),
- zapytanie o cenę na zakup oleju opałowego (umowa z dnia 4 lutego 2003 roku),
- przetarg nieograniczony na wykonywanie obsługi prawnej (umowa z dnia 1 czerwca 2001 roku)
- zapytanie o cenę na wykonywanie obsługi prawnej (umowa z dnia 31 grudnia 2002 roku),
- negocjacje z zachowaniem konkurencji na wykonanie szybu dźwigu i dostawę windy szpitalnej do DPS (umowa z dnia 5 listopada 2001 roku).
W odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie szybu dźwigu i dostawę windy szpitalnej kontrolujący stwierdzili, że zamawiający udzielił zamówienia w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji, mimo braku istnienia ustawowo określonych przesłanek zastosowania tego trybu, co stanowiło naruszenie art. 14 ust.2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 72, poz. 664 z późn. zm.). Z przedstawionej do kontroli dokumentacji wynikało, że zamówienia udzielono na podstawie art. 64 pkt 2 ww. ustawy, stosownie do którego tryb negocjacji z zachowaniem konkurencji można było zastosować, jeżeli zachodziła pilna potrzeba udzielenia zamówienia w sytuacji, której nie można było przewidzieć, a nie wynikała ona z winy zamawiającego. W badanym stanie faktycznym opisywane zadanie inwestycyjne przewidziane było w planie finansowym Domu Pomocy Społecznej na 2001 rok. Informacja o kwotach wydatków, zatwierdzonych uchwałą budżetową Rady Miejskiej w Łodzi na 2001 rok (uchwała nr LI/1112/2000 z dnia 28 grudnia 2000 roku) przekazana została do Domu Pomocy Społecznej pismem Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi z dnia 27 lutego 2001 roku (sygn. MOPS-FK-0213/64/II/2001. Skoro zatem zadanie było planowane, okoliczność ta przesądza, że co do przedmiotowego zamówienia nie było możliwe przyjęcie, że zachodziła pilna potrzeba udzielenia zamówienia, w sytuacji której wcześniej nie można było przewidzieć.
Umowa w sprawie udzielenia zamówienia publicznego zawarta została przez Dyrektora Domu Pomocy Panią Beatę Piaseczną w dniu 5 listopada 2001 roku.
Kontrolujący stwierdzili ponadto, że zamawiający unieważnił, przed udzieleniem ww. zamówienia publicznego w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji, postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, powołując się na art.27b ust.1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych. Zgodnie z powołanym unormowaniem zamawiający mógł unieważnić postępowanie, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub realizacja zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. W badanym stanie faktycznym przesłanka ta nie była spełniona, unieważnienie postępowania nastąpiło zatem z naruszeniem art. 27b ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Zamawiający w przesłanej do wykonawców informacji o unieważnieniu postępowania, nie podał uzasadnienia faktycznego tej decyzji, czym naruszył art. 27b ust.2 ww. ustawy.
W odniesieniu do pozostałych kontrolowanych postępowań uchybień nie stwierdzono.
Informując o stwierdzonych nieprawidłowościach proszę Panią Dyrektor o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie oraz zapobieganie występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:
Przy udzielaniu zamówień publicznych przestrzegać przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, a w szczególności:
- art. 14 ust.2 ustawy dopuszczającego możliwość udzielenia zamówienia publicznego w innym trybie niż przetarg nieograniczony wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie,
- art. 27b ust. 1 ustawy określającego przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
- art. 27b ust.2 ustawy nakazującego zamawiającemu zamieszczać w przekazywanej dostawcom lub wykonawcom informacji o unieważnieniu postępowania uzasadnienie faktyczne podjętej decyzji.
Stosownie do art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych informację o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.
Do wiadomości:
1. Pan Jerzy Kropiwnicki – Prezydent Miasta Łodzi
2. Pan Paweł Osiborski – Dyrektor MOPS w Łodzi
3. aa
Łódź, dnia 2 czerwca 2003 roku
Pani
Beata Piaseczna
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej ul. Spadkowa 4/6 w Łodzi
WK – 0915/32/2003
Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz.U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) zawiadamiam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę w zakresie udzielania zamówień publicznych w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Spadkowej 4/6 w Łodzi. Kontroli poddano następujące postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
- przetarg nieograniczony na wykonanie remontu pomieszczeń w budynku głównym DPS oraz remontu pomieszczeń w budynku szkoły (umowa z dnia 23 września 2002 roku),
- zapytanie o cenę na zakup oleju opałowego (umowa z dnia 4 lutego 2003 roku),
- przetarg nieograniczony na wykonywanie obsługi prawnej (umowa z dnia 1 czerwca 2001 roku)
- zapytanie o cenę na wykonywanie obsługi prawnej (umowa z dnia 31 grudnia 2002 roku),
- negocjacje z zachowaniem konkurencji na wykonanie szybu dźwigu i dostawę windy szpitalnej do DPS (umowa z dnia 5 listopada 2001 roku).
W odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie szybu dźwigu i dostawę windy szpitalnej kontrolujący stwierdzili, że zamawiający udzielił zamówienia w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji, mimo braku istnienia ustawowo określonych przesłanek zastosowania tego trybu, co stanowiło naruszenie art. 14 ust.2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 72, poz. 664 z późn. zm.). Z przedstawionej do kontroli dokumentacji wynikało, że zamówienia udzielono na podstawie art. 64 pkt 2 ww. ustawy, stosownie do którego tryb negocjacji z zachowaniem konkurencji można było zastosować, jeżeli zachodziła pilna potrzeba udzielenia zamówienia w sytuacji, której nie można było przewidzieć, a nie wynikała ona z winy zamawiającego. W badanym stanie faktycznym opisywane zadanie inwestycyjne przewidziane było w planie finansowym Domu Pomocy Społecznej na 2001 rok. Informacja o kwotach wydatków, zatwierdzonych uchwałą budżetową Rady Miejskiej w Łodzi na 2001 rok (uchwała nr LI/1112/2000 z dnia 28 grudnia 2000 roku) przekazana została do Domu Pomocy Społecznej pismem Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi z dnia 27 lutego 2001 roku (sygn. MOPS-FK-0213/64/II/2001. Skoro zatem zadanie było planowane, okoliczność ta przesądza, że co do przedmiotowego zamówienia nie było możliwe przyjęcie, że zachodziła pilna potrzeba udzielenia zamówienia, w sytuacji której wcześniej nie można było przewidzieć.
Umowa w sprawie udzielenia zamówienia publicznego zawarta została przez Dyrektora Domu Pomocy Panią Beatę Piaseczną w dniu 5 listopada 2001 roku.
Kontrolujący stwierdzili ponadto, że zamawiający unieważnił, przed udzieleniem ww. zamówienia publicznego w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji, postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, powołując się na art.27b ust.1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych. Zgodnie z powołanym unormowaniem zamawiający mógł unieważnić postępowanie, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub realizacja zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. W badanym stanie faktycznym przesłanka ta nie była spełniona, unieważnienie postępowania nastąpiło zatem z naruszeniem art. 27b ust. 1 pkt 3 ustawy o zamówieniach publicznych.
Zamawiający w przesłanej do wykonawców informacji o unieważnieniu postępowania, nie podał uzasadnienia faktycznego tej decyzji, czym naruszył art. 27b ust.2 ww. ustawy.
W odniesieniu do pozostałych kontrolowanych postępowań uchybień nie stwierdzono.
Informując o stwierdzonych nieprawidłowościach proszę Panią Dyrektor o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie oraz zapobieganie występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:
Przy udzielaniu zamówień publicznych przestrzegać przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, a w szczególności:
- art. 14 ust.2 ustawy dopuszczającego możliwość udzielenia zamówienia publicznego w innym trybie niż przetarg nieograniczony wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie,
- art. 27b ust. 1 ustawy określającego przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
- art. 27b ust.2 ustawy nakazującego zamawiającemu zamieszczać w przekazywanej dostawcom lub wykonawcom informacji o unieważnieniu postępowania uzasadnienie faktyczne podjętej decyzji.
Stosownie do art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych informację o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.
Do wiadomości:
1. Pan Jerzy Kropiwnicki – Prezydent Miasta Łodzi
2. Pan Paweł Osiborski – Dyrektor MOPS w Łodzi
3. aa