W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

M. Ozorków - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Miastu Ozorków po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 15 listopada 2004 r.



Pan
Piotr Giziński
Burmistrz Miasta Ozorkowa


WK – 602/75/2004

Na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001r., Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję, że kompleksowa kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzona w Mieście Ozorków wykazała następujące uchybienia i nieprawidłowości:W zakresie dochodów z podatków i opłat lokalnych

1. W sprawozdaniu Rb-27S za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2002 roku wykazano nieprawidłowe kwoty skutków finansowych obniżenia górnych stawek podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości. Do wyliczenia skutków obniżenia górnych stawek podatkowych w odniesieniu do osób fizycznych nie wzięto pod uwagę obniżenia stawki za grunty będące użytkami rolnymi, które nie wchodzą w skład gospodarstw rolnych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, wykorzystywanych na cele rolnicze. Górna stawka dla ww. gruntów określona w przepisach wynosiła 0,06 zł. Rada Miejska obniżyła stawkę do 0,05 zł. Kwota skutków finansowych obniżenia górnych podatkowych w przypadku osób fizycznych wykazana w sprawozdaniu Rb-27S powinna wynosić 166.030 zł, a nie jak wykazano 160.617 zł.
2. Wykazane w sprawozdaniu Rb-27S według stanu na dzień 31 grudnia 2002 roku, 30 czerwca 2003 roku oraz 31 grudnia 2003 roku, kwoty skutków finansowych udzielonych umorzeń, ulg, odroczeń i zwolnień w zakresie podatku od nieruchomości były niezgodne z przedłożoną dokumentacją źródłową o następujące kwoty:
- w 2002 roku – zaniżenie o kwotę 372 zł,
- w I półroczu 2003 roku – zawyżenie o kwotę 881 zł,
- w 2003 roku – zaniżenie o kwotę 848 zł.
W trakcie trwania czynności kontrolnych RIO w Łodzi dokonano korekty sprawozdań Rb-27S oraz Rb-PDP za poddane kontroli okresy sprawozdawcze.
3. Stwierdzono przypadki, że na deklaracjach składanych na podatek od nieruchomości za 2002 rok lub ich korektach brak było daty wpływu do Urzędu Miejskiego. Ponadto, ustalono, że deklaracja na podatek od nieruchomości za 2003 rok złożona została przez podatnika nr 10015 po terminie wynikającym z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 9, poz. 84 z późn. zm.). Z art. 6 ust.9 pkt 1 ww. ustawy wynika, że osoby prawne zobowiązane są do składania deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy w terminie do dnia 15 stycznia.
4. W przypadku podatnika podatku od nieruchomości - osoby prawnej o numerze kontowym 10015 dane dotyczące powierzchni gruntów wynikające z deklaracji niezgodne były z danymi wynikającymi z ewidencji gruntów. W trakcie trwania kontroli organ podatkowy podjął czynności mające na celu wyjaśnienie zaistniałej rozbieżności i ewentualne określenie wysokości zobowiązań podatkowych za lata 1999 - 2004.
5. Stwierdzono przypadek opóźnienia w wydaniu decyzji zmieniającej wysokość podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy w ciągu roku nastąpiła zmiana podstawy opodatkowania. W przypadku podatnika nr 710015, w ciągu roku nastąpiła zmiana podstawy opodatkowania, w związku z czym podatnik w dniu 11 maja 2002 roku złożył korygujący wykaz nieruchomości. W karcie nieruchomości naniesiono zmiany, począwszy od dnia 1 czerwca 2002 roku, przy czym decyzja zmieniająca wysokość podatku od nieruchomości wydana została dopiero w dniu 31 grudnia 2002 roku. Stosownie do postanowień art.139 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) - załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej. Natomiast zgodnie z § 2 ww. ustawy - niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
6. Na wszystkich poddanych kontroli informacjach o nieruchomościach i obiektach budowlanych złożonych na 2003 rok brak było daty wpływu do Urzędu Miejskiego w Ozorkowie.
7. Stwierdzono kilka przypadków doręczenia podatnikom decyzji ustalających wysokość podatku na 2003 rok w terminie uniemożliwiającym zachowanie ustawowego terminu płatności I raty podatku.
8. Na mocy decyzji nr Fn.3110/4/2002 z dnia 5 lutego 2002 roku odroczono termin płatności III i IV raty zaległego podatku od nieruchomości za 2001 rok, czym naruszono art.48 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Możliwość odroczenia zapłaty zaległości podatkowej wprowadzona została do ustawy Ordynacja podatkowa dopiero z dniem 1 stycznia 2003 roku. Z zestawienia udzielonych w 2002 roku ulg w zapłacie podatku od nieruchomości wynikało, że wydano łącznie 8 decyzji w sprawie odroczenia zapłaty zaległości podatkowej na kwotę 892.847,98 zł.
9. Stawka podatku leśnego od 1 ha za rok podatkowy 2003 została ustalona w wysokości 24,69 zł. Powyższe niezgodne było z postanowieniami art.4 ust.1 i 4 ustawy z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym (Dz. U. nr 200 poz. 1682 z późn. zm.). Stosownie do art.4 ust.1 podatek leśny od 1 ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Średnia ceny sprzedaży drewna uzyskana przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2002 roku ustalona została na podstawie komunikatu Prezesa GUS ogłoszonego w Monitorze Polskim nr 50 i wyniosła 111,21 zł. Zatem - stawka podatku leśnego winna wynieść - 220 m3 x 111,21=24,47 zł. Zastosowanie stawki w większej wysokości spowodowało zawyżenie wysokości pobieranego podatku leśnego o 3,10 zł.
10. W uchwale nr XL/281/98 Rady Miejskiej w Ozorkowie w sprawie ustalenia dziennych stawek opłaty targowej na terenie miasta Ozorkowa nie określono inkasentów opłaty targowej, czym naruszono art.19 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Omawiana uchwała została zmieniona na mocy uchwały nr XIX/186/2000 Rady Miejskiej w Ozorkowie z dnia 24 lutego 2000 roku, przy czym zmiana dotyczyła wyłącznie stawek opłaty targowej.
11. Stwierdzono przypadki nieterminowego wystawiania tytułów wykonawczych w odniesieniu do zaległości podatkowych, co naruszało § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz. 1541 z późn. zm.), który stanowił, że po bezskutecznym upływie terminu zapłaty określonego w upomnieniu wierzyciel wystawia tytuł wykonawczy.

W zakresie dochodów z majątku

Stwierdzono przypadki braku zamieszczenia informacji o wywieszeniu w siedzibie Urzędu Miejskiego wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w dzierżawę, co było wymagane przez art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 46, poz.543 z późn. zm.).

W zakresie dochodów z tytułu zajęcia pasa drogowego

Kontrolujący stwierdzili przypadki braku wydania opinii przez zarządcę drogi w sprawie planowanego zajęcia pasa drogowego, która wymagane była przez § 3 rozporządzenia z dnia 24 stycznia 1986 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych (Dz. U. nr 6, poz. 33 z późn. zm. - obecnie nie obowiązujące).

Informując o powyższych nieprawidłowościach proszę Pana Burmistrza o podjęcie działań w celu ich wyeliminowania oraz zapobieżenia występowaniu w przyszłości. W związku z powyższym RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Zapewnić prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniach budżetowych RB -27S i RB - PDP kwot skutków finansowych wynikających z udzielonych ulg, umorzeń, zwolnień oraz z obniżenia górnych granic stawek podatkowych.
2. Egzekwować terminowe składanie deklaracji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości przez osoby prawne.
3. Na składanych przez podatników deklaracjach podatkowych zamieszczać adnotację o terminie wpływu do Urzędu Miejskiego.
4. Kontynuować czynności mające na celu wyjaśnienie faktycznej powierzchni gruntów podlegających opodatkowaniu w stosunku do podatnika nr 10015.
5. Przestrzegać terminów załatwiania spraw określonych w art.139 ustawy Ordynacja podatkowa.
6. Zapewnić by decyzje ustalające wysokość podatku doręczane były podatnikom w terminie umożliwiającym zachowanie ustawowego terminu płatności I raty podatku.
7. Stawkę podatku leśnego ustalać zgodnie z postanowieniami art.4 ust.1 i 4 ustawy z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym.
8. Zapewnić by poboru opłaty targowej dokonywali inkasenci wskazani przez Radę Miejską, zgodnie z wymogami wynikającymi z art.19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.
9. W przypadku braku zapłaty zaległości podatkowej w terminie wskazanym w doręczonym podatnikowi upomnieniu wystawiać tytuł wykonawczy, zgodnie z § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
10. Informację o wywieszeniu w siedzibie Urzędu Miejskiego wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w dzierżawę podawać do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, zgodnie z art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
11. Przy wydawaniu zezwoleń na zajęcie pasa drogowego przestrzegać procedury poprzedzającej wydanie decyzji, określonej przez przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. nr 140, poz.1481).

Stosownie do art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych informację o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

- Przewodniczący Rady Miejskiej w Ozorkowie
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Ozorkowie
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.