W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

M. Łódź - Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Miastu Łódź po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, 14 grudnia 2004 r.


Pan
Jerzy Kropiwnicki
Prezydent Miasta Łodzi


WK - 602/85/2004

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję Pana Prezydenta, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Mieście Łodzi w zakresie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. Kontrolą objęto, w szczególności, zagadnienia związane z ustalaniem liczby etatów kalkulacyjnych, procedurą planowania wysokości wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w uchwale budżetowej wraz z zachowaniem minimalnych wysokości średnich wynagrodzeń dla nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Wymóg zachowania minimalnej wysokości średnich wynagrodzeń określony został w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 118, poz. 1112 z późn. zm.), zgodnie z którym - średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty stanowi 82 % kwoty bazowej określanej dla pracowników państwowej sfery budżetowej na podstawie art. 5 pkt 1 lit. a i art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.), ustalanej corocznie w ustawie budżetowej. Natomiast - według ust. 4 powołanego artykułu - średnie wynagrodzenie pozostałych nauczycieli stanowi dla: nauczyciela kontraktowego - 125% wynagrodzenia nauczyciela stażysty; nauczyciela mianowanego - 175% wynagrodzenia nauczyciela stażysty, nauczyciela dyplomowanego - 225% wynagrodzenia nauczyciela stażysty.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej regulacjami, wysokość średnich wynagrodzeń nauczycieli według stopnia awansu zawodowego w 2003 roku, po podwyżce, powinna wynieść:

- dla nauczyciela stażysty - 1.368 zł,
- dla nauczyciela kontraktowego - 1.710 zł,
- dla nauczyciela mianowanego - 2.394 zł,
- dla nauczyciela dyplomowanego 3.078 zł.

Dane dotyczące podwyżek dla nauczycieli na 2003 rok, według stanu na czas ich wypłaty przedstawiały się następująco:

Kategoria awansu zawodowegoLiczba etatów
Gmina
Średnia wysokość wynagrodzenia po podwyżce - gminaLiczba etatów - powiatŚrednia wysokość wynagrodzenia po podwyżce powiatŚrednia wysokość wynagrodzenia po podwyżce gmina
i powiat

Stażysta

295,591.253 zł229,261.551 zł1.383 zł

Kontraktowi

833,021.623 zł539,371.825 zł1.703 zł

Mianowani

4397,252.345 zł2.411,102.609 zł2.439 zł

Dyplomowani

386,393.009 zł439,433.208 zł3.115 zł

Razem

5.912,25X3.619,16WysokośćX

Średnia wysokość wynagrodzenia po podwyżce dla nauczycieli kontraktowych wyniosła 1.703 zł i była niższa o 7 zł od wymaganej. Jednakże, według zestawienia sporządzonego na dzień 1 stycznia 2004 roku, średnia wysokość wynagrodzenia nauczyciela kontraktowego osiągnięta w 2003 roku wynosiła 1.735 zł, czyli była wyższa od gwarantowanej o 25 zł. Wynikało to, między innymi, ze wzrostu liczby zastępstw doraźnych, nauczania indywidualnego oraz wypłat jednorazowych.

Wysokość średnich wynagrodzeń nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego w 2004 roku po podwyżce wynieść powinna:

- dla nauczyciela stażysty - 1.409 zł,
- dla nauczyciela kontraktowego - 1.761 zł,
- dla nauczyciela mianowanego - 2.466 zł,
- dla nauczyciela dyplomowanego 3.170 zł.

Dane dotyczące podwyżek dla nauczycieli na 2004 rok, według stanu na czas ich wypłaty przedstawiały się następująco:

Kategoria awansu zawodowegoLiczba etatów
- gmina
Średnia wysokość wynagrodzenia po podwyżce - gmina Liczba etatów - powiatŚrednia wysokość wynagrodzenia po podwyżce powiat Średnia wysokość wynagrodzenia po podwyżce gmina
i powiat

Stażysta

312,491.299 zł252,921.557 zł1.414 zł

Kontraktowi

760,211.705 zł526,481.901 zł1.785 zł

Mianowani

3.963,232.405 zł2.112,412.645 zł2.488 zł

Dyplomowani

772,103.096 zł743,223.285 zł3.189 zł

Razem

5.808,03X3.635,03WysokośćX

Zatem, zarówno w odniesieniu do 2003, jak i 2004 roku średnie wynagrodzenia nauczycieli, składające się z wynagrodzenia zasadniczego oraz pozostałych składników z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych, określonych w art. 54 Karty Nauczyciela, odpowiadały na obszarze działania Miasta Łodzi, co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust.3 i 4. Zaznaczyć należy przy tym, że ostateczne dane dotyczące 2004 roku możliwe będą do ustalenia po upływie roku budżetowego.


Niezależnie od powyższych ustaleń, chciałbym zwrócić uwagę Pana Prezydenta, że zarówno w 2003 jak i w 2004 roku, RIO w Łodzi - działając na podstawie art.88 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - zwracała się do Pana Prezydenta o udzielenie informacji dotyczących waloryzacji wynagrodzeń dla nauczycieli. Przekazane Izbie dane, pismami z dnia 1 października 2003 roku, sygn. ES.IV.AM.3014-112/2003 oraz z dnia 23 lipca 2004 roku, sygn. Ed.IV.IK.3014-180/04, były błędne w zakresie podanej liczby etatów kalkulacyjnych. W związku z powyższym, proszę Pana Prezydenta o zobowiązanie podległych pracowników do dołożenia stosownej staranności przy przygotowywaniu danych przekazywanych organom nadzoru.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Prezydenta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.

Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.

Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

- Przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Łodzi
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisał Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Ryszard Paweł Krawczyk. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.