W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Skomlin - Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Skomlin po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 23 września 2004 roku



Pan
Grzegorz Maras
Wójt Gminy Skomlin


WK - 602/69/2004


Na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 roku, Dz. U. nr 55 poz. 577 z późn. zm.) zawiadamiam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła w Gminie Skomlin kontrolę sprawdzającą wykonanie wniosków pokontrolnych oraz doraźną kontrolę gospodarki finansowej. Kontrolujące ustaliły, że wnioski pokontrolne przekazane Gminie po przeprowadzonej w czwartym kwartale 2003 roku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej, zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 26 stycznia 2004 roku, sygn. WK - 0915/6/2004, zostały wykonane. W przypadku zalecenia dotyczącego przestrzegania obowiązku podejmowania kontroli wobec podległych jednostek organizacyjnych w zakresie określonym przez art. 127 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 z późn. zm.) ustalono, że Wójt Gminy zaplanował przeprowadzenie przedmiotowych kontroli w II półroczu 2004 roku, a więc po czasie zakończenia niniejszej kontroli. Realizacja omawianego wniosku będzie mogła być sprawdzona w czasie kolejnej kontroli gospodarki finansowej Gminy. Wniosek pokontrolny dotyczący zwrotu do budżetu Gminy wynagrodzenia pobranego przez Wójta za okres opóźnienia w złożeniu oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej przez siostrę, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 23 listopada 2002 roku o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 214, poz. 1806), stał się bezprzedmiotowy z uwagi na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 lipca 2004 roku, sygn. K 20/03 (Dz. U. nr 167, poz. 1759), który orzekł o niezgodności z Konstytucją art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 listopada 2002 roku o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw oraz art. 24j ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - w części, w jakiej przepisy te dotyczą wstępnych, zstępnych oraz rodzeństwa radnego, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta.

Kontrolą doraźną gospodarki finansowej objęte zostały zagadnienia związane z realizacją dochodów z majątku gminy, windykacją zaległych opłat za zużycie wody oraz ustalania i rozliczania kosztów ogrzewania budynku Urzędu Gminy i budynku Ośrodka Zdrowia. W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

1. Kontrolujące ustaliły, że osoba fizyczna wydzierżawiająca od Gminy do dnia 30 czerwca 2004 roku lokal użytkowy, z przeznaczeniem na gabinet stomatologiczny, nie przestrzegała umownego terminu płatności czynszu dzierżawnego oraz innych opłat związanych z korzystaniem z lokalu. Mimo powyższego Gmina nie podejmowała żadnych prawem przewidzianych działań w celu wyegzekwowania zaległości. Na dzień rozwiązania umowy, tj. 30 czerwca 2004 roku, zaległość obejmowała czynsz dzierżawny za marzec (część kwoty) oraz za miesiące kwiecień, maj, czerwiec 2004 roku - łączna kwota 891,70 zł, należność za centralne ogrzewanie - kwota 26,06 zł oraz podatek od nieruchomości - kwota 38,80 zł.
2. Kontrolujące ustaliły, że Wójt Gminy podejmował decyzje o umorzeniu lub przesunięciu terminu płatności opłat za wodę i ścieki – bez stosownego upoważnienia Rady Gminy w tym zakresie. Rada Gminy w Skomlinie nie skorzystała z delegacji zawartej w art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych i nie ustaliła szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja Podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, ze wskazaniem organów do tego uprawnionych.
3. Ustalono, że prowadzone przez kontrolowaną jednostkę działania windykacyjne mające na celu wyegzekwowania zaległości z tytułu opłat za wodę i odprowadzanie ścieków polegały głównie na przesyłaniu upomnień do dłużników. Upomnienia te nie były jednak wysyłane bieżąco, to jest po stwierdzeniu braku wpłaty przez usługobiorcę (w 2000 roku upomnienia zostały wysłane tylko w styczniu; w 2001 roku upomnień nie wysyłano; w 2002 roku upomnienia były wysyłane czterokrotnie - w miesiącach: luty, maj, sierpień i październik; w 2003 roku wysłano upomnienia w czerwcu i listopadzie; w 2004 roku - w styczniu i w maju) Wśród wybranych do kontroli dłużników stwierdzono dwóch, wobec których w latach 2000-2004 nie były podejmowane żadne czynności windykacyjne. Wskazać należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. nr 72, poz. 747 z późn. zm.) oraz z § 18 pkt 5 regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli odbiorca usługi nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania tej zapłaty. Kontrolujące stwierdziły, że kontrolowana jednostka w sporadycznych przypadkach korzystała z tej formy egzekwowania należności od dłużników, mimo że wielokrotnie miała podstawy do podjęcia wskazanych działań. Kontrolujące ustaliły również, że w stosunku do żadnego dłużników nie wystąpiono o zapłatę na drogę sądową – na podstawie ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. nr 43, poz. 296 z późn. zm.).
4. Kontrolujące stwierdziły zawyżenie przyjętych do rozliczenia kosztów ogrzewania w sezonie grzewczym 2002/2003 per saldo o kwotę 304,36 zł.

Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia oraz zapobieżenia występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Decyzje w sprawach umorzeń lub innych ulg w stosunku do należności, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa podejmować na zasadach określonych przez Radę Gminy w uchwale podjętej na podstawie art.34a ustawy o finansach publicznych.
2. Podejmować działania w celu wyegzekwowania należności Gminy, wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, w szczególności - opłat za wodę i odprowadzanie ścieków. Nie dopuścić do przedawnienia tych należności (termin przedawnienia dla roszczeń o świadczenia okresowe wynosi 3 lata - art.118 ustawy Kodeks cywilny).
3. Do ustalania odpłatności za ogrzewanie przyjmować prawidłowo zaewidencjonowane koszty, związane wyłącznie z eksploatacją kotłowni.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.

Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

- Przewodniczący Rady Gminy w Skomlinie
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Skomlinie
- aa

Wystąpienie pokontrolne podpisał Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Ryszard Paweł Krawczyk. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.