W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Góra Świętej Małgorzaty - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Góra Świętej Małgorzaty po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 2 listopada 2004 roku



Pan
WŁODZIMIERZ FRANKOWSKI
Wójt Gminy
Góra Św. Małgorzaty


WK-602/73/2004

Działając na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., nr 55, poz.557 z późn. zm.) zawiadamiam, że w wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzonej w Gminie Góra Św. Małgorzaty stwierdzono następujące uchybienia i nieprawidłowości:W zakresie podatków i opłat lokalnych

Stwierdzono przypadki niewystarczającego przeprowadzenia postępowania podatkowego mającego na celu ustalenia istnienia lub nie ustawowych przesłanek warunkujących zastosowanie ulgi w zapłacie podatku. Zgodnie z art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w toku postępowania organy podatkowe powinny podejmować wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Stosownie natomiast do art.187 § 1 ww. ustawy, organ podatkowy zobowiązany jest do zebrania i wyczerpującego rozpatrzenia materiału dowodowego. Zebrany materiał dowodowy powinien pozwolić na ustalenie czy istnieją ustawowe przesłanki zastosowania określonej instytucji prawa podatkowego (np. umorzenia zaległości podatkowej - art.67 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

W zakresie gospodarki nieruchomościami

1. Nie podawano do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej informacji o wywieszeniu wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w siedzibie Urzędu Gminy, do czego obligował art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., nr 46, poz.543 z późn. zm.).
2. W odniesieniu do sprzedaży udziału we współwłasności nieruchomości niezabudowanej położnej w Konstancinie - Jeziornej, w 2002 roku, stwierdzono brak pisemnego zawiadomienia osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o terminie i miejscu zawarcia umowy sprzedaży, zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Stosownie do powołanego przepisu, organizator przetargu jest obowiązany zawiadomić osobę ustaloną jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości, najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu. Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.

W zakresie opłat za zajęcie pasa drogowego

W okresie objętym kontrolą wydana została jedna decyzja dotycząca zajęcia pasa drogowego, ustalająca opłatę za wskazane zajęcie (decyzja z dnia 18 marca 2003 roku). Kontrolujący stwierdzili, że wydając przedmiotową decyzje nie przestrzegano procedury określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych (Dz. U. nr 6, poz.33 z późn. zm. - obecnie nie obowiązujące). Stwierdzono także, że zastosowano nieprawidłowe stawki do ustalenia opłaty za zajęcie pasa drogowego, wskutek czego zawyżono wysokość wymierzonej opłaty.

W zakresie realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej

1. Członkom jednostek ochotniczych straży pożarnych biorącym udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych nie wypłacano ekwiwalentu pieniężnego, stosownie do wymogu wynikającego z art.28 ust.1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., nr 147, poz.1229 z późn. zm.).
2. Zatrudnieni na umowę o pracę kierowcy-mechanicy nie otrzymywali należnego im dodatku za wieloletnią pracę, zgodnie z art.21 ust.1 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz.1593 z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach, marszałkowskich (Dz. U. nr 33, poz. 264 z późn. zm.).

W zakresie wydatków na podróże służbowe pracowników

Stwierdzono przypadki rozliczania kosztów podróży służbowych na podstawie nieprawidłowo wypełnionych poleceń wyjazdu służbowego (np. brak wskazania pojemności silnika samochodu prywatnego, brak daty wystawienia polecenia).

W zakresie wydatków inwestycyjnych i stosowania ustawy o zamówieniach publicznych

Budowa sali sportowej wraz z łącznikiem przy Szkole Podstawowej w Górze Św. Małgorzaty

1. Oferent oznaczony numerem 9 złożył wykaz wykonanych w ciągu ostatnich pięciu latach sal sportowych o wartości netto 2.000.000,00 zł i wyższej. Na potwierdzenie powyższego przedstawił stosowne referencje od zamawiających, które jednakże nie potwierdzały wartości wykonanych prac. Tym samym oferent nie spełnił warunku specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidzianego w punkcie X ppkt.19. W ofercie nr 10 brak było poświadczenia przez Urząd Gminy w Górze Św. Małgorzaty dokonania przez oferenta wizji lokalnej na terenie budowy, co naruszało pkt X ppkt 6 specyfikacji. W związku z tym, że ww. oferty nie spełniły wszystkich wymagań zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zamawiający winien je odrzucić, zgodnie z art.27a pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., nr 72, poz. 664 z późn. zm. - obecnie nie obowiązująca).
2. Zamawiający doręczył wybranemu oferentowi zawiadomienie o wyborze oferty, bez podania daty zawarcia umowy, co było niezgodne z art.51 ust.2 ustawy o zamówieniach publicznych.

Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia powstawania w przyszłości. W związku z powyższym Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Decyzje dotyczące udzielenia ulgi w zapłacie podatku (np. umorzenie zaległości podatkowej) podejmować po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, do czego zobowiązują organ podatkowy art.122 i art.187 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. W wyniku przeprowadzonego postępowania podatkowego należy ustalić istnienie (lub nie) ustawowo określonych przesłanek warunkujących podjęcie danego rozstrzygnięcia.
2. Podawać do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej informację o wywieszeniu w siedzibie Urzędu wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia, stosownie do art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
3. Zawiadamiać osobę ustaloną jako nabywca nieruchomości o terminie i miejscu zawarcia umowy sprzedaży, stosownie do postanowień art.41 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
4. Przy wydawaniu decyzji w sprawie zajęcia pasa drogowego, przestrzegać procedury określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. nr 140, poz. 1481).
5. Ustalając opłatę za zajęcia pasa drogowego stosować stawki opłat określone przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, na podstawie art.40 ust.8 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., Dz. U. nr 71, poz. 838 z późn. zm.).
6. Wypłacać członkom jednostek ochotniczych straży pożarnych ekwiwalent za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych, zgodnie z art.28 ust.1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej.
7. Kierowcom-mechanikom, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, przyznać i wypłacić dodatek za wieloletnią pracę, zgodnie z art.21 ust.1 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych oraz przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach, marszałkowskich.
8. Koszty podróży służbowych rozliczać na podstawie prawidłowo wypełnionych poleceń wyjazdu służbowego.
9. Przestrzegać przesłanek odrzucenia ofert składanych przez wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, określonych w art. 89 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. nr 19, poz. 177 z późn. zm.).

Stosownie do art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych informację o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
1. Przewodniczący Rady Gminy w Górze Św. Małgorzaty
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Górze Św. Małgorzaty
3. aa

Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.