W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Brójce - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Brójce po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 21 czerwca 2004 r.

Pan
Władysław Glubowski
Wójt Gminy
BRÓJCE


WK - 0915/42/2004

Działając na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) zawiadamiam, że kontrola kompleksowa gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzona w Urzędzie Gminy w Brójcach wykazała następujące nieprawidłowości:W zakresie ewidencji księgowej i sprawozdawczości

1. Kontrolowana jednostka nie opracowała zasad stosowania rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat, co wymagane było przez § 1 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 roku w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 50, poz. 511 z późn. zm.). Nieprawidłowość została usunięta w trakcie kontroli.
2. W ramach dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, jednostka nie posiadała wykazu ksiąg rachunkowych, co wymagane było przez art. 10 ust. 1 pkt 2 (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2001 roku, od dnia 1 stycznia 2002 roku - art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. "b") ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

W zakresie dochodów z majątku

1. Przy sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Bukowcu, oznaczonej numerem 934/5, o powierzchni 1353 m2, przeznaczonej pod budownictwo jednorodzinne wolnostojące, organ wykonawczy nie podał do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, co było wymagane przez art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 46, poz. 543 z późn. zm.).
2. Stwierdzono przypadki nie naliczania odsetek od nieterminowych wpłat czynszu najmu lub dzierżawy.

W zakresie wydatków związanych z realizacją gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

1. Rada Gminy w Brójcach nie uchwalała corocznie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, co było niezgodne z art.41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem, realizacja zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy. Program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powołać pełnomocnika.
2. Rada Gminy nie określiła zasad wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zgodnie z art.41 ww. ustawy, zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych.

W zakresie realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

Kontrolujący stwierdzili, że druhom OSP biorącym udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach prowadzonych przez Państwową Straż Pożarną nie był wypłacany ekwiwalent pieniężny, stosownie do przepisów art.28 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz. 1229 z późn. zm.). Stosownie do ww. przepisu, członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Ekwiwalent jest wypłacany z budżetu gminy do wysokości 1/175 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej, obliczonego za poprzedni kwartał przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu ratowniczym.

W zakresie wydatków osobowych

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom za 2002 rok zostało wypłacone w dniu 18 września 2003 roku, co naruszało art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. nr 160, poz. 1080 z późn. zm.). Zgodnie z art.5 ust.2 ww. ustawy, wynagrodzenie roczne wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie.

W zakresie wydatków inwestycyjnych i stosowania ustawy o zamówieniach publicznych

Budowa drogi asfaltowej w Kotlinach na terenie Gminy Brójce

1. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający nie żądał od oferentów przedłożenia dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganych do wykonania zamówienia uprawnień, co stanowiło naruszenie art. 22 ust.4 w zw. z 22 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 72, poz. 664 z późn. zm. - uchylona z dniem 2 marca 2004 roku). Zgodnie z powołanym unormowaniem, w postępowaniach o wartości przedmiotu zamówienia powyżej 30.000 EURO zamawiający zobowiązany był żądać dokumentów potwierdzających, że oferent posiada uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień.
2. Ponadto, zamawiający żądał w specyfikacji załączenia opinii bankowej w oryginale (część 5 pkt 13 specyfikacji). Zgodnie z § 3 ust.1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 czerwca 2002 roku w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne (Dz. U. nr 91 poz.817), dokumenty mogły być przedkładane w formie oryginału lub kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez dostawcę lub wykonawcę.
3. Oferent nr 2 złożył jako wadium kserokopie gwarancji ubezpieczeniowej, co było sprzeczne z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która wymagała złożenia dokumentu w oryginale. Powinno to skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art.27a ust.1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych.
4. Wykonawca złożył, tytułem zabezpieczenia należytego wykonania umowy, gwarancję ubezpieczeniową należytego wykonania do kwoty 6.000 zł oraz gwarancję ubezpieczeniową właściwego usunięcia wad i usterek do kwoty 4.310 zł. Zgodnie z § 7 ust.2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 lipca 2002 roku w sprawie zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne (Dz. U. nr 115, poz. 1002), na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady przedmiotu zamówienia zamawiający pozostawić mógł kwotę ustaloną przez strony w umowie, nie wyższą niż 30% wysokości zabezpieczenia. Kwota wniesionego zabezpieczenia wynosiła 10.310 zł, a zatem - 30% od tej kwoty wynosiło 3.093 zł (taka suma winna zostać pobrana przez zamawiającego tytułem zabezpieczenia roszczeń z tytułu rękojmi za wady przedmiotu zamówienia).

Wymiana centralnego ogrzewania w budynku Urzędu Gminy, Domu Kultury i budynku OSP w Brójcach

Kontrolujący stwierdzili, że oferent nr 3 załączył do złożonej oferty kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z datą wystawienia 14 grudnia 1994 roku, co nie spełniało wymogu aktualności dokumentu wynikającego z § 1 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 czerwca 2002 roku w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków, uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne. Zgodnie ze wskazanym przepisem, warunek aktualności spełniały odpisy z właściwego rejestru albo zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert (termin składania ofert upłynął w dniu 12 marca 2003 roku). Wskutek powyższego zamawiający powinien wykluczyć wykonawcę na podstawie art.19 ust.1 pkt 7 ustawy o zamówieniach publicznych.

W zakresie zadań realizowanych na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego

Kontrolujący stwierdzili, że w dniu 25 marca 1999 roku zawarte zostało porozumienie pomiędzy Powiatem Łódzkim Wschodnim a Gminą Brójce w sprawie powierzenia Gminie Brójce prowadzenia spraw wynikających z ustawy Prawo budowlane, w tym wydawania decyzji w I instancji. Porozumienie zostało zawarte na podstawie uchwały nr IX/48/99 Rady Gminy w Brójcach z dnia 30 czerwca 1999 roku w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia na prowadzenia przez Gminę spraw z zakresu administracji powiatowej. Z powyższego wynikało, że porozumienie zostało zawarte przed wyrażeniem zgody przez Radę Gminy w Brójcach. Analogiczną sytuację stwierdzono w przypadku porozumienia dotyczącego powierzenia Gminie prowadzenia niektórych spraw wynikających z ustawy o drogach publicznych, w tym wydawanie decyzji administracyjnych. Porozumienie zawarte zostało w dniu 23 marca 1999 roku, uchwała Rady Gminy w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie zadań podjęta została w dniu 29 kwietnia 1999 roku (uchwała nr VII/42/99).

Informując o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie i zapobieżenie powstawaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. W ramach dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, opracować wykaz posiadanych ksiąg rachunkowych, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 "b" ustawy o rachunkowości.
2. Przestrzegać art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany jest podać do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, poprzez wywieszenie w siedzibie. Informację o wywieszeniu wykazu podaje się do publicznej wiadomości, poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Treść wykazu określa art.35 ust.2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
3. Od nieterminowych wpłat czynszu z tytułu najmu i dzierżawy egzekwować odsetki, zgodnie z postanowieniami zawartych umów.
4. Przestrzegać art.41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zgodnie z którym realizacja zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy. W gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, rada gminy określa zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.
5. Członkom ochotniczych straży pożarnych, biorącym udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną wypłacać ekwiwalent pieniężny, zgodnie z art.28 ust.1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej.
6. Dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacać w terminie przewidzianym w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
7. W zakresie udzielania zamówień publicznych przestrzegać przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. nr 19, poz. 177 z późn. zm.).
8. Porozumienia dotyczące przejęcia zadań z zakresu właściwości powiatu zawierać na podstawie uchwał podejmowanych przez Radę Gminy, zgodnie z art.18 ust.2 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Stosownie do art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych informację o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
Przewodniczący Rady Gminy Brójce
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Brójce
aa

Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.