W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Wodzierady - Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Wodzierady po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 5 sierpnia 2004 r.



Pani
GRAŻYNA MAZUCHOWSKA
Wójt
Gminy Wodzierady


WK-602/51/2004

Na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Gminie Wodzierady. Kontrolą objęto zagadnienia związane z przestrzeganiem przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zakazujących łączenia funkcji radnego z określonymi stanowiskami oraz zagadnienia dotyczące prawidłowości ustalania wysokości zobowiązań podatkowych w podatku rolnym i podatku leśnym.W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono, że w okresie kadencji samorządu obejmującej lata 1998 - 2002 radnym i członkiem Zarządu Gminy była osoba zatrudniona w Urzędzie Gminy na stanowisku kierowcy, z obowiązkiem bieżącej konserwacji i obsługi sprzętu pożarniczego. Umowa o pracę zawarta została w dniu 2 stycznia 1991 roku. W imieniu Gminy umowa zawarta została przez Wójta Gminy Pana Tadeusza Krysiaka. Zgodnie z art.24a ust.1 ustawy o samorządzie gminnym z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat. Osoba wybrana na radnego powinna przed przystąpieniem do wykonywania mandatu złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Wniosek taki w omawianym stanie faktycznym nie został złożony. Zgodnie z art.24b ust.5 ustawy o samorządzie gminnym, nie złożenie przez radnego przedmiotowego wniosku jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
W odniesieniu do ustalania wysokości zobowiązań podatkowych w zakresie podatku rolnego i podatku leśnego stwierdzono nieprawidłowe przyjmowanie w wydawanych decyzjach wysokości stawek podatkowych, co wynikało z ich zaokrąglania do pełnych złotych. Skutkowało to zawyżeniem kwot wymierzanych podatków.
W związku z powyższym należy wskazać, że w ramach każdego podatku wyróżnić możemy określone elementy konstrukcyjne, w szczególności: podmiot podatku, przedmiot podatku, podstawę opodatkowania i stawkę podatkową. Podstawa opodatkowania jest to ilościowe ujęcie przedmiotu podatkowego, wyrażone w jednostkach pieniężnych lub naturalnych (np. dochód, powierzchnia użytkowa budynku, liczba hektarów przeliczeniowych gospodarstwa rolnego). Podstawa opodatkowania umożliwia wymiar podatku, do obliczenia którego konieczne jest jeszcze zastosowanie stawki podatkowej. Do stawek podatkowych nie ma zastosowania art.63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), który reguluje kwestie zaokrąglania podstawy opodatkowania oraz kwot podatków. Zgodnie z powołanym przepisem - podstawy opodatkowania zaokrągla się do pełnych złotych, a kwoty podatków, odsetek za zwłokę oraz opłat prolongacyjnych - do pełnych dziesiątek groszy. Przykładowo, ustalona na 2003 rok, zgodnie z art.6 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jednolity z 1993 r., Dz. U. nr 94, poz. 431 z późn. zm.), kwota 83,62 zł jest stawką podatku, a nie jego podstawą. Podstawę opodatkowania stanowi w tym wypadku liczba hektarów przeliczeniowych gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższymi ustaleniami RIO w Łodzi zwraca uwagę na konieczność zapewnienia przestrzegania przepisów ustawy o samorządzie gminnym zakazujących łączenia określonych funkcji i stanowisk z mandatem radnego oraz konieczność zapewnienia prawidłowego wymiaru zobowiązań podatkowych w zakresie podatku rolnego i leśnego, poprzez zaniechanie dokonywania zaokrąglania stosowanych stawek podatkowych.

Niezależnie od powyższego RIO w Łodzi przekaże materiały z przeprowadzonej kontroli Wojewodzie Łódzkiemu oraz Samorządowemu Kolegium Odwoławczemu w Łodzi celem ew. wykorzystania służbowego, w ramach przysługujących tym organom kompetencji.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Panią Wójt o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.

Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości
Przewodniczący Rady Gminy Wodzierady
Przewodniczący komisji rewizyjnej Rady Gminy Wodzierady
aa

Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.