W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

M. Brzeziny - Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Miastu Brzeziny po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 30 sierpnia 2004 r.

Pani
Ewa Mądra
Burmistrz Miasta Brzeziny

WK - 602/59/2004

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję Panią Burmistrz, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Mieście Brzeziny. Kontrolą objęto, w szczególności, zagadnienia związane z oddaniem w dzierżawę nieruchomości położonej przy ulicach Sejmu Wielkiego i Waryńskiego, część działki nr 216, o powierzchni 26.050 m2 , z przeznaczeniem na wydobycie (odzysk) żeliwnych odpadów poodlewniczych. W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono, że w okresie objętym kontrolą Miasto zawarło dwie umowy dzierżawy dotyczące wskazanego terenu. Pierwsza z umów zawarta została w dniu 30 stycznia 2004 roku, z Panem (Wyłączenie) [1]. Okres obowiązywania umowy określono na czas od dnia 1 lutego 2004 roku do dnia 31 października 2004 roku, wysokość czynszu dzierżawnego ustalono na kwotę 1.000 zł plus podatek VAT. Przed zawarciem przedmiotowej umowy Burmistrz Miasta nie podał do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę, do czego był zobowiązany na podstawie art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem, właściwy organ (organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego) sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Podkreślić należy, że sporządzenie i upublicznienie wykazu jest warunkiem niezbędnym do wprowadzenia nieruchomości stanowiących własność gminy do obrotu w formach wymienionych w art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Kontrolujący stwierdzili, że zawarcie umowy poprzedzone zostało rokowaniami z oferentem, które przeprowadzono w dniu 30 stycznia 2004 roku (czyli, w dniu zawarcia umowy). Podanie dotyczące wydzierżawienia nieruchomości wpłynęło do Urzędu Miasta w dniu 28 stycznia 2004 roku.
Umowa z dnia 30 stycznia 2004 roku została rozwiązana za porozumieniem stron, co było związane z brakiem wzięcia pod uwagę w przeprowadzonych negocjacjach dotyczących wydzierżawienia nieruchomości drugiej oferty wydzierżawienia działki, która została złożona w Urzędzie Miasta w dniu 27 stycznia 2004 roku. Jak wynikało z przedłożonych kontrolującym dokumentów oferta ta nie została zarejestrowana w dzienniku korespondencji, jak również nie nadano jej dalszego biegu, zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. nr 112, poz.1319 z późn. zm.). Według wyjaśnień Burmistrza Miasta oferta została zagubiona.
Druga umowa dzierżawy zawarta została w dniu 30 marca 2004 roku, w oparciu o wyniki ustnego przetargu nieograniczonego. Przetarg odbył się w dniu 18 marca 2004 roku, wywoławcza wysokość czynszu dzierżawnego określona została na 1.000 zł netto miesięcznie. Zgodnie z warunkami przetargu czynsz miał podlegać aktualizacji raz w roku z mocą od dnia 1 stycznia na podstawie wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszanego w Monitorze Polskim. W wyniku licytacji wysokość czynszu ustalona została na kwotę 31.700 zł netto miesięcznie.
Umowę zawarto na okres od dnia 31 marca 2004 roku do dnia 31 grudnia 2005 roku. Wysokość czynszu dzierżawnego wynosiła - zgodnie z wynikami przetargu - kwotę 31.700 zł netto. W umowie nie zawarto jednakże postanowień dotyczących aktualizacji czynszu dzierżawnego, stosownie do warunków przetargu.
Kontrolujący stwierdzili, że Burmistrz Miasta Brzeziny podejmując czynności mające na celu wydzierżawienie części działki nr 216, z przeznaczeniem na wydobycie odpadów żeliwnych, nie miał pełnej wiedzy, co do ilości zgromadzonych odpadów, jak również szacunkowej ich wartości (zostało to zauważone w przedłożonej kontrolującym opinii prawnej z dnia 28 lipca 2003 roku, sporządzonej przez radcę prawnego Pana Piotra Wierzbickiego). Dane te powinny mieć znaczenie przy ustalaniu wysokości czynszu dzierżawnego. W umowie z dnia 30 stycznia 2004 roku czynsz ustalono na kwotę 1.000 zł netto miesięcznie, wywoławcza kwota czynszu ustalona na potrzeby przetargu wynosiła także 1.000 zł netto. Wylicytowano, natomiast czynsz w kwocie 31.700 zł netto miesięcznie. Powyższe potwierdza wniosek, że ustalając kwotę czynszu w umowie oraz wywoławczą kwotę czynszu w warunkach przetargu, kontrolowana jednostka nie dokonała analizy potencjalnych pożytków, jakie mógł przynieść przedmiot dzierżawy, co powinno mieć wpływ na ustalenie wymienionych kwot czynszu.

Informując o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku kontroli proszę o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie i zapobieżenie występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi przekazuje następujące wnioski pokontrolne:

1. Zapewnić przestrzeganie przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych.
2. Zapewnić przestrzeganie art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym oddanie nieruchomości w dzierżawę powinno zostać poprzedzone podaniem do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości, poprzez wywieszenie na okres 21 dni w siedzibie urzędu gminy. Informację o wywieszeniu wykazu w siedzibie urzędu należy podać do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
3. W razie organizowania przetargów dotyczących wydzierżawienia nieruchomości, umowy zawierać zgodnie z warunkami przetargu. Podjąć czynności celem wprowadzenia do umowy dzierżawy z dnia 30 marca 2004 roku klauzuli waloryzacyjnej.
4. Przestrzegać art.50 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zobowiązującego osoby uczestniczące w zarządzaniu mieniem komunalnym do zachowania szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu, zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrony.
5. Zapewnić należyty nadzór nad wykonywaniem przez dzierżawcę postanowień umowy z dnia 30 marca 2004 roku, w szczególności w zakresie obowiązków dzierżawcy określonych w § 5 umowy.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Panią Burmistrz o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że stosownie do art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości
Przewodniczący Rady Miasta Brzeziny,
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Brzeziny,
aa

Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.



PRZYPISY

[1] Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.