W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Godzianów - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Godzianów po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 20 maja 2004 r.



Pan
Paweł Karasek
Wójt Gminy Godzianów

WK - 0915/33/2004

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U nr 55 poz.577 z późn. zm.) informuję, że kompleksowa kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzona w Gminie Godzianów wykazała następujące nieprawidłowości:W zakresie wydatków na inwestycje i przestrzegania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych

W odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, na przebudowę dróg dojazdowych do pól w Godzianowie i Lniśnie, stwierdzono:

1. Wartość szacunkowa zamówienia według sporządzonych kosztorysów inwestorskich z dnia 2 lipca 2003 roku wynosiła ogółem 249.434,32 zł, w tym: przebudowa drogi w Lniśnie 67.015,39 zł i przebudowa drogi w Godzianowie 182.418,93 zł. Mimo, że wartość zamówienia przekroczyła kwotę 30.000 EURO, zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w tzw. procedurze uproszczonej, na podstawie art.15 ust.1 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 72, poz. 664 z późn. zm. - uchylona z dniem 2 marca 2004 roku). W szczególności, zamawiający:
- nie zamieścił ogłoszenia o przetargu nieograniczonym w Biuletynie Zamówień Publicznych, zgodnie z art.29 ust.1 ww. ustawy,
- nie żądał od oferentów przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie wszystkich warunków wskazanych w art.22 ust.2 ustawy o zamówieniach publicznych,
- nie sporządził specyfikacji istotnych warunków zamówienia odpowiadającej w pełni wymogom określonym przez art.35 ust.1 ww. ustawy,
- nie żądał od oferentów wniesienia wadium, stosownie do wymogów wynikających z art.41 usdt.1 ww. ustawy,
- nie sporządził protokołu postępowania o treści wynikającej z art.25 ust.1 ww. ustawy,
- nie żądał od oferentów wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 lipca 2002 roku w sprawie zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne (Dz. U. nr 115, poz. 1002).
2. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający określił, że przedmiotem zamówienia będzie wykonanie robót na odcinku dróg o długości 3,69 km i powierzchni 13.241m2 . W zawartej w dniu 12 września 2003 roku umowie wskazano, że wykonawca powinien zrealizować roboty w zakresie zgodnym z przedmiarem robót (przedmiar robót stanowił załącznik do specyfikacji istotnych warunków zamówienia). Jednocześnie, określono, że orientacyjny koszt robót wynosić będzie 110.000 zł netto (17,53 zł/m2 netto). Były to postanowienia sprzeczne ze sobą, bowiem przy zastosowaniu ceny jednostkowej i powierzchni wymienionej w przedmiarze, wartość robót powinna wynosić 232.114 zł netto. Kontrolująca stwierdziła, że w wykonaniu omawianej umowy zrealizowano faktycznie prace na powierzchni dróg - 6.400 m2 .
Opisane nieprawidłowości związane z udzieleniem zamówienia publicznego wypełniały znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych określone w art.138 ust.1 pkt 12 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 z późn. zm.). Umowa w sprawie udzielenia zamówienia podpisana została przez Wójta Gminy Pana Pawła Karaska.

W zakresie dochodów z tytułu podatków i opłat

1. Stwierdzono nieliczne przypadki nieterminowego podejmowania czynności windykacyjnych wobec podatników zalegających z uiszczaniem należności podatkowych, co stanowiło naruszenie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz. 1541 z późn. zm.).
2. W sposób niedostateczny organ podatkowy udokumentował przeprowadzone postępowanie wyjaśniające przed wydaniem decyzji umarzającej odsetki za zwłokę w wysokości 4.031,20 zł, w zakresie podatku od nieruchomości, należne od (Wyłączenie) [1]. Zgodnie z art.122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), organ podatkowy zobowiązany jest podjąć wszelkie działania niezbędne w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Stosownie natomiast do art. 187 § 1 ww. ustawy, organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

W zakresie dochodów z tytułu najmu lokali mieszkalnych

1. Po wejściu w życie ustawy z dnia 21 marca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 71, poz. 733 z późn. zm.) do czasu przeprowadzenia kontroli RIO w Łodzi (marzec 2004 rok) Rada Gminy Godzianów nie uchwaliła wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz nie podjęła uchwały określającej zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, który to wymóg wynikał z art. 21 ww. ustawy.
2. W związku z wynajęciem przez Gminę lokalu mieszkalnego nr 163A w budynku Urzędu Gminy, kontrolująca stwierdziła, że najemca we własnym zakresie dokonał remontu lokalu, co zostało rozliczone w ramach czynszu najmu. Kontrolującej nie przedłożono jednakże dokumentów, z których wynikałby zakres wykonanych prac. Brak było, w szczególności, protokołu odbioru (oględzin) wykonanych prac.

W zakresie dochodów z tytułu zajęcia pasa drogowego.

1. W 2003 roku wydano 2 zezwolenia na zajęcie pasa drogowego dla przedsiębiorstwa „Agat” w Koluszkach, celem wykonania przyłączy telefonicznych. W decyzji nr GK.7040/1/2003 z dnia 25 lipca 2003 roku przyjęto stawkę opłat w wysokości 8,00 zł za 1m2 za dzień umieszczenia urządzeń telekomunikacyjnych nie związanych z funkcjonowaniem drogi, po obniżeniu o 50% obowiązującej stawki 16,00 zł - jako podstawę ustalenia stawki w obniżonej wysokości przyjęto § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 1999 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych - Dz. U. nr 59, poz. 623). Ustalenie opłaty nastąpiło z naruszeniem § 10 ust.2 pkt 2 rozporządzenia rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych (Dz. U. nr 6, poz. 33 z późn. zm.), gdyż wskazane obniżenie stawki dotyczące umieszczanych w pasie drogowym urządzeń telekomunikacyjnym stosowane było w okresie do dnia 31 grudnia 1999 roku. W drugiej badanej decyzji opłata określona została prawidłowo (decyzja nr GK.7040/2/2003 z dnia 5 listopada 2003 roku).
2. Do czasu przeprowadzenia kontroli RIO w Łodzi Rada Gminy Godzianów nie podjęła uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego, w oparciu o art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 71, poz. 838 z późn. zm.).

W zakresie wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej

W 2003 roku z wydatków bieżących budżetu Gminy przeznaczonych na realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej sfinansowano wynagrodzenie dyrygenta orkiestry Ochotniczej Straży Pożarnej w Godzianowie, na kwotę 5.850,00, zł. Podstawą wypłaty wynagrodzenia dyrygenta była umowa o dzieło z dnia 1 kwietnia 2003 roku zawarta z FUH „KAMERTON” – Skierniewice. Wskazany wydatek nie mieścił się w granicach finansowania jednostek ochotniczych straży pożarnych, określonych przez art.28 i art.32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz.1229 z późn. zm.).

W zakresie wydatków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Naliczone należności zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na 2003 rok odprowadzone zostały na rachunek funduszu nieterminowo, z naruszeniem art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Przepis ten zobowiązywał pracodawcę do przekazania na rachunek bankowy funduszu równowartości dokonanych odpisów w terminie do dnia 30 września danego roku z tym, że w terminie do dnia 31 maja danego roku, przekazaniu podlegała kwota stanowiąca co najmniej 75% równowartości naliczonego odpisu na fundusz.

W zakresie wydatków na podróże służbowe oraz wykorzystania urlopów
wypoczynkowych przez pracowników Urzędu Gminy

1. Stwierdzono przypadki nieprawidłowego rozliczenia poleceń wyjazdu służbowego polegające na:
- nieterminowym rozliczaniu poleceń wyjazdu służbowego,
- rozliczeniu diet w nieprawidłowej wysokości,
- rozliczeniu i wypłacie ryczałtu na dojazdy w przypadku wyjazdu służbowego samochodem prywatnym pracownika.
2. Stwierdzono jedno, dwu, a nawet trzyletnie zaległości w zakresie wykorzystania urlopów wypoczynkowych przez pracowników Urzędu Gminy.

Informując o powyższych nieprawidłowościach proszę Pana Wójta o podjęcie działań mających na celu ich wyeliminowanie oraz zapobieżenie występowania w przyszłości. W związku z powyższym RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Przy udzielaniu zamówień publicznych przestrzegać procedur określonych ustawą z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. nr 19, poz. 177), uwzględniając progi wartościowe, od których uzależnione jest stosowanie określonych procedur (np. zgodnie z art.40 ust.2 ustawy, w przypadku zamówień o wartości powyżej 60.000 EURO ogłoszenie o przetargu nieograniczonym przekazywane jest do publikacji Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych).
2. Umowy w sprawie udzielania zamówień publicznych sporządzać w sposób precyzyjny i jednoznaczny, bez postanowień wzajemnie ze sobą sprzecznych.
3. Bieżąco i terminowo podejmować czynności windykacyjne zmierzające do wyegzekwowania zaległości podatkowych - w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1996 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 110 poz. 968 z późn. zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4. Decyzje w sprawie umorzenia zaległości podatkowych lub odsetek za zwłokę wydawać po dokładnym wyjaśnieniu stanu faktycznego sprawy, do czego zobowiązują organ podatkowy art.122 i art.187 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W wyniku przeprowadzonego postępowania podatkowego należy ustalić istnienie (lub nie) ustawowo określonych przesłanek warunkujących podjęcie danego rozstrzygnięcia (np. umorzenia zaległości podatkowej lub odsetek za zwłokę).
5. Zapewnić podjęcie przez Radę Gminy uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy - na podstawie art.21 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego.
6. Zapewnić podjęcie przez Radę Gminy uchwały w sprawie określenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego - na podstawie art.40 ust.8 ustawy on drogach publicznych.
7. Zaniechać pokrywanie wydatków związanych z wynagrodzeniem dyrygenta orkiestry strażackiej ze środków budżetu Gminy przeznaczonych na ochronę przeciwpożarową (pokrywanie kosztów funkcjonowania jednostek ochotniczej straży pożarnej).
8. Pokrywać koszty funkcjonowania jednostek ochotniczych straży pożarnych w zakresie wyznaczonym przez art.28 i art.32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
9. Kwotę naliczonego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych odprowadzać na rachunek bankowy funduszu w terminach określonych w art.6 ust.2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
10. Rozliczać koszty podróży służbowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236,poz. 1990), na podstawie terminowo złożonych do rozliczenia i prawidłowo wypełnionych poleceń wyjazdu służbowego.
11. Zapewnić bieżące wykorzystywanie urlopów wypoczynkowych przez pracowników Urzędu Gminy.

Stosownie do art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych sprawozdanie o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 cyt. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
Przewodniczący Rady Gminy w Godzianowie
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Godzianowie
aa

Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.



PRZYPISY

[1] Wyłączono dane objęte tajemnicą skarbową - podstawa wyłączenia art.5 ust.1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.293 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (dane zawarte w aktach postępowania podatkowego). Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.