W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Grabica - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w I półroczu 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Grabica po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, przeprowadzonej w pierwszym półroczu 2004 roku, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 15 czerwca 2004 r.


Pani
Edwarda Wójcik
Wójt Gminy Grabica


WK - 0915/41/2004

   Na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję, że w wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzonej w Gminie Grabica stwierdzono następujące nieprawidłowości:W zakresie zaciągania zobowiązań

W umowach pożyczek zawartych w 2001 roku z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi ustalono zabezpieczenie w formie pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy. Zarząd Gminy udzielając zabezpieczenia w formie pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy naruszył przepisy art. 92 w związku z art. 129 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) oraz art. 30 i art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), z których wynikało, że dysponentem środków publicznych na rachunku bankowym jednostki samorządu terytorialnego może być wyłącznie organ wykonawczy tej jednostki, wykonujący określone w uchwale budżetowej zadania, przy zachowaniu zasad wykonywania budżetu wynikających z art. 92 ustawy o finansach publicznych.

W zakresie gospodarki kasowej

1. Raporty kasowe dochodów za 2002 rok, od numeru 10/2002 do 15/2002 oraz za 2003 rok, od numeru 16/03 do numeru 18/03 sporządzone były niezgodnie z § 4 instrukcji kasowej oraz postanowieniami instrukcji w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych. Sposób ewidencji zdarzeń gospodarczych w raportach wskazywał, że były one sporządzone na koniec dekady okresu rozliczeniowego, a nie bieżąco.
2. Nie przestrzegano zasad obiegu dokumentów księgowych w zakresie dokonywania wypłat gotówki z kasy, określonych instrukcją w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych. Stwierdzono przypadki wypłaty gotówki na podstawie faktur, które zgodnie z ich treścią wpłynęły do Urzędu Gminy po dniu zapłaty. Stwierdzono również, że wypłata środków przez kasjera następowała na podstawie dokumentów nie sprawdzonych pod względem merytorycznym lub formalno - rachunkowym (data sprawdzenia późniejsza niż data zapłaty).

W zakresie dochodów z tytułu podatków

1. W 2002 roku stwierdzono przypadki nieterminowego składania deklaracji podatkowych przez osoby prawne w zakresie podatku od nieruchomości. Termin składania deklaracji podatkowych określał art. 6 ust.8 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U nr 9, poz. 84 z późn. zm. - obecnie art.6 ust.9 pkt 1 ustawy).
2. Stwierdzono przypadki opóźnień w wystawianiu tytułów wykonawczych, co stanowiło naruszenie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz. 1541 z póżn. zm.). Unormowania zawarte w powołanym rozporządzeniu zobowiązywały wierzyciela do systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązania pieniężnego. W przypadku, gdy należność nie została zapłacona w terminie określonym w decyzji, albo wynikającym z przepisów prawa – wierzyciel winien wysłać do zobowiązanego upomnienie, z zagrożeniem wszczęcia egzekucji po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia. Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniu wierzyciel winien niezwłocznie wystawić tytuł wykonawczy i przesłać do Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W zakresie dochodów z majątku

1. W latach 2002 - 2003 nieprawidłowo klasyfikowano dochody ze sprzedaży nieruchomości, ujmując je w dziale 900 - gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdziale 90095 - pozostała działalność § 084 - dochody ze sprzedaży składników majątkowych, co naruszało postanowienia rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2001 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 59, poz. 688 z późn. zm.), a następnie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 68, poz. 634). Zgodnie z powołanymi wpływy ze sprzedaży nieruchomości powinny być klasyfikowane w dziale 700 - gospodarka mieszkaniowa, rozdziale 70005 - gospodarka gruntami i nieruchomościami § 084 - dochody ze sprzedaży składników majątkowych. Nieprawidłową klasyfikację stwierdzono także w odniesieniu do wpływów z tytułu najmu i dzierżawy.
2. W ogłoszeniach o przetargach na zbycie nieruchomości nie zamieszczano informacji o skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości, co było wymagane przez § 12 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy (Dz. U. nr 9, poz. z późn. zm.).
3. Informacje o wywieszeniu, w siedzibie kontrolowanej jednostki, wykazów nieruchomości przeznaczonych do oddania w najem lub dzierżawę, nie były podawane do publicznej wiadomości, poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, zgodnie z wymogiem wynikającym z art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 46, poz. 543 z późn. zm.).
4. W uchwale nr VIII/56/2003 Rady Gminy Grabica z dnia 30 października 2003 roku w sprawie zmiany fragmentu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie określano stawki procentowej służącej do naliczenia jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, zgodnie z wymogiem wynikającym z art.10 ust.3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity z 1999 r., Dz. U. nr 15, poz. 139 z późn. zm. - uchylona z dniem 11 lipca 2003 roku). Obecnie wymóg taki wynika z art.15 ust.2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz.717).

W zakresie pomocy społecznej

W kontrolowanej jednostce Rada Gminy nie określiła zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych oraz zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, a także zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat. Podstawę prawną do podjęcia stosownych uchwał stanowiły art.34 ust.5 i art.18 ust.3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej (tekst jednolity z 1998 r., Dz. U. nr 64, poz. 414 z późn. zm. - uchylona z dniem 1 maja 2004 roku). Obecnie podstawę prawną do podjęcia przez organ stanowiący uchwał we wskazanych sprawach stanowią art.96 ust.4 oraz art.50 ust.6 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593 z późn. zm.). Zgodnie z art.96 ust.4 ww. ustawy, rada gminy określa, w drodze uchwały, zasady zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej, będących w zakresie zadań własnych. Stosownie, natomiast, do art.50 ust.6 ustawy, rada gminy określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.

W zakresie wydatków osobowych

1. Regulamin wynagradzania pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wprowadzony zarządzeniem nr 1/99 Kierownika GOPS z dnia 25 września 1999 roku opracowany został na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 1997 roku w sprawie wynagradzania pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 77, poz. 482 z późn. zm.), które zostało uchylone z dniem 1 sierpnia 2000 roku, na mocy przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
2. Rada Gminy nie ustaliła najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, zgodnie z § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, jak również nie uzgodniła wartości jednego punktu, stosownie do § 3 ust.3 ww. rozporządzenia Rady Ministrów.
3. W angażu Kierownika GOPS ustalono składniki wynagrodzenia nie przewidziane w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
4. W 2002 i 2003 roku stwierdzono naruszenie terminów odprowadzania środków (odpisu) na rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, określonych w art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem, równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do dnia 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów.

Informując o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich wyeliminowania i zapobieżenia występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Zaniechać ustalania pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy jako formy zabezpieczenia zaciąganych pożyczek i kredytów.
2. Zapewnić bieżące sporządzanie raportów kasowych, zgodnie z wymogami wynikającymi z obowiązującej w jednostce instrukcji w sprawie obiegu i kontroli dokumentów księgowych.
3. Zapewnić kontrolę dokumentów, na podstawie których dokonywane są wydatki pod względem merytorycznym oraz formalno - rachunkowym.
4. Egzekwować terminowe składanie deklaracji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości przez osoby prawne.
5. Bieżąco i terminowo podejmować czynności zmierzające do wyegzekwowania zaległości podatkowych – w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 110, poz. 968) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
6. Wpływy z tytułu sprzedaży nieruchomości oraz z tytułu czynszów najmu i dzierżawy klasyfikować zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.
7. Podawać do publicznej wiadomości, poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, informację o wywieszeniu w siedzibie jednostki wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę, zgodnie z art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
8. W ogłoszeniach o przetargu zamieszczać wszystkie informacje wymagane przez § 12 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy.
9. Przestrzegać art.15 ust.2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym w planie miejscowym określa się obowiązkowo, między innymi, stawki procentowe na podstawie których ustala się jednorazową opłatę z tytułu wzrostu wartości nieruchomości (art.36 ust.4 ustawy).
10. Zapewnić podjęcie przez Radę Gminy uchwał w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej, będących w zakresie zadań własnych oraz w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
11. Zapewnić podjęcie przez Radę Gminy uchwały określającej wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania dla pracowników GOPS (§ 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego) oraz uzgodnienie wartości jednego punktu (§ 3 ust.3 ww. rozporządzenia). W oparciu o ustaloną kwotę najniższego wynagrodzenia zasadniczego i wartość jednego punktu Kierownik GOPS winien sporządzić tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników (§ 3 ust.5 ww. rozporządzenia).
12. W angażu Kierownika GOPS ustalić składniki wynagrodzenia zgodne z przepisami ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
13. Zapewnić przekazywanie środków na rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w terminach określonych w art.6 ust.2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.



Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że stosownie do art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.


Do wiadomości:
1. Przewodniczący Rady Gminy w Grabicy
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Grabicy
3. aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.