W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Klonowa - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w I półroczu 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Klonowa po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, 5 lipca 2004 roku


Pani
BARBARA WYRWAS
Wójt Gminy Klonowa

WK - 602/46/2004

Działając na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U.nr 55, poz.577 z późn. zm.) informuję, że w wyniku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzonej w Gminie Klonowa stwierdzono następujące nieprawidłowości:
1. Organ wykonawczy kontrolowanej jednostki samorządu terytorialnego nie podejmował kontroli wobec podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie wyznaczonym przez art.127 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz.148 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem, organ wykonawczy jednostki samorządowej kontroluje przestrzeganie - przez podległe i nadzorowane przez siebie jednostki sektora finansów publicznych - realizacji procedur wewnętrznej kontroli finansowej. Dyspozycja w sprawie kontroli w jednostkach podległych zawarta została również w części VI Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Klonowej.
2. W sprawozdaniu Rb-Z - o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji, za 2003 rok, w pozycji zobowiązania wymagalne z tytułu robót, dostaw i usług nie ujęto kwoty 300 zł, która figurowała w ewidencji księgowej na koncie 201 – rozrachunki z odbiorcami i dostawcami.
3. Stwierdzono przypadki składania deklaracji podatkowych przez osoby prawne – podatników podatku od nieruchomości i podatku rolnego po upływie ustawowo obowiązujących terminów.
Zgodnie z art.6a ust.8 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jednolity z 1993 r., Dz. U. nr 94, poz.431 z późn. zm.) oraz stosownie do postanowień art.6 ust.9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 9, poz.84 z późn. zm.) - deklaracje podatkowe w zakresie podatku rolnego i podatku od nieruchomości osoby prawne powinny składać do dnia 15 stycznia każdego roku podatkowego, bądź w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego.
4. Nakazy płatnicze dotyczące łącznego zobowiązania pieniężnego organ podatkowy wysyłał do podatników zamieszkałych poza terenem Gminy Klonowa w terminach nie pozwalających podatnikom na zapłatę pierwszej raty podatku w ustawowym terminie płatności.
5. W 2002 roku Wójt Gminy przyznała i wypłaciła jedenastu sołtysom nagrody pieniężne w łącznej wysokości 3.000 zł brutto. W świetle obowiązujących przepisów prawa, w szczególności - ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz.1591 z późn. zm.) brak było podstaw prawnych dla dokonania wskazanych wydatków z budżetu gminy. Sołtys jako przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może, na zasadach ustalonych przez radę gminy, otrzymywać diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej, stosownie do unormowania zawartego w art. 37b ust.1 ustawy o samorządzie gminnym.
6. Stwierdzono w dwóch przypadkach nieprawidłowe zastosowanie ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania zasadniczej służby wojskowej przez synów podatnika. W przypadku decyzji nr 1/2002 z dnia 10 czerwca 2002 roku zawyżono kwotę ulgi o 89,10 zł, natomiast w przypadku decyzji nr 2/2002 z dnia 10 czerwca 2002 roku zawyżono kwotę ulgi o 266,51 zł. Zgodnie z art.13a ust.2 ustawy o podatku rolnym, przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych członków rodzin osób odbywających zasadniczą służbę wojskową lub długoterminowe przeszkolenie wojskowe, które bezpośrednio przed powołaniem do służby pracowały w tych gospodarstwach zamieszkiwały i nie osiągały przychodów z innych źródeł, stosuje się ulgę w podatku rolnym w wysokości 40% (w ww. decyzjach zastosowano ulgę w wysokości 100%).
7. W kilku przypadkach stwierdzono zaniechanie podejmowania czynności windykacyjnych zmierzających do wyegzekwowania zaległości podatkowych. Stosownie do postanowień zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz.1541 z późn. zm.), wierzyciel zobowiązany był do systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązania pieniężnego. W przypadku, gdy należność nie została zapłacona w terminie określonym w decyzji albo wynikającym z przepisów prawa, wierzyciel winien wysłać do zobowiązanego upomnienie, z zagrożeniem wszczęcia egzekucji po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia. Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniu, wierzyciel winien niezwłocznie wystawić tytuł wykonawczy i przesłać do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
8. Stwierdzono przypadek wydatkowania środków z budżetu Gminy na zakup artykułów żywnościowych przeznaczonych na obrady posiedzenia wyjazdowego Zarządu Powiatowego Ochotniczych Straży Pożarnych. Powyższy wydatek nie mieścił się w granicach dopuszczalnych wydatków ponoszonych z budżetu gminy na funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych, określonych w art.32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz.1229 z późn. zm.).
9. Wójt Gminy Pani Barbara Wyrwas nieterminowo złożyła w 2003 roku oświadczenie dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej przez małżonka. Termin złożenia oświadczenia upłynął w dniu 1 marca 2003 roku, zgodnie z art.13 ust.2 ustawy z dnia 23 listopada 2002 roku o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 214, poz. 1806). Oświadczenie zostało wysłane w dniu 3 marca 2003 roku.
10. Rozliczenia wydatków z tytułu kosztów podróży poniesionych przez zastępcę Przewodniczącego Rady Gminy, dokonano z naruszeniem zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 roku w sprawie sposobu ustalenia należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. nr 66, poz.800 z późn. zm.).
11. W kilku przypadkach stwierdzono brak kontrasygnaty Skarbnika Gminy co do czynności powodujących zaciągnięcie zobowiązania pieniężnych. Stosownie do postanowień art.46 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym, jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.


Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli proszę Panią Wójt o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia powstawania w przyszłości. W związku z powyższym RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:


1. Zapewnić kontrolę przestrzegania przez podległe i nadzorowane przez Gminę jednostki sektora finansów publicznych, realizacji procedur wewnętrznej kontroli finansowej, stosownie do postanowień wynikających z art.127 ustawy o finansach publicznych.
2. W sprawozdawczości budżetowej prawidłowo ujmować wysokość zobowiązań, w tym zobowiązań wymagalnych, w oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej.
3. Egzekwować od podatników - osób prawnych terminowe składanie deklaracji podatkowych.
4. Nakazy w zakresie łącznego zobowiązania pieniężnego doręczać w terminach pozwalających podatnikowi na zapłatę raty podatku w ustawowym terminie jej płatności.
5. Podjąć działania mające na celu wyegzekwowanie zwrotu do budżetu Gminy bezpodstawnie wypłaconych w 2002 roku nagród na rzecz sołtysów. Zaniechać wypłat nagród na rzecz sołtysów z budżetu Gminy.
6. W zakresie udzielania tzw. ulg żołnierskich w zakresie podatku rolnego przestrzegać art.13a ustawy o podatku rolnym. Wysokość ulgi przyznawanej członkom rodzin osób odbywających zasadniczą służbę wojskową lub długoterminowe przeszkolenie wojskowe wynosi 40%.
7. Bieżąco i terminowo podejmować czynności zmierzające do wyegzekwowania zaległości podatkowych, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 110, poz. 968 z późn. zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
8. Dokonywać rozliczenia wydatków z tytułu kosztów podróży służbowych radnych Gminy, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 roku w sprawie sposobu ustalenia należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy.
9. Środki budżetowe na finansowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych przeznaczać w zakresie określonym przez art.32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciw-pożarowej.
10. Terminowo składać oświadczenia majątkowe oraz inne oświadczenia i informacje określone w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.
11. Zapewnić kontrasygnowanie przez Skarbnika Gminy lub osobę przez niego upoważnioną czynności prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, zgodnie z wymogiem wynikającym z art.46 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Panią Wójt o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że stosownie do art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.


Do wiadomości:

- Przewodniczący Rady Gminy w Klonowej
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Klonowej
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.