W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Mniszków - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w I półroczu 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Mniszków po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 20 maja 2004r.



Pan
JANUSZ CIESIELSKI
Wójt Gminy Mniszków



WK - 0915/31/2004

   Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję, że kompleksowa kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzona w Gminie Mniszków wykazała następujące nieprawidłowości:
W zakresie spraw organizacyjnych

1. Gminna Biblioteka Publiczna w Mniszkowie, obejmująca filie w Bukowcu nad Pilicą i Błogiem Rządowym – nie posiadała aktu utworzenia. Rada Gminy nie podjęła stosownej uchwały w sprawie utworzenia Gminnej Biblioteki Publicznej. Z przepisów art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wynikało, że tworzenie gminnych jednostek organizacyjnych należy do wyłącznej kompetencji rady gminy. Obowiązek wydania aktu o utworzeniu instytucji kultury wynikał, ponadto, z art. 11 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 13, poz. 123 z późn. zm.), zgodnie z którymi instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora. Stwierdzono także, że Gminnej Biblioteki Publicznej, działającej w obrębie krajowej sieci bibliotecznej, nie wpisano do prowadzonego w Gminie rejestru instytucji kultury, pomimo stosownego obowiązku wynikającego z art. 14 ust. 1 i 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. W § 16 i § 17 Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej określono, że Biblioteka jest finansowana z budżetu, z dochodów własnych i z innych źródeł oraz prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących zakłady budżetowe. Kontrolujący ustalili, że kontrolowana jednostka finansowała działalność Gminnej Biblioteki Publicznej na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych, co stanowiło naruszenie przepisów rozdziału 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W szczególności, zgodnie z art.28 ww. ustawy, instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przychodami instytucji kultury są wpływy z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, z wyjątkiem zabytków, oraz wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje z budżetu, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Wysokość rocznej dotacji na działalność instytucji kultury ustala organizator.

W zakresie unormowań wewnętrznych

1. Wójt Gminy nie udzielił kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy nie posiadających osobowości prawnej pełnomocnictwa do jednoosobowego działania, pomimo obowiązku wynikającego z unormowania zawartego w art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
2. Kontrolujący stwierdzili, że w Urzędzie Gminy prowadzono rachunkowość wszystkich jednostek organizacyjnych Gminy, pomimo braku formalnego uregulowania tej kwestii. Wójt Gminy nie przejął odpowiedzialności za rachunkowość tych jednostek bądź za określone obowiązki w tym zakresie, stosownie do przepisów art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych powinni w sposób formalny powierzyć prowadzenie ksiąg rachunkowych, mając na uwadze, że w przypadku nie prowadzenia ksiąg rachunkowych w siedzibie jednostki, kierownik jednostki obowiązany jest: powiadomić właściwy Urząd Skarbowy o miejscu prowadzenia ksiąg w terminie 15 dni od dnia wydania ksiąg poza siedzibę jednostki i zapewnić dostępność ksiąg rachunkowych do badania przez upoważnione organy kontroli zewnętrznej w siedzibie jednostki, stosownie do art. 11 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o rachunkowości.
3. W kontrolowanej jednostce nie prowadzono rejestru wydanych upoważnień i pełnomocnictw, stosownie do obowiązku wynikającego z przepisów § 21 ust. 1 pkt 4 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. nr 112, poz. 1319 z późn. zm.). Wskazany obowiązek na mocy postanowień Regulaminu Organizacyjnego przypisany został do zakresu działania Referatu Ogólno-Organizacyjnego (§ 16 Regulaminu Organizacyjnego Gminy Mniszków, ustalonego zarządzeniem Wójta Gminy nr 53/2003 z dnia 31 grudnia 2003 roku).


W zakresie funkcjonowania kontroli wewnętrznej

Kierownik kontrolowanej jednostki nie ustalił, w okresie objętym kontrolą, procedur wewnętrznej kontroli finansowej. Obowiązek ustalenia wskazanych procedur wprowadzony został z dniem 1 stycznia 2001 roku, stosownie do unormowania zawartego w art.28a ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem w celu wykonywania nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi, pod względem legalności, gospodarności i celowości, kierownik jednostki zobowiązany został do ustalenia szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, zasad wstępnej oceny celowości ponoszonych wydatków w związku z realizacją zadań oraz sposobów wykorzystania wyników kontroli i oceny. Z dniem 1 stycznia 2002 roku weszły w życie zmiany do ustawy o finansach publicznych (na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej – Dz. U. nr 102, poz. 1116), rozszerzające zakres zagadnień objętych wewnętrzną kontrolą finansową. Stosownie do art.35a ust.1 ww. ustawy, kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych dotyczy procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. Procedury kontroli w formie pisemnej – na podstawie art.35a ust.3 ww. ustawy określa kierownik jednostki sektora finansów publicznych, uwzględniając standardy ustalone przez Ministra Finansów na podstawie art. 35o ust.1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (Komunikat nr 1 z dnia 30 stycznia 2003 roku w sprawie ogłoszenia "Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych" - Dz. Urz. Min. Fin. nr 3, poz. 13).

W zakresie wyboru banku wykonującego obsługę bankową jednostki

1. Stwierdzono występowanie Skarbnika Gminy w imieniu Gminy przy zawieraniu umów dotyczących wykonywania obsługi bankowej (umowa z dnia 10 stycznia 1999 roku i z dnia 6 stycznia 2003 roku), pomimo braku stosownego upoważnienia w tym zakresie, co stanowiło naruszenie art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W brzmieniu obowiązującym do dnia 27 października 2002 roku przepis ten stanowił, że oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd. Obecnie zgodnie z powołanym unormowaniem - oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą. Do skuteczności czynności prawnej mogącej spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych potrzebna jest kontrasygnata skarbnika (lub osoby przez niego upoważnionej), stosownie do art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.
2. Umowy na prowadzenie obsługi bankowej Gminy zawarte zostały na czas nieokreślony, co naruszało art. 73 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 72, poz. 664 z późn. zm. - uchylona z dniem 2 marca 2004 roku), z którego wynikał zakaz zawierania umów w sprawie zamówień publicznych na czas nieoznaczony. Umowy na okres dłuższy niż trzyletni mogły być zawierane po uzyskaniu wcześniejszej zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Obowiązujące od dnia 2 marca 2004 roku przepisy art. 142 ust. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. nr 19, poz. 177), zawierają unormowanie, zgodnie z którym – zgody Prezesa Urzędu, wyrażonej w drodze decyzji administracyjnej, na zawarcie umowy na okres dłuższy niż 3 lata, nie wymaga zawarcie umowy rachunku bankowego, jeżeli okres umowy nie przekracza 5 lat.

W zakresie zaciągania pożyczek i kredytów

Kontrolujący stwierdzili przypadki ustalenia, jako formy zabezpieczenia zaciągniętych w 2002 roku pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym gminy. Zarząd Gminy udzielając zabezpieczenia w formie pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy naruszył przepisy art. 92 w związku z art. 129 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz art. 30 i art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z których wynikało, że dysponentem środków publicznych na rachunku bankowym jednostki samorządu terytorialnego może być wyłącznie organ wykonawczy tej jednostki, wykonujący określone w uchwale budżetowej zadania, przy zachowaniu zasad wykonywania budżetu wynikających z art. 92 ustawy o finansach publicznych.

W zakresie ewidencji księgowej

1. W kontrolowanej jednostce prowadzono wspólne urządzenia księgowe – dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych - dla Urzędu Gminy i wszystkich jednostek organizacyjnych gminy (Gimnazjum Publiczne w Mniszkowie, Szkoła Podstawowa w Błogiem Rządowym, Szkoła Podstawowa w Stoku, Szkoła Podstawowa w Bukowcu nad Pilicą, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mniszkowie, Gminna Biblioteka Publiczna w Mniszkowie). Prowadzenie ewidencji księgowej operacji gospodarczych Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych we wspólnych urządzeniach księgowych naruszało przepisy zawarte w art. 4 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Z przytoczonych przepisów wynikał obowiązek prowadzenia dla jednostek organizacyjnych odrębnych ksiąg rachunkowych, celem zapewnienia ujmowania w tych księgach wyłącznie zdarzeń związanych z danymi jednostkami organizacyjnymi, a w konsekwencji rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego tych jednostek oraz w celu umożliwienia sporządzenia obowiązujących te jednostki odrębnych sprawozdań.
2. Stwierdzono przypadki nie ujmowania na kontach rozrachunkowych, w okresie sprawozdawczym, w którym wystąpiło zdarzenie gospodarcze, zobowiązań wynikających z przedłożonych do zapłaty faktur, mimo, że ich zapłata nastąpiła w następnych okresach sprawozdawczych.
W wyniku powyższego nie wykazywano na koniec okresu sprawozdawczego rzeczywistego stanu rozliczeń finansowych, czym naruszono zasadę rzetelności ksiąg rachunkowych, określoną przepisami art. 24 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości. Zapłatę tych zobowiązań ewidencjonowano bezpośrednio w koszty (konto 400 „koszty według rodzajów”). Na podstawie dowodów źródłowych będących podstawą zapisów w księgach rachunkowych w styczniu 2003 roku ustalono, że na kontach rozrachunkowych i w kosztach działalności 2002 roku nie ujęto rachunków i faktur na kwotę 8.874,41 zł.
3. W księgach rachunkowych budżetu i Urzędu Gminy nie zachowano obowiązku prowadzenia zapisów o zdarzeniach w porządku systematycznym – wymaganych przepisami art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, co dotyczyło przykładowo następujących operacji gospodarczych:

A/ Wpływ w grudniu 2002 roku subwencji ogólnej za styczeń 2003 roku.
Było:
Wn 133 - rachunek budżetu,
Ma 224 - rozrachunki budżetu.

Powinno być:
Wn 133 - rachunek budżetu,
Ma 909 - rozliczenia międzyokresowe.

B/ Realizacja przez Urząd Gminy (jako jednostkę budżetową) dochodów budżetu państwa z tytułu opłat za wydanie dowodu osobistego.
Było:
* wpływ opłat za wydane dowody osobiste:
ewidencja w budżecie gminy:
Wn 133 - rachunek budżetu,
Ma 240 - pozostałe rozrachunki,
ewidencja w jednostce Urząd Gminy:
Wn 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych,
Ma 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych,
* przekazanie opłat na rachunek bankowy Urzędu Wojewódzkiego, (księgowanie niedopuszczalnym zapisem ujemnym - storno czerwone):
ewidencja w budżecie gminy:
Wn 133 - rachunek budżetu,
Ma 240 - pozostałe rozrachunki,
ewidencja w jednostce Urząd Gminy:
Wn 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych,
Ma 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych.

Powinno być:
* wpływ opłat za wydane dowody:
ewidencja w budżecie gminy:
Wn 133 - rachunek budżetu,
Ma 224 - rozrachunki budżetu,
ewidencja w jednostce Urząd Gminy:
Wn 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych (subkonto dochodów),
Ma 240 - pozostałe rozrachunki,
* przekazanie opłat na rachunek bankowy Urzędu Wojewódzkiego:
ewidencja w budżecie Gminy:
Wn 224 - rozrachunki budżetu,
Ma 133 - rachunek budżetu,
ewidencja w jednostce Urząd Gminy:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” (subkonto dochodów).

C/ Zapłata odsetek od kredytu bankowego.
Było:
* ewidencja w księgach Urzędu Gminy
Wn 400 - koszty według rodzajów,
Ma 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych.

Powinno być:
Wn 750 - przychody i koszty finansowe,
Ma 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych;
(w księgach budżetu operację ujęto prawidłowo).

D/ Rozrachunki z tytułu potrąconych i pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Było.
Wn 231 - rozrachunki z tytułu wynagrodzeń,
Ma 229 - pozostałe rozrachunki publicznoprawne.
Powinno być.
Wn 231 - rozrachunki z tytułu wynagrodzeń,
Ma 225 - rozrachunki z budżetami.
Od maja 2003 roku operacje te ewidencjonowane były prawidłowo.

E/ Wpływ na rachunek bankowy budżetu Gminy środków pieniężnych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, stanowiących przychody gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Było:
Wn 139 - inne rachunki bankowe,
Ma 240 - pozostałe rozrachunki.

Powinno być:
Wn 135 - rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia,
Ma 853 - fundusze pozabudżetowe.
Od stycznia 2004 roku operacje dotyczące funduszu ewidencjonowane były prawidłowo.
4. Stwierdzono ponadto, nieprawidłową ewidencję w zakresie wpływu dochodów budżetu Gminy, pobieranych i przekazywanych przez urzędy skarbowe. Dochody z tytułu podatków i opłat realizowanych przez urzędy skarbowe należy ujmować w księgach rachunkowych Urzędu Gminy na kontach - wpływ dochodów Wn 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych, Ma 750 - przychody i koszty finansowe. Na koncie 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych, należy ująć zaległości na stronie Wn i nadpłaty na stronie Ma tego konta, w korespondencji z odpowiednią stroną konta 750 - przychody i koszty finansowe, na koniec okresów sprawozdawczych, na podstawie sprawozdań przedkładanych przez urząd skarbowy. W księdze głównej budżetu wskazane operacje należy ujmować na kontach Wn 133
- rachunek budżetu, Ma 224 - rozrachunki budżetu. Na koniec okresów sprawozdawczych następuje przeksięgowanie zrealizowanych przez urzędy skarbowe dochodów na podstawie złożonych przez nie sprawozdań jednostkowych na konta Wn 224 - rozrachunki budżetu, Ma 901 - dochody budżetu.
5. Stwierdzono dokonanie zapisu na koncie 130 na podstawie dowodu księgowego (PK) nie ujętego w wyciągu bankowym, czym naruszono zasady funkcjonowania tego konta. Zapisów na koncie 130 należy dokonywać wyłącznie na podstawie dowodów bankowych załączonych do wyciągów bankowych, zapewniając pełną zgodność zapisów między księgowością banku i księgowością jednostki, stosownie do zasad funkcjonowania tego konta, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. nr 153, poz. 1752).
6. Ewidencji dotyczącej zwrotu wydatków w odniesieniu do kont 130, 133 dokonywano stosując niedopuszczalny na tych kontach zapis ujemny, tzw. storno czerwone (w księdze budżetu: Wn 902 - wydatki budżetu, Ma 133 - rachunek budżetu; w księdze Urzędu Gminy: Wn 400 - koszty według rodzajów, Ma 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych). Zapisów na kontach 133 - rachunek budżetu i 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych dokonywać należy zgodnie z treścią dowodów księgowych objętych wyciągiem bankowym, zapewniając zgodność obrotów i sald tego konta z zapisami księgowości banku. Zapisów operacji gospodarczych dotyczących zwrotu wydatków dokonuje się na kontach księgi głównej budżetu i jednostki budżetowej w sposób następujący: w ewidencji budżetu - Wn 133 - rachunek budżetu, Ma 902 - wydatki budżetu; w ewidencji jednostki - Wn 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych - subkonto wydatków, Ma 400 - koszty według rodzajów.
7. Nieprawidłowo przeksięgowano wynik finansowy jednostki za 2001 rok pod datą 31 grudnia 2001 roku, zamiast pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego za 2001 rok.
8. Ewidencję księgową udziałów prowadzono nieprawidłowo na koncie 140 - krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne, zamiast na koncie 030 - długoterminowe aktywa finansowe, stosownie do zasad funkcjonowania wymienionych kont, określonych w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych oraz w zakładowym planie kont.

W zakresie sprawozdawczości budżetowej.

1. Kierownicy wszystkich gminnych jednostek organizacyjnych, tj. Dyrektorzy Szkół Podstawowych w: Błogim Rządowym, Stoku, Bukowcu nad Pilicą, Dyrektor Gimnazjum w Mniszkowie, Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nie sporządzali i nie składali – w wyniku nie prowadzenia odrębnych ksiąg rachunkowych (patrz ustalenia powyżej) - obowiązujących te jednostki sprawozdań budżetowych oraz bilansu, które to obowiązki wynikały z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b i § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. nr 24, poz. 279 z późn. zm.) oraz § 14 ust. 1 i 3 i § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
2. Stwierdzono nieprawidłowość w sporządzonym sprawozdaniu zbiorczym Rb – 28S miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2002 roku, polegającą na nie ujęciu w rubryce 7 i 8 sprawozdania zobowiązań wynikających z ksiąg rachunkowych, zaewidencjonowanych na koncie „231” w kwocie 181.487,51 zł, z tytułu naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi. Stanowiło to naruszenie § 8 ust. 2 pkt 4 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Z przywołanych przepisów wynikał obowiązek ujmowania w kolumnie „Zobowiązania ogółem” wszystkich bezspornych zobowiązań niespłaconych do końca okresu sprawozdawczego.

W zakresie gospodarki kasowej i dokumentowania operacji kasowych.

1. Bezpodstawnie wypłacono rachunki wystawione przez Punkt Zbiorczy Padliny w Opocznie na nazwiska rolników Gminy Mniszków za odbiór padliny (rachunek Nr 8/2004 z dnia 9 stycznia 2004 roku na kwotę 100 zł; rachunek Nr 11/2004 z dnia 13 stycznia 2004 roku na kwotę 200 zł; rachunek Nr 13/2004 z dnia 19 stycznia 2004 roku na kwotę 200 zł).
2. Nie ujmowano w 2003 roku na koncie 101 - kasa opłat za dowody osobiste, nie będące dochodami Gminy, księgując je w budżecie pod datą wpływu na rachunek bankowy Wn 133, Ma 240, z pominięciem konta 101 w jednostce, naruszając tym samym art.20 ust.1 i art.24 ust.2 ustawy o rachunkowości.
3. Nie ujęto w raporcie kasowym RK Nr 1/04, sporządzonym za okres od dnia 1 do dnia 10 stycznia 2004 roku zaliczki stałej wypłaconej kasjerowi, w kwocie 2.000 zł. Z załączonego do raportu kasowego dowodu księgowego wynikało, że kasjer otrzymał zaliczkę w kwocie 2.000 zł i zobowiązał się do jej rozliczenia w terminie do dnia 30 grudnia 2004 roku. Od dnia 25 lutego 2004 roku kasjer prowadzi odrębny raport kasowy, w którym dokonywane są jedynie wypłaty z pogotowia kasowego.
4. Nieprawidłowo ewidencjonowano pogotowie kasowe stanowiące faktycznie zaliczkę pobraną przez kasjera, księgując operację na koncie Wn 234, Ma 101, naruszając tym samym zasady funkcjonowania kont określonych w załączniku nr 1 i nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Operacje gospodarcze polegające na pobraniu z rachunku bieżącego budżetu gminy środków pieniężnych stanowiących pogotowie kasowe i zwrot pogotowia kasowego, należy ujmować w księgach rachunkowych następująco:
- pobranie pogotowia kasowego - ewidencja w księdze głównej budżetu Gminy:
Wn 902 - wydatki budżetu,
Ma 133 - rachunek budżetu,
- pobranie pogotowia kasowego - ewidencja w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 101 - kasa,
Ma 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych (subkonto wydatki). Wydatek należy ująć w dziale, rozdziale i § klasyfikacji budżetowej, np., z którego najczęściej dokonywane są wydatki z pogotowia kasowego, wskazanym przez Wójta Gminy lub za pośrednictwem konta 140 - krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne odpowiednio: Wn 140, Ma 130 na podstawie wyciągu bankowego
i Wn 101, Ma 140 według raportu kasowego,
- zwrot pogotowia kasowego na koniec roku budżetowego - w księdze głównej budżetu Gminy:
Wn 133 - rachunek budżetu,
Ma 902 - wydatki budżetu,
- zwrot pogotowia kasowego na koniec roku budżetowego - w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 130 - rachunek bieżący jednostek budżetowych (subkonto wydatki)
i równocześnie techniczny zapis ujemny po obu stronach konta 130, zmniejszający wydatki w dziale, rozdziale i § klasyfikacji budżetowej, w którym ujęto pobranie pogotowia kasowego,
Ma 101 - kasa lub za pośrednictwem konta 140 - krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne, odpowiednio: Wn 140, Ma 101 na podstawie raportu kasowego i Wn 130, Ma 140 według wyciągu bankowego.
W objętym kontrolą raporcie kasowym Nr 5/04 z dnia 3 lutego 2004 roku (opisanym w protokole kontroli kasy - załącznik nr 6) stwierdzono przypadek braku na dowodzie źródłowym, będącym podstawą wypłaty gotówki z kasy, poświadczenia sprawdzenia pod względem formalno – rachunkowym, ostemplowania pieczątką „Wypłacono” i podpisu kasjera, co naruszało § 6 pkt 15 i 16 Instrukcji kasowej.
5. W Urzędzie Gminy nie dokonano prawidłowego zabezpieczenia drzwi wejściowych do kasy metalową kratą zamykaną na kłódkę, co było wymagane przez § 6 pkt 12 Instrukcji kasowej.
6. W nieprawidłowy sposób przechowywane były druki ścisłego zarachowania - w szafach drewnianych, zamiast w szafach metalowych w Referacie Finansów i Budżetu, co naruszało § 6 pkt 12 Instrukcji kasowej.

W zakresie realizacji dochodów z tytułu podatków i opłat

1. Kontrolujące stwierdziły brak działań organu podatkowego, co do egzekwowania obowiązku terminowego składania deklaracji w zakresie podatku od nieruchomości oraz podatku rolnym przez podatników – osoby prawne.
2. Wydane w latach 2002 – 2003 decyzje dotyczące ulg w zapłacie podatków: w zakresie podatku od nieruchomości nr nr 1/02, 2/02, 3/02, 1/03, 70/02, 74/02, 63/03, 66/03; w zakresie podatku rolnego nr nr 25/02, 31/02, 43/02, 53/02, 73/02, 27/03, 34/03, 37/03, 42/03, 49/03, 54/03, 69/03; w zakresie podatku od środków transportowych nr nr 2/02, 3/02, 2/03, 3/03 nie zawierały uzasadnienia faktycznego ani prawnego, w wyniku czego naruszały unormowanie wynikające z art.210 §1 pkt 6 w zw. z art. 210 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz.926 z późn. zm.). Zgodnie z powołanymi przepisami, uzasadnienie faktyczne decyzji zawiera w szczególności, wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn dla których innym dowodom odmówił wiarygodności. Uzasadnienie prawne zawiera wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji z przytoczeniem przepisów prawa. Stosownie do postanowień art.210 § 5 ustawy Ordynacja podatkowa, organ podatkowy może odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy uwzględnia ona w całości żądanie strony, nie dotyczy to jednak decyzji wydanej na skutek odwołania bądź na podstawie, której przyznano ulgę w zapłacie podatku.
3. W decyzji nr 3254/6/03 z dnia 28 marca 2003 roku, wydanej na wniosek podatnika z dnia 26 marca 2003 roku, nieprawidłowo określony został okres zwolnienia z tytułu nabycia gruntów na powiększenie gospodarstwa rolnego. W decyzji okres zwolnienia ustalony został od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów, co naruszało art.13d ust.3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jednolity z 1993 r., Dz. U. nr 94, poz.431 z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek (nabycie gruntów nastąpiło na podstawie umowy zawartej w dniu 11 lipca 2002 roku).
4. Kontrolujące stwierdziły udzielenie tzw. ulgi żołnierskiej na podstawie art.13 a ust.2 ustawy o podatku rolnym (opodatkowanie gospodarstw rolnych członków rodzin osób odbywających służbę wojskową) na podstawie decyzji:
- nr 3254/2/2002 z dnia 8 marca 2002 roku (poborowy odbywał służbę wojskową w okresie od dnia 5 czerwca 2001 roku do dnia 28 maja 2002 roku - ulgę zastosowano od dnia 1 stycznia 2002 roku do dnia 31 grudnia 2002 roku),
- nr 3254/3/2002 z dnia 8 marca 2002 roku (poborowy odbywał służbę wojskową w okresie od dnia 3 października 2001 roku do dnia 2 października 2002 roku- ulgę zastosowano do dnia 1 stycznia 2002 roku do dnia 31 grudnia 2002 roku),
- nr 3254/2/2003 z dnia 10 marca 2003 roku (poborowy odbywał służbę wojskową w okresie od dnia 4 czerwca 2002 roku do dnia 27 maja 2003 roku - ulgę zastosowano od dnia 1 stycznia 2003 roku do dnia 31 grudnia 2003 roku).
W objętych kontrolą decyzjach ulgi żołnierskie zostały zastosowane od dnia 1 stycznia 2002 lub od dnia 1 stycznia 2003 roku, co naruszało unormowania wynikające z art.13a ust.3 ustawy o podatku rolnym, z których wynikało, że przedmiotowe ulgi przysługują od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym nastąpiło zwolnienie z tej służby.

W zakresie dochodów z majątku

1. Kontrolujące ustaliły, że w 2002 roku dochody z tytułu sprzedaży nieruchomości były nieprawidłowo klasyfikowane w § 077 - wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości (dział-700, rozdział 70005), zamiast w dziale - 700, rozdział 70005, § 084 - wpływy ze sprzedaży składników majątkowych, co naruszało przepisy rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów /Dz. U. nr 59, poz.688 z późn. zm.- obowiązujące do dnia 21 kwietnia 2003 roku). W 2003 roku dochody z tytułu sprzedaży nieruchomości klasyfikowano prawidłowo.
2. Kontrolujące stwierdziły, iż umowy dzierżawy z dnia 10 maja 2002 roku, dotycząca działki rekreacyjnej nr 76/1 oraz z dnia 30 stycznia 2003 roku, dotycząca działki nr 120 zostały zawarte przez właściwy organ bez wcześniejszego sporządzenia i podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę, co było wymagane przez art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 46, poz.543 z późn. zm.).
3. W przedłożonej kontrolującym dokumentacji brak było umów najmu na lokale mieszkalne w miejscowościach: Bukowiec n/Pilicą nr 37, Strzelce nr 42. Z dokonanych ustaleń wynikało, że wskazane powyżej lokale stanowią mienie gminne.

W zakresie pozostałych dochodów

W wyniku kontroli pobierania dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ustalono, że nie została pobrana opłata skarbowa od wniosku Gminnej Spółdzielnie "Samopomoc Chłopska'' w Paradyżu z dnia 31 grudnia 2002 roku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 5 zł oraz od załączników w ilości 3 szt. w wysokości 1,50 zł oraz od załączników w ilości 3 szt. do wniosku złożonego przez osobę fizyczną z dnia 16 grudnia 2003 roku, w wysokości 1,50 zł, co naruszało przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. nr 86, poz.960 z późn. zm.).

W zakresie wydatków związanych z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Rada Gminy nie uchwaliła Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok, przez co nie wykonała obowiązku wynikającego z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.), z którego wynikał obowiązek corocznego uchwalania tego programu przez Radę Gminy.

W zakresie wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

W toku kontroli stwierdzono, że ze środków zaplanowanych w budżecie Gminy Mniszków na ochronę przeciwpożarową ponoszone były wydatki nie mieszczące się w granicach wyznaczonych przez art. 28 i art. 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz. 1229 z późn. zm.). Wydatki te dotyczyły: zakupu artykułów żywnościowych na potrzeby zjazdów Związku Powiatowego Ochotniczych Straży Pożarnych oraz dla dzieci i młodzieży biorącej udział w „Turnieju wiedzy pożarniczej”; zakupu nagród dla dzieci biorących udział w konkursie plastycznym „Młodzież zapobiega pożarom”, dofinansowania organizacji Powiatowych Zawodów Sportowo Pożarniczych w kwocie 300 zł.

W zakresie dotacji na realizację zadań powierzonych na podstawie umowy jednostkom spoza sektora finansów publicznych.

1. Rada Gminy Mniszków uchwałą nr XX/135/2000 z dnia 29 grudnia 2000 roku ustaliła tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zadania zleconego.
W przedmiotowej uchwale Rada Gminy ustaliła, m.in., wykaz zadań publicznych, które mogą być zlecone podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku; szczegółowe informacje, które powinien zawierać wniosek o realizację zadania oraz umowa. W punktach 8, 9 i 10 załącznika nr 1 do ww. Uchwały nr XX/135/2000 - ustalono następujący wykaz zadań samorządowych, które mogą być zlecane jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych, w ramach kultury fizycznej i sportu: organizacja przygotowań i uczestnictwo w imprezach sportowych, w tym fundowanie nagród; organizacja szkolenia dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo; utrzymanie i wyposażenie obiektów sportowo – rekreacyjnych.
2. Kontrolujący stwierdzili, że w dniu 12 lutego 2003 roku z wnioskiem o udzielenie dotacji, w wysokości 40.000 zł, wystąpił Ludowy Klub Sportowy w Mniszkowie. We wniosku wskazano, że dotacja ma zostać wykorzystana na prowadzenie trzech drużyn piłki nożnej, zakup sprzętu sportowego, wypłacenie diet zawodnikom, wypłacenie diet sędziom, utrzymanie płyty boiska, obsługę medyczną oraz organizowanie wszelkiego rodzaju imprez sportowych na terenie Gminy, jak również udział w imprezach organizowanych przez Starostwo Powiatowe i OZPN. Treść złożonego wniosku oferty nie spełniała wymagań wynikających z art.25 ust.2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania, zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
3. W dniu 21 lutego 2003 roku zawarta została umowa pomiędzy Gminą w Mniszkowie a Ludowym Klubem Sportowym Mniszków. W § 2 umowy określono, że „Urząd Gminy zleca prowadzenie działalności sportowej na terenie gminy, realizację zadania polegającego na utrzymaniu trzech drużyn piłki nożnej (trampkarze – 2 drużyny, seniorzy – 1 drużyna), utrzymanie stadionu". Wobec powyższego należy wskazać, że omawiana umowa nie dotyczyła zlecenia zadania publicznego, będącego zadaniem danej jednostki samorządu terytorialnego, co było wymagane przez art.118 ust.1 ustawy o finansach publicznych. Prowadzenie działalności sportowej było, bowiem, zadaniem statutowym klubu sportowego i jako takie (w tak ogólnej formule) nie mogło być przedmiotem zlecenia. Także, wynikające z umowy utrzymanie trzech drużyn piłki nożnej nie może być uznane jako zlecenie zadania będącego zadaniem Gminy. Podkreślić należy, że dotacje udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art.118 ustawy o finansach publicznych musiały mieć charakter dotacji celowej (sfinansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji podmiotom niepublicznym, szczegółowo opisanych w zawartej umowie - art.69 ust.4 pkt 1 lit. "d", art.118 ust.2 i art.71 ust.2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych). W omawianym stanie faktycznym dotacja pokrywać miała koszty bieżącej działalności danego podmiotu, co nadawało jej cechy dotacji podmiotowej. Poniesione przez klub wydatki dotyczyły, miedzy innymi, wypłaty diet dla sędziów, diet dla zawodników, opłat transferowych, licencyjnych, startowych, zapłaty kar za żółte kartki, jak również prowizji bankowych.
Powierzenie przez Gminę realizacji zadania polegającego na utrzymaniu trzech drużyn piłki nożnej przez Ludowy Klub Sportowy, wykraczało poza zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Sprawy z zakresu kultury fizycznej należą do zadań własnych gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, nie oznacza to jednak, że gmina ponosi wszelkie koszty związane z szeroko rozumianą kulturą fizyczną. Zakres tych zadań musiał być wyznaczany w oparciu o unormowania ustawy szczegółowej - tj. ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (tekst jednolity z 2001 r.: Dz. U. nr 81, poz. 889 z późń. zm.).
Dodatkowo należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2004 roku zlecanie zadań i udzielanie dotacji z budżetu jednostek samorządu terytorialnego na rzecz podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych regulują przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. u. nr 96, poz. 873).
3. Kontrolujący ustalili, że LKS zwrócił się do Rady Gminy w Mniszkowie o dodatkowe dofinansowanie działalności klubu kwotą 7.000 zł.
Rada Gminy na sesji w dniu 4 grudnia 2003 roku, uchwałą nr XVII/75/03 w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2003 rok, zwiększyła planowane wydatki w dziale 926 rozdziale 92625 o kwotę 5.000 zł, z przeznaczeniem na dotację dla LKS. W związku ze zwiększeniem kwoty dotacji z klubem sportowym nie zawarto stosownej umowy bądź aneksu do umowy z dnia 21 lutego 2003 roku, co naruszało art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym zlecenie zadania i udzielenie dotacji powinno nastąpić na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem realizującym zadanie publiczne.
Stwierdzone przez kontrolujących naruszenia zasad udzielania dotacji wypełniały znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych, określone w art.138 ust.1 pkt 9 ustawy o finansach publicznych.

W zakresie wydatków osobowych

1. W wyniku kontroli stwierdzono przypadki prowadzenia akt osobowych pracowników Urzędu Gminy z naruszeniem przepisów § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62, poz. 286 z późn. zm.). W aktach osobowych nie zamieszczano zmian postanowień umowy w części dotyczącej wynagrodzenia, tj. aktualnych angaży.
2. Nie przestrzegano przepisów art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz. 335 z późn. zm.), z uwagi na fakt przekazania do dnia 31 maja 2002 roku na rachunek funduszu 73% równowartości naliczonego odpisu i do dnia 30 września 2002 roku 82% odpisu podstawowego. Z powołanego przepisu wynikał obowiązek przekazywania środków na rachunek funduszu do dnia 30 września, z tym, że w terminie do dnia 31 maja należało przekazać równowartość 75% dokonanego odpisu.
3. Stwierdzono przypadki nieprzestrzegania przepisów - obowiązującego do 31 grudnia 2002 roku - rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 151, poz. 1720) oraz przepisów - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2003 roku - rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1990), w związku z:
- bezpodstawnym dokonywaniu zwrotu kosztów dojazdu do pracy lekarzowi stomatologowi, zatrudnionemu w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Mniszkowie. Przykładowo, w czerwcu 2002 roku i w grudniu 2003 roku dokonano zwrotu kosztów przejazdu na podstawie poleceń wyjazdu służbowego nr 1314/140/02 na kwotę 168 zł, nr 1314/316/03 na kwotę 146,20 zł, nr 1314/351/03 na kwotę 129 zł. Zgodnie z § 3 ww. rozporządzeń zwrot kosztów przejazdów oraz dojazdów środkami komunikacji miejscowej przysługuje pracownikowi z tytułu podróży służbowej odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę. Lekarz stomatolog zatrudniony w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Mniszkowie nie jest pracownikiem Urzędu Gminy, w związku z czym wystawianie przez Wójta Gminy poleceń wyjazdu służbowego oraz dokonywanie zwrotu kosztów podróży nie miało podstaw prawnych. W badanym okresie wypłacono z powyższego tytułu kwotę 1.706,80 zł - za 2002 rok i kwotę 2.476,66 zł - za 2003 rok,
- przypadkami rozliczania kosztów podróży za dni nie objęte poleceniem wyjazdu służbowego, np.: w poleceniu wyjazdu służbowego nr 1314/314/03 wystawionego dla Zastępcy Wójta wskazano termin podróży służbowej od dnia 6 listopada 2003 roku do dnia 6 listopada 2003 roku. Z rozliczenia kosztów podróży wynikało, że podróż służbowa odbyta została w dniach 6, 7 i 11 listopada 2003 roku; w poleceniu wyjazdu służbowego nr 1314/330/03 dla Pani (Wyłączenie) [1 ] wskazano termin podróży służbowej od dnia 20 listopada 2003 roku do dnia 20 listopada 2003 roku. Z rozliczenia kosztów podróży wynikało, że rozliczono koszty podróży za dni 20 listopada 2003 roku i 1 grudnia 2003 roku.
4. Radni Rady Gminy Mniszków nie złożyli oświadczeń majątkowych na 2 miesiące przed wyborami do Rady Gminy, tj. w terminie do dnia 27 sierpnia 2002 roku, stosownie do wymogu wynikającego z art.24h ust.1 i ust.4 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art.24h ust.6 ww. ustawy, radnemu nie przysługiwała dieta do czasu złożenia oświadczenia. W związku z powyższym radnym nie należało wypłacać diet za udział w sesjach Rady Gminy, posiedzeniach komisji Rady i posiedzeniach Zarządu Gminy w okresie od dnia 28 sierpnia do dnia 27 października 2002 roku. Z ustaleń kontroli wynikało, że radnym za wskazany okres wypłacono diety: za udział w sesjach Rady Gminy - kwotę 5.472 zł; za udział w posiedzeniach Zarządu Gminy - kwotę 4.560 zł oraz ryczałt dla Przewodniczącego Rady Gminy w kwocie 2.200 zł – razem 12.232 zł.
5. Stwierdzono przypadki nieprzestrzegania przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 roku w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. Nr 66 poz. 800 z późn. zm.), w związku z:
- niewypłaceniem diety na rzecz radnego Pana Pawła Siwka (polecenie wyjazdu nr 1314/30/2003), pomimo, że podróż służbowa trwała ponad 8 godzin (od 8:00 do 17:00), przez co naruszony został § 4 ust. 3 pkt 1 lit. "a" ww. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
- wypłatą diety w nieprawidłowej wysokości (polecenie wyjazdu nr 1314/93/2003 dla Pana Pawła Siwka). Wypłacono dietę w kwocie 10 zł (podróż od 8:00 do 17:30), w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczącego wypłat należności na rzecz pracowników. Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy, radnym przysługuje dieta w wysokości 1 % nieprzekraczalnej wysokości diety przysługującej radnemu z tytułu wykonywania mandatu, o której mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym, tj. półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz zmianie niektórych ustaw.

W zakresie realizacji inwestycji - modernizacja drogi gminnej Świeciechów – Olimpiów - 2003 rok

Kontrolujący ustalili, że na realizację zadania inwestycyjnego związanego z modernizacją drogi gminnej Świeciechów – Olimpiów wydatkowano w 2003 roku, w dziale 600 rozdziale 60016 § 6052 276.625 zł, przy planie w wysokości 276.000 zł, w związku z czym przekroczono granice planowanych wydatków o kwotę 625 zł, co stanowiło naruszenie art.92 pkt 3 w zw. z art. 129 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem w sposób celowy i oszczędny.

W zakresie realizacji inwestycji - budowa (modernizacja) dróg gminnych w m. Błogie Rządowe, Julianów, Mikułowice, Jawor Wieś, Mniszków, Strzelce, Stoczki, Syski, Zajączków, Zarzęcin - 2002 rok

1. W zawiadomieniu przesłanym do wybranego oferenta zamawiający nie wskazał terminu podpisania umowy o zamówienie publiczne, czym naruszył art. 50 ust. 4 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 72, poz. 664 z późn. zm. - uchylona z dniem 2 marca 2004 roku), zgodnie z którym informacja przesłana do dostawcy lub wykonawcy, którego ofertę wybrano powinna zawierać imię, nazwisko lub nazwę oraz adres dostawcy lub wykonawcy którego ofertę wybrano, cenę, jak również określenie miejsca i terminu zawarcia umowy. Zgodnie z obowiązującym od dnia 2 marca 2004 roku art. 92 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. nr 19, poz. 177), o wyborze ofert zamawiający zawiadamia niezwłocznie wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia, a jeżeli wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60.000 EURO – również Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Urzędu, podając nazwę (firmę) i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano oraz cenę.
2. Kontrolujący ustalili, że umowa w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie modernizacji dróg gminnych zawarta została w dniu 24 sierpnia 2002 roku, pomiędzy Gminą Mniszków, reprezentowaną przez Wójta Gminy i Zastępcę Wójta Gminy a Przedsiębiorstwem Robót Drogowo Mostowych w Piotrkowie Tryb. (umowa nr 8/2002). W zawartej umowie strony ustaliły, m.in., wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 900.035,74 zł brutto. Stwierdzono, że na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego w budżecie Gminy, na dzień zawarcia umowy, zaplanowano środki w kwocie 758.706 zł. Uchwałą nr XXXIII/206/02 Rady Gminy w Mniszkowie z dnia 29 sierpnia 2002 roku, zaplanowane na ww. zadanie inwestycyjne środki zostały zmniejszone do kwoty 442.000 zł. Jednocześnie, wskazaną uchwałą Rada Gminy uchwaliła wieloletni program inwestycyjny na lata 2002-2003, który obejmował realizację objętej kontrolą inwestycji budowy dróg gminnych.
Z przedłożonego kontrolującym wieloletniego programu inwestycyjnego wynikało, że na omawianą inwestycję Gmina zaplanowała wydatki w wysokości 1.353.202 zł, w tym w 2002 roku - 442.000 zł i w 2003 roku - 900.036 zł. Wobec powyższego należy wskazać, że Zarząd Gminy Mniszków zawierając w dniu 24 sierpnia 2002 roku umowę na wykonanie budowy dróg gminnych zaciągnął zobowiązanie w kwocie przekraczającej o 141.329,74 zł zaplanowane w budżecie Gminy wydatki na ten cel, przez co naruszył przepisy art.29 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, z którego wynikało, że jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać zobowiązania do wysokości wynikającej z planu wydatków jednostki oraz art. 60 ust.2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym zarządowi gminy przysługiwało prawo zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy.
3. Kontrolujący stwierdzili, że ww. umowa nr 8/2002 nie posiadała kontrasygnaty Skarbnika Gminy, co stanowiło naruszenie art.46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, stosownie do którego umowy i inne czynności prawne mogące skutkować powstaniem zobowiązań pieniężnych powinny zostać kontrasygnowane przez skarbnika gminy lub osobę przez niego upoważnioną.
4. W wyniku kontroli ustalono, że przedmiotem zamówienia publicznego były roboty drogowe związane z modernizacją 10 dróg gminnych.
W odniesieniu do trzech z tych dróg Gmina uzyskała pozwolenia na budowę (droga w miejscowości Błogie Rządowe, droga Julianów Bukowiec, droga Zarzęcin - Błogie Rządowe). W odniesieniu do pozostałych dróg, Wójt Gminy Mniszków dokonał zgłoszeń zamiaru wykonania robót budowlanych do właściwego organu architektoniczno - budowlanego (Starostwo Powiatowe w Opocznie) - na podstawie art.30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 106, poz. 1126). W wyniku analizy zakresu robót budowlanych przewidzianych do wykonania w ramach wskazanych zgłoszeń stwierdzono, że w szczególności, ich przedmiotem miało być wykonanie na istniejących podbudowach (betonowych lub tłuczniowych) bitumicznej warstwy ścieralnej, o grubości 4 cm. Wobec powyższego należy wskazać, że - według stanu prawnego obowiązującego dla okresu objętego kontrolą - pozwolenia na budowę nie wymagało wykonywanie robót budowlanych polegających, m.in., na remoncie dróg, torów i urządzeń kolejowych (art.29 ust.2 pkt 7 ustawy Prawo budowlane). Zgodnie z definicją legalną zawartą w art.3 ustawy Prawo budowlane - przez roboty budowlane należało rozumieć budowę, a także prace polegające na montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art.3 pkt 7 ustawy). Z kolei przez budowę należało rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę oraz przebudowę obiektu budowlanego (art.3 pkt 6 ustawy). Remont definiowany był natomiast, jako wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszczało się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art.3 pkt 8 ustawy). Prace, których przedmiotem było położenie nowej warstwy nawierzchni drogi (mineralno - bitumicznej) nie mogły być zakwalifikowane na gruncie omawianego stanu prawnego jako remont, nie polegały, bowiem na odtworzeniu stanu pierwotnego drogi. Ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 71, poz. 838 z późn. zm.) - w brzmieniu wówczas obowiązującym - definiowała, m.in., pojęcie modernizacji drogi, rozumiejąc przez nią wykonywanie robót, w których wyniku następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi (art.4 pkt 9 ustawy) oraz pojęcie utrzymania drogi, przez co rozumiała wykonanie robót remontowych, przywracających jej pierwotny stan, oraz robót konserwacyjnych, porządkowych i innych, zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odśnieżanie i zwalczanie śliskości zimowej (art.4 pkt 10 ustawy).
W konsekwencji należy stwierdzić, że Gmina powinna uzyskać pozwolenia na budowę w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących wszystkich dróg gminnych objętych udzielonym zamówieniem.
5. Wskazać należy także na dokonane zmiany w przedstawionym powyżej stanie prawnym. Aktualnie, zgodnie z art.29 ust.2 pkt 12 ustawy Prawo budowlane, uzyskania pozwolenia na budowę nie wymaga remont i przebudowa dróg, torów i urządzeń kolejowych (zmodyfikowano także pojęcie budowy zawarte w Prawie budowlanym, przez co należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego - art.4 pkt 6 ww. ustawy). Jako przebudowę drogi art. 4 pkt 18 ustawy o drogach publicznych, określa - wykonywanie robót, w wyniku których następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi, nie wymagających zmiany granic pasa drogowego.

W zakresie wydatków związanych z budową chodnika przy ul. Hubala w Mniszkowie

Kontrolujący ustalili, że Gmina Mniszków zrealizowała w 2002 roku zadanie inwestycyjne polegające na budowie chodnika przy ulicy Hubala, która to ulica znajduje się w pasie drogi powiatowej. Ponoszenie przez Gminę wydatków związanych z drogą powiatową stanowiło naruszenie art.2 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. nr 123, poz.780 z późn. zm.), zgodnie z którym zadania w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych finansowane powinny być przez samorząd powiatowy, jak również art.7 ust.1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym do zadań własnych gminy należą, w szczególności, sprawy dróg gminnych. W konsekwencji, brak było podstaw do ponoszenia z budżetu Gminy Mniszków wydatków na wykonanie wskazanego chodnika. Kontrolujący stwierdzili, że przedmiotowe wydatki planowane były w dziale 600 (transport i łączność) rozdziale 60016 (drogi publiczne gminne) § 6050 (wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych), co było niezgodne ze stanem faktycznym. Kontrolujący ustalili, że Gmina wydatkowała łącznie na budowę chodnika kwotę 152.686 zł.

W zakresie inwentaryzacji składników majątkowych

Ostatnia inwentaryzacja składników majątkowych przeprowadzona została na dzień 31 grudnia 2003 roku. Inwentaryzację przeprowadzono na podstawie Instrukcji w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji stanowiącej załącznik nr 4 do zarządzenia Wójta Gminy nr 3/91 z dnia 4 października 1991 roku. Powyższa Instrukcja funkcjonowała w jednostce do stycznia 2004 roku, pomimo, że przepisy na podstawie których została wydana straciły moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 1995 roku wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości.

Zawiadamiając o powyższych nieprawidłowościach proszę Pana Wójta o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie oraz zapobieżenie ich występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne.


1. Dokonać wpisu Gminnej Biblioteki Publicznej w Mniszkowie do prowadzonego przez Gminę rejestru instytucji kultury, stosownie do obowiązku wynikającego z art.14 ust.3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Zapewnić finansowanie Gminnej Biblioteki Publicznej zgodnie z zasadami określonym w rozdziale 3 powołanej ustawy. Przychody i wydatki instytucji kultury nie są objęte uchwałą budżetową gminy. Uchwała budżetowa ustala natomiast wysokość rocznej dotacji z budżetu na rzecz instytucji kultury (dotacja o charakterze podmiotowym).
3. Przestrzegać zasad składania oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem, określonych przez art.46 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym.
4. Udzielić kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej pełnomocnictwa do jednoosobowego działania, stosownie do unormowań zawartych w art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
5. Zapewnić prowadzenie rejestru wydanych upoważnień i pełnomocnictw, stosownie do obowiązku wynikającego z § 21 ust. 1 pkt 4 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków między gminnych.
6. Zaniechać udzielania ogólnego pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem Gminy jako formy zabezpieczenia zaciąganych kredytów i pożyczek.
7. Ustalić w formie pisemnej procedury wewnętrznej kontroli finansowej, stosownie do obowiązku określonego w art. 35a ust. 3 ustawy o finansach publicznych, przy czym w procedurach tych uwzględnić standardy ustalone przez Ministra Finansów, które ogłoszono w formie Komunikatu nr 1 z dnia 30 stycznia 2003 roku w sprawie ogłoszenia „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych”.
8. Rachunkowość jednostek organizacyjnych gminy prowadzić na podstawie formalnego powierzenia prowadzenia ksiąg rachunkowych, dokonanego przez kierowników tych jednostek na rzecz Wójta Gminy oraz po przejęciu odpowiedzialności za rachunkowość tych jednostek bądź określonych obowiązków w tym zakresie.
9. Zaprowadzić odrębne urządzenia księgowe – dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych - dla Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych gminy, których rachunkowość prowadzona jest przez służby finansowe Urzędu Gminy (Gimnazjum Publiczne w Mniszkowie, Szkoła Podstawowa w Błogiem Rządowym, Szkoła Podstawowa w Stoku, Szkoła Podstawowa w Bukowcu nad Pilicą, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mniszkowie, Gminna Biblioteka Publiczna w Mniszkowie), stosownie do przepisów art. 4 ust. 1, 2 i 3 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości.
10. Przestrzegać art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty oraz art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego, należy wprowadzić w postaci zapisu, każde zdarzenie które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym.
11. Przestrzegać obowiązku prowadzenia w księgach rachunkowych budżetu i Urzędu Gminy zapisów o zdarzeniach w porządku systematycznym, zgodnie z wymogiem wynikającym z art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, uwzględniając uwagi zawarte w pierwszej części wystąpienia pokontrolnego. Ewidencji operacji gospodarczych na kontach księgowych dokonywać zgodnie z zasadami ich funkcjonowania określonymi w zakładowym planie kont oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
12. Przestrzegać obowiązku rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym ujmowania na koncie 101 - kasa, wszystkich zdarzeń, mając na uwadze, że zapisy dokonywane w księgach rachunkowych winny odzwierciedlać stan rzeczywisty, stosownie do przepisów art.20 ust.1 i art.24 ust.2 ustawy o rachunkowości.
13. Egzekwować od kierowników gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej przestrzeganie obowiązku sporządzania i przedkładania Wójtowi Gminy obowiązujących te jednostki sprawozdań budżetowych oraz bilansu, stosownie do przepisów § 4 ust. 1 pkt 2 lit. "b" i § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz przepisów § 14 ust. 1 i 3 i § 18 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
14. W sprawozdaniu zbiorczym Rb – 28S miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, w kolumnie zobowiązania wykazywać wszystkie bezsporne zobowiązania niespłacone do końca okresu sprawozdawczego, stosownie do przepisów § 8 ust. 2 pkt. 4 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
15. Zobowiązać kasjera do przestrzegania obowiązku załączania do raportów kasowych kompletu dowodów księgowych potwierdzających dokonanie operacji gotówką. W przypadku wyłączenia spod raportów kasowych dowodów źródłowych /np. list wypłat wynagrodzeń/ sporządzać dowody wewnętrzne, potwierdzające dokonanie operacji wewnętrznej jednostki, stosownie do przepisów art.20 ust.2 pkt 3 ustawy o rachunkowości.
16. Zobowiązać kasjera do wypłacania gotówki z kasy wyłącznie na podstawie dowodów źródłowych sprawdzonych pod względem formalno – rachunkowym, zgodnie z § 6 pkt 15 i 16 Instrukcji kasowej.
17. Pomieszczenie kasowe oraz sposób zabezpieczenia druków ścisłego zarachowania dostosować do wymogów określonych w § 6 pkt 12 Instrukcji kasowej.
18. Egzekwować obowiązek terminowego składania deklaracji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości oraz podatku rolnym przez podatników – osoby prawne.
19. Zamieszczać uzasadnienie faktyczne i prawne w decyzjach na podstawie których przyznano ulgę w zapłacie podatku.
20. Zwolnienie z tytułu nabycia gruntów w zakresie podatku rolnego stosować od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek, stosownie do art.13d ust.3 ustawy o podatku rolnym.
21. Przestrzegać art.13a ust.3 ustawy o podatku rolnym, zgodnie z którym ulgę żołnierską stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym nastąpiło zwolnienie z tej służby.
22. W zakresie dzierżawy nieruchomości stanowiących własność gminy podawać do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę, stosownie do art.35 ust.1 ustawy z dnia o gospodarce nieruchomościami.
23. Wydając zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych pobierać opłatę skarbową od składanych wniosków i załączników, zgodnie z przepisami ustawy o opłacie skarbowej.
24. Przestrzegać obowiązku corocznego uchwalania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, stosownie do wymogu wynikającego z art. 41 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
25. W zakresie udzielania dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągania zysku należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2004 roku uległa zmianie treść art.118 ustawy o finansach publicznych, na mocy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 874). Stosownie do obecnego brzmienia art. 118 ust. 2 ustawy o finansach publicznych zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań publicznych niż określone w tej ustawie, to: 1) zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy – zgodnie z zasadami wskazanymi w ustawie o finansach publicznych, 2) tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Do 1 czerwca 2004 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą zlecać realizację zadań publicznych w sferze określonej w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w trybie określonym w uchwale rady gminy podjętej na podstawie art.118 ust.3 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 roku. Wynika to z treści art.23 ust.1a ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dodanego na mocy art. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 228, poz. 2262).
26. Wydatki na finansowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych ponosić w granicach wyznaczonych przez art.28 i art.32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
27. Akta osobowe pracowników prowadzić zgodnie z przepisami § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.
28. Przestrzegać terminów przekazywania środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, określonych w art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
29. Zaniechać dokonywania z budżetu Gminy wydatków na pokrycie kosztów dojazdu do pracy ponoszonych przez lekarza zatrudnionego w Gminnym Ośrodku Zdrowia.
30. Koszty podróży służbowych pracowników rozliczać przestrzegając przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. W szczególności, koszty te rozliczać za dni objęte poleceniem wyjazdu służbowego.
31. Dokonując ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowej na rzecz radnych gminy przestrzegać przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 roku w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy.
32. Wydatków budżetowych dokonywać w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, stosownie do przepisów art. 129 ust. 1 w związku z art. 92 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
33. Przestrzegać art.60 ust.2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójtowi gminy przysługuje prawo zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy.
34. Zapewnić kontrasygnowanie czynności prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych przez Skarbnika Gminy lub osobę przez niego upoważnioną.
35. Zaniechać dokonywania z budżetu Gminy wydatków na realizację zadań nie będących zadaniami samorządu gminnego w zakresie utrzymania, modernizacji i budowy dróg publicznych (ewentualne finansowanie zadań realizowanych na drogach powiatowych możliwe byłoby w oparciu o przepisy dotyczące pomocy rzeczowej i finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego - art.117a ustawy o finansach publicznych).


Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.


Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Gminy w Mniszkowie
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Mniszkowie
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.



PRZYPISY

[1] Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.