W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Ładzice - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi w I półroczu 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Ładzice po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 19 kwietnia 2004 roku



Pan
TOMASZ KOWALSKI
Wójt Gminy ŁADZICE


WK – 0915/28/2004

Działając na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) zawiadamiam Pana Wójta, że kompleksowa kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzona w Gminie Ładzice wykazała następujące nieprawidłowości:
W zakresie ustaleń ogólnych

1. Nie przestrzegano unormowań wewnętrznych, określonych w rozdziale II pkt 7 instrukcji obiegu dokumentów księgowych, w zakresie dokumentowania operacji kasowych, poprzez nie określanie daty wypłaty gotówki z kasy.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki nie ustalił (w okresie objętym kontrolą) procedur wewnętrznej kontroli finansowej, spełniających wymogi wynikające z ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz.148 z późn. zm.). Obowiązek ustalenia wskazanych procedur wprowadzony został z dniem 1 stycznia 2001 roku, stosownie do unormowania zawartego w art. 28a ww. ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem w celu wykonywania nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi, pod względem legalności, gospodarności i celowości, kierownik jednostki zobowiązany został do ustalenia szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, zasad wstępnej celowości ponoszonych wydatków, w związku realizacją zadań oraz sposobów wykorzystania wyników kontroli i oceny. Z dniem 1 stycznia 2002 roku wprowadzono zmiany do ustawy o finansach publicznych (na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej - Dz. U. nr 102, poz.1116), rozszerzające zakres zagadnień objętych wewnętrzną kontrolą finansową. Stosownie do art. 35a ust. 1 ww. ustawy, kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych dotyczy procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. Procedury kontroli w formie pisemnej – na podstawie art. 35a ust. 3 ww. ustawy - określa kierownik jednostki sektora finansów publicznych. W kontrolowanej jednostce procedury wewnętrznej kontroli finansowej ustalone zostały zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 12 sierpnia 2003 roku.
3. Zarząd Gminy Ładzice zawarł w dniu 31 grudnia 1990 roku umowę rachunku bankowego z Bankiem Spółdzielczym w Radomsku oddział w Ładzicach, na prowadzenie rachunku podstawowego dochodów i wydatków gminy. Rada Gminy nie podjęła odrębnej uchwały w sprawie wskazania banku prowadzącego obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jedynie w treści § 59 Statutu Gminy Ładzice, uchwalonego uchwałą Rady Gminy nr XV/80/96, wskazano, że obsługę bankową gminy prowadzi Bank Spółdzielczy w Ładzicach. Z datą 28 maja 2001 roku sporządzono aneks do umowy rachunku bankowego z dnia 31 grudnia 1990 roku z Bankiem Spółdzielczym w Radomsku dotyczący prowadzenia na czas nieokreślony rachunków bankowych gminy Ładzice. Powyższym działaniem naruszony został art. 134 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, stosownie do którego bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany przez organ stanowiący jednostki, w trybie określonym w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych. Zawarcie aneksu do umowy nastąpiło z pominięciem procedur ustawy z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 70, poz. 664 z późn. zm. - uchylona z dniem 2 czerwca 2004 roku). Wskazać należy, że w ramach wyboru banku do obsługi bankowej budżetu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego powinien podjąć rozstrzygnięcia co do wszystkich istotnych kwestii mających wpływ na ten wybór, co obejmuje w szczególności określenie trybu postępowania, istotnych warunków zamówienia, kryteriów wyboru. Postępowanie kończy uchwała w sprawie wyboru banku.
4. W umowach dotyczących zaciągnięcia pożyczki zawartych w 2000 roku, których termin spłaty przypadał na 2002 i 2004 rok, udzielono bankowi zabezpieczenia w formie pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy, co stanowiło naruszenie art.92 w związku z art.129 ust.1 ustawy o finansach publicznych oraz art.30 i art.46 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Z powołanych przepisów wynikało, w szczególności, że dysponentem środków publicznych na rachunku bankowym jednostek samorządu terytorialnego mógł być wyłącznie organ wykonawczy tej jednostki, wykonujący określone w uchwale budżetowej zadania, przy zachowaniu zasad wykonywania budżetu wynikających z art.92 ustawy o finansach publicznych. Ewentualne dysponowanie środkami przez bank odbywałoby się zatem z pominięciem powołanych zasad.

W zakresie prowadzenia rachunkowości

Dokumentacja przyjętych zasad rachunkowości wprowadzona w życie uchwałą Zarządu Gminy Ładzice nr 4/4/2002 z dnia 27 lutego 2002 roku nie spełniała wszystkich wymogów określonych w art.10 ust.1 pkt 3 lit. a, b i c ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., nr 76, poz. 694 z póżn. zm.).
W zakładowym planie kont nie określono zasad powiązania kont analitycznych z kontami syntetycznymi, a także nie określono przyjętych zasad tworzenia kont analitycznych do kont rozrachunkowych: konta 224 – rozrachunki budżetu w ewidencji budżetu gminy, konta 229 – pozostałe rozrachunki publicznoprawne, konta 240 – pozostałe rozrachunki. Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 153, poz.1752) - podstawą prowadzenia rachunkowości może być odpowiedni plan kont, uzupełniony co najmniej o wykaz ksiąg pomocniczych, które mają być prowadzone do poszczególnych kont syntetycznych. Kontrolowana jednostka wykazu takiego nie prowadziła. Nie określono również zasad prowadzenia rachunkowości dla jednostek organizacyjnych, których obsługę finansowo–księgową sprawował Urząd Gminy.
W dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości dla budżetu Gminy (organu) oraz Urzędu Gminy (jednostki budżetowej), brak było wykazu stosowanych ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką ręczną. W dokumentacji systemu przetwarzania danych przy użyciu komputera brak było pisemnego stwierdzenia Wójta Gminy o dopuszczeniu do stosowania programów komputerowych, wprowadzonych do prowadzenia ewidencji księgowej. W dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości brak było nazw stosowanych programów komputerowych.
Zakładowy plan kont nie zawierał też wykazu kont do prowadzenia ewidencji podatków i opłat oraz zasad funkcjonowania tych kont – stosownie do wymogów wynikających z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 maja 1999 roku w sprawie zasad rachunkowości i planu kont do prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 50, poz.511 z późn. zm.). Stosowne postanowienia w tym zakresie wprowadzone zostały dopiero zarządzeniem nr 15/2003 Wójta Gminy z dnia 14 lipca 2003 roku.

W zakresie sprawozdawczości

W zakresie prawidłowości danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych stwierdzono, że nieprawidłowo wykazano skutki obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatków za okres sprawozdawczy 2001 i 2002 roku.
W sprawozdaniach Rb-27S (roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych), sporządzonych na dzień 31 grudnia 2001 roku i na dzień 31 grudnia 2002 roku oraz w sprawozdaniach Rb-PDP (roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych) sporządzonych na dzień 31 grudnia 2001 roku i na dzień 31 grudnia 2002 roku - zaniżone zostały kwoty dotyczące skutków obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatków obliczanych za ww. okresy sprawozdawcze. Powyższe dotyczyło podatku od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych - zaniżenie w 2001 roku wynosiło kwotę 180.986 zł (wykazano 50.709,00 zł, winno być 231.695,00 zł), natomiast w 2002 roku – kwotę 165.334,00 zł (wykazano 62.518,00 zł, zamiast 227.852,00 zł).
Działaniem takim naruszono przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. nr 24, poz.279). Zgodnie z § 3 ust.1 pkt 9 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia, w kolumnie "Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy" wykazuje się kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina lub miasto na prawach powiatu mogłaby uzyskać, stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie uzyskała, stosując niższe stawki uchwalone przez radę gminy lub miasta na prawach powiatu; w przypadku zastosowania przez gminę lub miasto na prawach powiatu obniżenia górnej stawki różnicę - pomiędzy stawką górną a przyjętą w uchwale przez radę gminy lub miasta na prawach powiatu, przemnożoną przez podstawę opodatkowania - wykazuje się w kolumnie "Skutki obniżenia górnych stawek..." sprawozdań dotyczących dochodów budżetowych narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego; skutki obniżenia górnych stawek w podatku od nieruchomości wykazują również gminy, w których liczba mieszkańców nie przekracza 15 tysięcy.

W zakresie ewidencji rozrachunków

1. W 2001 roku nieprawidłowo ewidencjonowano na koncie 201/1 – rozrachunki z dostawcami i odbiorcami należności z tytułu opłat za wodę. Przeksięgowania na konto 226/6 – należności z tytułu dochodów budżetowych dokonano z datą 1 stycznia 2002 roku.
2. Konto 229 – pozostałe rozrachunki publicznoprawne zostało wprowadzone do zakładowego planu kont w 2002 roku. W 2001 roku nie występowało ono, pomimo obowiązku dokonywania na tym koncie księgowań związanych z wydatkami z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Księgowania wymienionych operacji dokonywane były na koncie 240 – pozostałe rozrachunki.
3. Pożyczki zaciągnięte na dofinansowanie inwestycji gminnych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, w kwocie łącznej 2.329.800 zł, nieprawidłowo księgowano w 2002 roku na koncie 224 – rozrachunki budżetu. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, konto 224 służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności rozliczeń dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu, rozrachunków z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów, rozrachunków z tytułu dotacji, subwencji, a nie do ewidencji zaciągniętych pożyczek. Od dnia 1 stycznia 2002 roku, zgodnie z wymienionym rozporządzeniem, do ewidencji zobowiązań zaliczanych do zobowiązań finansowych (w szczególności - zaciągniętych pożyczek) służy konto 260 – zobowiązania finansowe. Do ww. konta należy prowadzić analitykę, na podstawie której można ustalić stan zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami.

W zakresie gospodarki kasowej

1. Nie przestrzegano postanowień zawartych w § 20 instrukcji gospodarki kasowej oraz druków ścisłego zarachowania, zatwierdzonej zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 31 lipca 2003 roku, zgodnie z którą do obowiązków kasjera należało, między innymi: prowadzenie ewidencji znaków skarbowych w postaci odrębnych raportów, ich sprzedaż oraz pobieranie i rozliczanie. Sprzedaż i ewidencję znaków skarbowych prowadziła (Wyłączenie) [1] – inspektor w Wydziale Komunalnym, pomimo braku adnotacji w zakresie czynności na ten temat (zakres czynności w aktualnym brzmieniu podpisany został w dniu 28 lipca 1988 roku).
2. Nie sporządzano raportów kasowych dokumentujących obroty pieniężne związane z zakupem znaków skarbowych (pobierano znaki skarbowe w formie zaliczki).
3. W ewidencji syntetycznej Urzędu Gminy nie ujęto uzyskiwanych dochodów z tytułu pobranej prowizji za sprzedaż znaków skarbowych.
4. Raporty kasowe sporządzone w grudniu 2001 roku i w grudniu 2002 roku nie posiadały adnotacji o kontroli formalno–rachunkowej, jak również nie zostały podpisane przez Skarbnika Gminy. Obowiązek zatwierdzania raportów kasowych wynikał z instrukcji w sprawie gospodarki kasowej wprowadzonej zarządzeniem Wójta Gminy z datą 5 września 1995 roku, obowiązującej w okresie objętym kontrolą.
5. Kontrola w zakresie udzielania i rozliczania zaliczek wykazała przypadki rozliczenia pobranych zaliczek po terminie wskazanym w instrukcji kasowej. Termin rozliczenia zaliczki określony został także w § 18 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (Dz. U. nr 122, poz. 1333).

W zakresie podatków i opłat lokalnych

1. Kontrolujące na podstawie wykazu kont stosowanych w jednostce, a także na podstawie wykazu rachunków prowadzonych przez bank i wyciągów bankowych stwierdziły, że jednostka nie prowadziła subkonta rachunku bieżącego jednostki budżetowej (konto 130 – rachunek bankowy Urzędu), zgodnie z § 9 ust.4 pkt 3 i § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 roku w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego. Konto 130 – rachunek bankowy Urzędu, służy do ewidencji gromadzonych przez Urząd wpływów budżetowych i zwrotów z tytułu podatków i opłat.
2. Prowadzone w Urzędzie konta rozrachunkowe 221/1 do 221/5 w 2001 roku i 221/1 do 221/8 w 2002 roku (służące do rozrachunków z podatnikami z tytułu podatków i opłat oraz z inkasentami z tytułu poboru podatków i opłat) – nie odpowiadały wymogom określonym w przepisach § 9 ust 5 pkt 1 lit a i c ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego. Sposób prowadzenia w Urzędzie kont służących do rozrachunków został określony w § 9 ust 6 ww. rozporządzenia.
3. Wydając na rzecz podatników będących przedsiębiorcami decyzje dotyczące umorzenia zaległości podatkowych, organ podatkowy nie stosował przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2000 roku o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. nr 60 poz. 704 z późn. zm.), która została uchylona z dniem 6 października 2002 roku, na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. nr 141, poz. 1177). Zgodnie z art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) umorzenie zaległości podatkowych, opłaty prolongacyjnej lub odsetek za zwłokę na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą, następuje zgodnie z przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
4. W latach 2001–2002 w odniesieniu do podatników podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz podatku od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych, w związku z niezapłaconymi w terminie należnościami z tytułu tych podatków, nie wystawiano tytułów egzekucyjnych, mimo obowiązku wynikającego z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2001 roku w sprawie sposobu postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (Dz. U. nr 74, poz. 790 – stan prawny od dnia 4 sierpnia 2001 roku do dnia 29 listopada 2001 roku) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137 poz. 1541 – stan prawny obowiązujący od dnia 30 listopada 2001 roku). Unormowania zawarte w powołanych rozporządzeniach zobowiązywały wierzyciela do systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązania pieniężnego. W przypadku, gdy należność nie została zapłacona w terminie wynikającym z decyzji, albo wynikającym z przepisów prawa - wierzyciel winien wysłać do zobowiązanego upomnienie z zagrożeniem wszczęcia egzekucji po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia. Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniu wierzyciel winien niezwłocznie wystawić tytuł wykonawczy i przesłać do Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W zakresie dochodów z majątku

1. W wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży – załączniki do uchwały Zarządu Gminy nr 25/17/2001 z 27 września 2001 roku w sprawie sprzedaży nieruchomości mienia komunalnego Gminy - położonych we wsiach Zakrzówek Szlachecki i Ładzice, nie wskazano ceny nieruchomości, czym naruszono art. 35 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 46, poz. 543 z późn. zm.).
2. Protokół z przetargu ustnego nieograniczonego na sprzedaż działki nr 716/2 nie zawierał wskazania miejsca przetargu, co było niezgodne z § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 roku w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy (Dz. U. nr 9. poz. 30 z późn. zm.).
3. Nie sporządzono zawiadomień do nabywców nieruchomości działka nr 716/2 Zakrzówek Szlachecki i działka nr 860/2 Jedlno II, informujących ich o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży. Powyższym naruszono art. 41 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Kierownik Referatu Spraw Komunalnych w Urzędzie Gminy Ładzice Pani Halina Cieciura wyjaśniła, że o terminach i miejscu zawarcia umów sprzedaży powiadomiono kupujących telefonicznie w terminie 2 tygodni przed podpisaniem aktu notarialnego.
4. Stawki czynszu w umowach najmu lokali z 30 listopada 2001 roku i z dnia 29 sierpnia 2002 roku ustalono w oparciu o stawki czynszu regulowanego, określone w uchwale nr VII/39/99 z 28 kwietnia 1999 roku Rady Gminy Ładzice. Uchwała ta została podjęta na podstawie art.26 ustawy z dnia 2 lipca 1994 roku o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (tekst jednolity z 1998 r., Dz. U. nr 120, poz. 787 z późn. zm.) i z dniem 10 lipca 2001 roku przestała obowiązywać, na podstawie art.40 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 71, poz. 733 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami ww. ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, rada gminy określa, w drodze uchwały, wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, w oparciu o art.21 ust.1 ustawy. Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy zawierać powinien postanowienia dotyczące zasad polityki czynszowej (art.21 ust.2 pkt 4 ustawy). Czynsz ustala organ wykonawczy gminnej jednostki samorządu terytorialnego w oparciu o ustalone przez radę gminy zasady, zgodnie z art.8 pkt 1 ww. ustawy. Kontrolujący ustalili, że Rada Gminy nie uchwaliła wieloletniego planu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i zasad wynajmowania lokali chodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy. Przygotowano natomiast projekty uchwał Rady Gminy w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Ładzice na lata 2003–2007” oraz w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.

W zakresie dochodów z tytułu wydawania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

Stwierdzono przypadek naruszenia art. 111 ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.), zgodnie z którym w roku utraty ważności zezwolenia opłatę za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych uiszcza się proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia.

W zakresie dochodów z tytułu renty planistycznej

W latach 2001-2002 oraz w okresie trzech kwartałów 2003 roku, w Gminie nie prowadzono postępowań w sprawie ustalenia i pobrania jednorazowej opłaty w związku ze wzrostem wartości nieruchomości na skutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, dokonanej uchwałami Rady Gminy z dnia 26 kwietnia 2001 roku nr XX/116/2001 i nr XX/117/2001. Kontrolujący stwierdzili, ze nieruchomości objęte zmianą planu były przedmiotem obrotu. Przykładowo, uchwalone zmiany w przeznaczeniu terenu w planie zagospodarowania przestrzennego dotyczyły zmiany funkcji terenu z upraw polowych na tereny usług turystycznych i zabudowy letniskowej. Zgodnie z art.36 ust.3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity z 1999 r., Dz. U. nr 15, poz. 139 z późn. zm. - obecnie obowiązuje w przedmiotowym zakresie ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz.717), jeżeli wartość nieruchomości wzrosła, w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta powinien pobrać jednorazową opłatę, określoną, w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Stosownie do art.36 ust.9 powołanej ustawy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta powinien ustalić opłatę, w drodze decyzji, o której mowa w ust. 3, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego. Rada Gminy w wymienionych wyżej uchwałach ustaliła stawkę opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 20%.

W zakresie wydatków na zadania z zakresu pomocy społecznej

1. Wnioski, w oparciu o które wydano decyzje oznaczone numerami 496/247/01 z dnia 27 września 2001 roku i nr 497/251/01 z dnia 27 września 2001 roku w sprawie przyznania pomocy ze środków Państwowego Funduszu Kombatantów, nie wskazywały celu, na który miała być przeznaczona pomoc pieniężna, co było wymagane przez § 5 ust.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 17 kwietnia 1998 roku w sprawie kryteriów, form i trybu przyznawania i udzielania pomocy pieniężnej z Państwowego Funduszu Kombatantów (Dz. U. nr 53, poz. 334).
2. W aktach osoby, której przyznano pomoc z Państwowego Funduszu Kombatantów na mocy decyzji nr 499/353/01 z dnia 27 września 2001 roku nie było kserokopii zaświadczenia potwierdzającego uprawnienia wdowy po kombatancie, potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej przyjmującego wniosek. Ponadto w aktach dotyczących osób, którym przyznano pomoc na podstawie decyzji zaewidencjonowanych pod numerami: 491/253/01 z dnia 26 września 2001 roku, 492/351/01 z dnia 26 września 2001 roku, 494/192/01 z dnia 27 września 2001 roku, 495/249/01 z dnia 27 września 2001 roku - znajdowały się kserokopie zaświadczeń o przyznaniu uprawnień kombatanckich, nie potwierdzone za zgodność oryginałem przez pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej, przyjmującego wniosek. Było to niezgodne z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym do wniosku należy dołączyć kserokopię zaświadczenia o przyznaniu uprawnień kombatanckich lub świadczenia o uprawnieniach wdowy lub wdowca pozostającego po kombatancie, potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika ośrodka pomocy społecznej przyjmującego wniosek.
3. W 2001 roku decyzje w sprawie udzielenia pomocy z Państwowego Funduszu Kombatantów wydawała Pani Anna Tomaszewska - kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Gładzicach, nie posiadając do tego wymaganego przepisami upoważnienia Rady Gminy, stosownie do art.19 ust. 4 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 42, poz. 371 z późn. zm.) i § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia.

W zakresie wydatków osobowych

1. Wójt Gminy Pan Tomasz Kowalski w oświadczeniu o korzystaniu z samochodu prywatnego do celów służbowych, złożonym za luty 2001 roku, nie wykazał 6 dni urlopu wypoczynkowego, z którego korzystał w tym miesiącu. Ryczałt wypłacono w kwocie 209,31 zł, nie zmniejszając go o kwotę 57,06 zł z tytułu sześciodniowej nieobecności w pracy. Ponadto, wypłacano ryczałty z tytułu korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych pracownikom Urzędu na podstawie ich oświadczeń, nie dokonując porównania informacji w nich zawartych z listami obecności. W wyniku powyższego wypłacono zawyżone kwoty ryczałtów Panu (Wyłączenie) [2] i Panu (Wyłączenie) [3].
2. Polecenie służbowe nr 61/2001 dla Przewodniczącego Rady Gminy Pana Witolda Stachery wystawił Wójt Gminy, czym naruszył postanowienia § 2 ust.2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 31 lipca 2000 roku w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. nr 66, poz.800 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej w stosunku do przewodniczącego rady gminy określa wiceprzewodniczący wskazany przez radę gminy. Ponadto stwierdzono brak daty wystawienia delegacji. Przewodniczącemu Rady Gminy wypłacono połowę diety w kwocie wynikającej z § 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 czerwca 1998 roku w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Powyższe było niezgodne z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy. Według powołanego przepisu dieta wynosi 1% nieprzekraczalnej wysokości diety przysługującej radnemu z tytułu wykonywania mandatu, o której mowa w art.25 ust.6 ustawy o samorządzie gminnym. Przewodniczący Rady Gminy nie rozliczył kosztów przejazdu, nie wskazano też środka lokomocji.

W zakresie wydatków inwestycyjnych

1. Dokonano błędnego księgowania kwot w wysokościach: 32.330 zł (faktura VAT nr 33/10/2001 z dnia 16 października 2001 roku za projekt budowlany sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Jedlnie I) oraz w wysokości 2.440 zł (faktura VAT nr 38/11/2001 z dnia 13 listopada 2001 roku). Powyższe kwoty zaksięgowano Wn 400 Ma 130, zamiast na koncie 080 – inwestycje. Powyższym działaniem naruszono postanowienia obowiązującego w jednostce zakładowego planu kont.
2. W latach 1998–2001 koszty związane z budową kanalizacji sanitarnej Ładzice i Radziechowice II” ewidencjonowano na koncie 080/3 łącznie z kosztami inwestycji pn. „Budowa oczyszczalni ścieków typu Lemua Radziechowicach II” (protokół odbioru robót z dnia 21 listopada 2001 roku). Powyższym naruszono postanowienia obowiązującego w jednostce zakładowego planu kont, w którym postanowiono, że ewidencja szczegółowa do konta 080 powinna zapewnić wyodrębnienie kosztów inwestycji według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych.
3. Udzielając zamówienia publicznego, w trybie zapytania o cenę, na pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego przy budowie sali gimnastycznej przy Publicznej Szkole Podstawowej w Jedlnie I, nie wymagano od oferentów złożenia kserokopii uprawnień budowlanych potwierdzonych za zgodność z oryginałem, co było niezgodne z § 1 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2001 roku w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków, uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne (Dz. U. nr 133, poz. 1484).

W zakresie ewidencji majątku gminy

1. Ewidencja analityczna do konta 011 (za wyjątkiem gruntów) prowadzona była w księdze środków trwałych, założonej w dniu 2 stycznia 1995 roku. Podział środków trwałych nie został dostosowany do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz. U. nr 112, poz. 1317 z późn. zm.). Dla niektórych środków trwałych nie wpisano numerów inwentarzowych, np. wymienionych na stronach 11,13,21 księgi środków trwałych.
2. Ewidencja analityczna do konta 013 prowadzona była w księgach inwentarzowych, założonych w dniu 1 stycznia 2000 roku. Dla niektórych przedmiotów ujętych w księgach inwentarzowych nie wpisano numerów inwentarzowych, np. księga I na stronie 1 od pozycji 1 do pozycji 10, księga II na stronie 5 pozycja 8 do pozycji 10. Ewidencja analityczna do konta 013 była prowadzona łącznie dla różnych jednostek i w niektórych przypadkach nie zawierała wskazania jednostki organizacyjnej, w której znajduje się środek trwały. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych - ewidencja szczegółowa do konta 013 powinna umożliwić, między innymi, ustalenie osób lub komórek organizacyjnych, w których znajdują się środki trwałe.

W zakresie kontrasygnowania czynności prawnych

Aneks nr 1 z dnia 16 lipca 2001 roku do umowy z dnia 4 czerwca 2001 roku o wykonanie projektu budowlanego sali gimnastycznej przy Publicznej Szkole Podstawowej w Jedlnie I oraz umowa z dnia 1 kwietnia 2000 roku o monitoring budynku Urzędu Gminy w Ładzicach, nie zawierały kontrasygnaty Skarbnika Gminy, co stanowiło naruszenie art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym, jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.


Informując o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich wyeliminowania oraz zapobieżenia występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne.

1. Przestrzegać unormowań wewnętrznych określonych w instrukcji obiegu dokumentów księgowych w zakresie dokumentowania operacji kasowych.
2. Bankową obsługę budżetu Gminy zlecić bankowi wybranemu z zachowaniem wymogów wynikających z art.134 ust.1 ustawy o finansach publicznych.
3. Zaciągając pożyczki lub kredyty, zaniechać udzielania pożyczkodawcom pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem Gminy, jako formy zabezpieczenia kredytu (pożyczki).
4. Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości, przez określenie sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, stosownie do postanowień wynikających z art.10 ust.1 pkt 3 lit. a, b i c ustawy o rachunkowości. Zgodnie z powołanymi przepisami, dokumentacja opisująca przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości powinna zawierać, między innymi, opis sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej:
a) zakładowy plan kont, ustalający wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej,
b) wykaz ksiąg rachunkowych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych,
c) opis systemu przetwarzania danych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - opis systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów, procedur lub funkcji, w zależności od struktury oprogramowania, wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania, a ponadto określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji.
5. Dokonać korekty sprawozdań budżetowych RB-27S i RB-PDP, w których nieprawidłowo wykazano skutki obniżenia górnych stawek podatków za 2001 rok i za 2002 rok. Przekazać skorygowane sprawozdania RIO w Łodzi.
6. Przestrzegać postanowień Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w zakresie wykazywania w sprawozdaniach danych dotyczących skutków obniżenia górnych stawek podatków.
7. Zapewnić ewidencjonowanie operacji gospodarczych, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych oraz zgodnie z postanowieniami zakładowego planu kont. W szczególności, zaciągnięte pożyczki ewidencjonować na koncie 260 - zobowiązania finansowe. Ewidencję szczegółową do konta 080 prowadzić w sposób zapewniający wyodrębnienie kosztów inwestycji, według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych.
8. Ewidencję znaków skarbowych prowadzić zgodnie z postanowieniami obowiązującej w jednostce instrukcji gospodarki kasowej.
9. Zapewnić dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej raportów kasowych przez osoby do tego upoważnione, zgodnie z postanowieniami wynikającymi z instrukcji kasowej. Fakt sprawdzenia raportu winien być potwierdzony datą i podpisem osoby odpowiedzialnej, zgodnie z treścią rubryk raportu kasowego.
10. Zapewnić terminowe rozliczanie udzielanych pracownikom zaliczek. Zgodnie z § 18 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, zaliczki powinny być rozliczane, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, nie później niż w terminie 14 dni po wykonaniu zadania.
11. Założyć subkonto do rachunku bieżącego dla wpływów budżetowych i zwrotów z tytułu podatków i opłat (konto 130 - rachunek bankowy Urzędu).
12. Zapewnić prowadzenie kont służących do rozrachunków z podatnikami (konto 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych) z tytułu podatków i opłat, zgodnie z § 9 ust.6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 roku w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.
13. Przestrzegać postanowień wynikających z art.67 ust.1a ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którymi umarzanie zaległości podatkowych, opłaty prolongacyjnej lub odsetek za zwłokę, na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą, następuje zgodnie z przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
14. Bieżąco i terminowo podejmować czynności zmierzające do wyegzekwowania zaległości podatkowych - w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 110 poz. 968 z późn. zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
15. W wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, wskazywać wszystkie dane określone w art.35 ust.2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w szczególności cenę (art.35 ust.2 pkt 6 ustawy).
16. W protokole z przetargu ustnego nieograniczonego na sprzedaż nieruchomości zamieszczać wszystkie informacje wymienione w § 9 ust.2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 roku w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy.
17. Zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wysyłać do nabywców nieruchomości zawiadomienia o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży. Wyznaczony termin nie może być krótszy, niż 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
18. Stawki czynszu w umowach najmu lokali mieszkalnych określać w oparciu o uchwałę organu stanowiącego podjętą na podstawie art. 21 ust.2 pkt 4 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminny i o zmianie Kodeksu cywilnego.
19. Opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w roku nabycia lub utraty ważności zezwolenia, pobierać w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia, zgodnie z art.111 ust.8 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
20. Podjąć czynności mające na celu ustalenie istnienia (lub nie) przesłanek dla wymierzenia opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dokonaną uchwałami Rady Gminy z dnia 26 kwietnia 2001 roku, w odniesieniu do nieruchomości będących przedmiotem sprzedaży na obszarze objętym zmianami planu przestrzennego (opisane w protokole kontroli). W wypadku wzrostu wartości nieruchomości wydać decyzje ustalające wysokość jednorazowej opłaty (tzw. renta planistyczna).
21. Zgodnie z art.36 ust.4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku zbycia nieruchomości przez właściciela lub użytkownika wieczystego, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pobierać jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ustalana jest w drodze decyzji przez wójta gminy, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego, stosownie do art.37 ust.6 ww. ustawy.
22. Przestrzegać, by wnioski o przyznanie pomocy pieniężnej z Państwowego Funduszu Kombatantów wskazywały cel, na który pomoc pieniężna będzie przeznaczona, stosownie do § 5 ust.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie kryteriów, form i trybu przyznawania i udzielania pomocy pieniężnej z Państwowego Funduszu Kombatantów. Przestrzegać § 5 ust.3 wskazanego rozporządzenia, w zakresie egzekwowania obowiązku dołączenia do wniosku kserokopii zaświadczenia o przyznaniu uprawnień kombatanckich lub zaświadczenia o uprawnieniach wdowy lub wdowca pozostającego po kombatancie, potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika ośrodka pomocy społecznej przyjmującego wniosek.
23. Zapewnić, by kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej przyznający i udzielający pomocy z Państwowego Funduszu Kombatantów działał z upoważnienia Rady Gminy, stosownie do art.19 ust.4 ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.
24. Zapewnić kontrolę składanych przez pracowników oświadczeń dotyczących korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych w odniesieniu do ewidencji czasu pracy danego pracownika. Dokonać prawidłowego rozliczenia wskazanych w protokole kontroli ryczałtów z tytułu używania samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych.
25. Koszty podróży służbowych radnych Gminy rozliczać w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy. Przestrzegać unormowania, zgodnie z którym właściwym do delegowania przewodniczącego rady gminy jest wiceprzewodniczący wyznaczony przez radę.
26. Podział środków trwałych w prowadzonych księgach inwentarzowych (ewidencja analityczna) dostosować do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych. Dla środków trwałych wpisywać numery inwentarzowe.
27. Ewidencję szczegółową do konta 013 prowadzić w taki sposób, aby umożliwiała ona, między innymi, ustalenie osób lub komórek organizacyjnych, w których znajdują się przedmioty majątkowe, stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek sektora finansów publicznych. W księgach inwentarzowych prowadzonych do konta 013 wpisywać numery inwentarzowe.
28. Zapewnić kontrasygnowanie czynności prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, zgodnie z art.46 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym.


Stosownie do art. 9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych sprawozdanie o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.


Do wiadomości:
Przewodniczący Rady Gminy w Ładzicach
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Ładzicach
aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.



PRZYPISY

[1] Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.

[2] Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.

[3] Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.