W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Strzelce - kontrola kompleksowa z dnia 26 stycznia 2004 r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Strzelce po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 26 stycznia 2004 r.



Pan
Stanisław Kucharski
Wójt Gminy Strzelce



WK - 0915/7/2004


Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001r., Dz. U. nr 55, poz.577 z późn. zm.) zawiadamiam, że kompleksowa kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych przeprowadzona w Gminie Strzelce wykazała następujące nieprawidłowości:
W zakresie realizacji dochodów

1. Kontrolująca stwierdziła nieterminowe składanie deklaracji podatkowych przez osoby prawne w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego.

2. W 2002 roku dochody ze sprzedaży nieruchomości, z tytułu użytkowania wieczystego oraz z tytułu najmu i dzierżawy zostały sklasyfikowane w rozdziale 70095 Pozostała działalność, co było niezgodne z klasyfikacją rozdziałów, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 59, poz. 688 z późn. zm. - obowiązujące do dnia 22 kwietnia 2003 roku). Zgodnie z ww. rozporządzeniem dochody z majątku winny być klasyfikowane w rozdziale 70005 - Gospodarka gruntami i nieruchomościami. Stwierdzono, że w 2003 roku dochody z majątku (sprzedaży, użytkowania wieczystego, najmu i dzierżawy) zostały sklasyfikowane prawidłowo, tj. w rozdziale 70005 - Gospodarka gruntami i nieruchomościami.

3. W latach 2002-2003 nie sporządzono i nie podano do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Strzelcach, na okres 21 dni, wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, czym naruszono art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w wieczyste użytkowanie, użytkowanie, najem lub dzierżawę. Wykaz wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie Urzędu Gminy, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. W art. 35 ust. 2 powołanej ustawy, ustawodawca określił dane, jakie powinien zawierać wykaz.

4. Kontrolująca stwierdziła, że Rada Gminy nie podjęła na podstawie art. 34a ustawy o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 z późn. zm.) uchwały określającej szczegółowe zasady i tryb umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów - Ordynacja Podatkowa i nie wskazała organów do tego uprawnionych. Art. 34a został wprowadzony w życie z dniem 1 stycznia 1999 roku, na mocy ustawy z dnia 7 maja 1999 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz. U. nr 49, poz. 485). Stwierdzono, że w okresie od dnia 1 stycznia 2002 roku do dnia 19 listopada 2002 roku decyzje o umorzeniu i odpisaniu należności z tytułu najmu za lokale mieszkalne podejmowane były przez Zarząd Gminy, jako organ właściwy w sprawach gospodarowania majątkiem gminnym - zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), mimo braku ustalenia przez Radę Gminy powyżej wskazanych zasad i trybu umarzania wierzytelności. Decyzje podejmowane były w oparciu o wnioski najemców, głównie z uwagi na przeprowadzane remonty (wymianę okien) i trudną sytuację finansową. Od dnia 19 listopada 2002 roku decyzje w powyższym zakresie podejmował Wójt Gminy. Uchwałą nr X/61/03 z dnia 27 października 2003 roku Rada Gminy Strzelce ustaliła szczegółowe zasady i tryb umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Strzelce z tytułu należności pieniężnych, co do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja Podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności ze wskazaniem organów do tego uprawnionych.


W zakresie wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej

Kontrolująca stwierdziła przypadki poniesienia przez kontrolowaną jednostkę wydatków nie związanych z kosztami utrzymania, wyposażenia, zapewnienia gotowości bojowej i wyszkolenia jednostek ochotniczej straży pożarnej:

2002 rok
- nagrody pieniężne dla 3 społecznych kierowców samochodów strażackich - 1.200,00 zł,
- posiłki dla komisji sędziowskiej na zawodach strażackich - 405,00 zł,
- posiłki na posiedzenia Zarządu Gminnego OSP - 500,92 zł.

2003 rok
- posiłki dla komisji sędziowskiej na zawodach strażackich - 330,00 zł
- posiłki na posiedzenia Zarządu Gminnego OSP - 114,29 zł.

Powyższe wydatki nie mieściły w granicach finansowania jednostek ochotniczych straży pożarnych wyznaczonych przez art. 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz.1229 z późn. zm.).

W zakresie wydatków osobowych

1. Kontrolująca w wyniku porównania wydatków na wynagrodzenia w latach 2001 - 2002, stwierdziła, że kwota wypłaconych wynagrodzeń dla pracowników Urzędu Gminy w 2002 roku przekroczyła kwotę wynagrodzeń wypłaconych w 2001 roku, o 36.888,39 zł. Powyższe naruszało art.3 ust.1 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 roku o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 154, poz.1799), zgodnie z którym w 2002 roku wielkość wynagrodzeń nie mogła przekroczyć wielkości wynagrodzeń z 2001 roku w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych, w tym, m.in., w samorządowych jednostkach budżetowych. Na kwotę przekroczenia złożyły się wydatki na wypłatę świadczeń o charakterze roszczeniowym (nagroda jubileuszowa, odprawa emerytalna, ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy), a także wypłata nagród uznaniowych (5.800 zł) i podwyżka wynagrodzeń pracowników (4.108 zł).

2. Przewodniczący Rady Gminy Strzelce przyznał w dniu 14 maja 2002 roku Wójtowi Gminy nagrodę okolicznościową w wysokości 650 zł, z okazji Dnia Pracownika Samorządowego. Przyznanie i wypłata nagrody nastąpiło z naruszeniem art.20 ust.5 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.). Wskazany przepis stanowił, że członkom zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie przysługują nagrody, z wyjątkiem nagrody jubileuszowej. Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art.4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych, przewodniczący rady gminy nie posiadał samodzielnych kompetencji do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec przewodniczącego zarządu gminy. Zgodnie z powołanym unormowaniem czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec przewodniczącego zarządu gminy (obecnie - wobec wójta gminy) wykonywał organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego lub w zakresie ustalonym przez ten organ - w odrębnej uchwale - jego przewodniczący, z tym, że uchwała ta nie mogła obejmować prawa do ustalania przez przewodniczącego organu stanowiącego wynagrodzenia dla przewodniczącego zarządu.

3. Stwierdzono nieterminowe przekazywanie środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, co stanowiło naruszenie art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Zgodnie ze wskazanym przepisem pracodawca powinien przekazać na rachunek bankowy funduszu równowartość dokonywanych odpisów w terminie do dnia 30 września, z tym, że do dnia 31 maja danego roku przekazaniu podlega kwota stanowiąca równowartość 75% naliczonego odpisu na fundusz.

W zakresie wydatków inwestycyjnych

1. Stwierdzono nieterminową realizację faktury VAT nr 89/2002 z dnia 3 października 2002 roku, wystawionej przez firmę Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "BUD-GOST" sp. z o.o., na kwotę 27.533,81 zł, za dobudowę szatni w budynku sali gimnastycznej w Strzelcach.

2. Stwierdzono przypadki braku daty wpływu do Urzędu Gminy na przedłożonych do kontroli fakturach (np. faktura VAT nr 32/2003 Przedsiębiorstwa Ogólnobudowlanego "INS-BUD", Kutno, na kwotę 37.450 zł, za przebudowę kotłowni w budynku Urzędu Gminy).

3. Kontrolująca stwierdziła, że do dnia 17 listopada 2003 roku inwestycja polegająca na modernizacji kotłowni w budynku Urzędu Gminy, o wartości całkowitej 125.291,71 zł, oddana do użytku w dniu 15 września 2003 roku, nie została wprowadzona na stan środków trwałych.

W zakresie ewidencji środków trwałych

W okresie lat 2000 - 2002 stwierdzono nieprawidłową ewidencję zakupionego sprzętu komputerowego - na koncie 013. W dniu 31 stycznia 2002 roku dokonano przeksięgowania wartości wskazanego sprzętu na konto 011 - środki trwałe (poz. ks. 4446, kwota 141.773,78 zł). Odpowiednich korekt dokonano także w urządzeniach księgowych w podległych jednostkach organizacyjnych.


Informując o powyższych nieprawidłowościach proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia występowania w przyszłości.
W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Egzekwować terminowe składanie deklaracji podatkowych przez osoby prawne. W sytuacji braku złożenia deklaracji przez podatnika organ podatkowy może żądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku, stosownie do art.274a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.).

2. Sporządzać i podawać do publicznej wiadomości, w sposób określony w art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wykazy nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę.

3. Koszty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych ponosić w granicach wyznaczonych przez art.28 i art.32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

4. Przestrzegać art.4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec wójta gminy wykonuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego lub w zakresie ustalonym przez ten organ - w odrębnej uchwale - jego przewodniczący, z tym, że uchwała ta nie może obejmować prawa do ustalania przez przewodniczącego organu stanowiącego wynagrodzenia dla wójta gminy.

5. Zaniechać wypłaty nagród uznaniowych (okolicznościowych) na rzecz Wójta Gminy, zgodnie z zakazem wynikającym z art.20 ust.5 ustawy o pracownikach samorządowych.

6. Podjąć czynności mające na celu wyegzekwowanie zwrotu do budżetu Gminy kwoty (netto) nagrody wypłaconej bezpodstawnie na rzecz Wójta Gminy w maju 2002 roku.

7. Przestrzegać art.6 ust.2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, określającego terminy przekazywania środków na rachunek funduszu.

8. W celu uniknięcia zapłaty odsetek za zwłokę, terminowo dokonywać płatności otrzymywanych faktur.

9. Wprowadzić na stan środków trwałych inwestycję polegającą na modernizacji kotłowni w budynku Urzędu Gminy.

10. Zapewnić przestrzeganie postanowień uchwały nr X/61/03 Rady Gminy Strzelce z dnia 27 października 2003 roku określającej szczegółowe zasady i tryb umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Strzelce z tytułu należności pieniężnych, co do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja Podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.



Do wiadomości:

- Pan Przewodniczący Rady Gminy Strzelce
- Pan Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Strzelce
- aa


Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.