W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Skomlin - wystąpienie pokontrolne z dnia 26 stycznia 2004 r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi Gminie Skomlin po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 26 stycznia 2004 r.



Pan
Grzegorz Maras
Wójt
Gminy Skomlin



WK - 0915/6/2004


Na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) zawiadamiam, że kompleksowa kontrola gospodarki finansowej przeprowadzona w Gminie Skomlin wykazała następujące uchybienia i nieprawidłowości:
1. Organ wykonawczy kontrolowanej jednostki samorządu terytorialnego nie podejmował kontroli wobec podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie wyznaczonym przez art.127 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem organ wykonawczy jednostki samorządowej kontroluje przestrzeganie, przez podległe i nadzorowane przez siebie jednostki sektora finansów publicznych, realizacji procedur wewnętrznej kontroli finansowej.

2. Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, w okresie lat 2001-2002, wnoszone były w dwóch ratach: do końca stycznia i do końca czerwca każdego roku, co naruszało zasady określone w art.111 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.), zgodnie z którymi opłata winna być wnoszona do kasy gminy w każdym kolejnym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w terminie do dnia 31 stycznia danego roku. W wyniku nowelizacji przedmiotowej ustawy - dokonanej ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 roku o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. nr 167, poz. 1372) - do art.111 dodany został ust.7, zgodnie z którym opłata wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach, do dnia 31 stycznia, 30 maja i 30 września danego roku (obowiązuje od dnia 9 listopada 2002 roku).

3. Wypłat na podstawie umów zleceń za prowadzenie zajęć w ramach realizacji programu „Alternatywa” i za prowadzenie punktu konsultacyjnego, przy wykonywaniu zadań z zakresu objętego Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dokonywano przed upływem miesiąca, którego zadanie dotyczyło. Naruszało to zasady określone w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), w związku z tym, że dowód księgowy dokumentował zdarzenie, które faktycznie jeszcze nie nastąpiło.

4. Wójt Gminy oświadczenie w sprawie prowadzenia działalności gospodarczej przez siostrę złożył w dniu 30 kwietnia 2003 roku, podczas gdy obowiązujący termin złożenia takiego oświadczenia, zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 23 listopada 2002 roku o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 214 poz. 1806) upłynął w dniu 1 marca 2003 roku. Opóźnienie w złożeniu oświadczenia w świetle przepisów art. 13 ust 3 powołanej wyżej ustawy w związku z art. 24 k ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) skutkowało utratą prawa do wynagrodzenia za marzec i kwiecień 2003 roku, czyli za okres od dnia, w którym powinno być złożone oświadczenie do dnia złożenia oświadczenia.

5. W dniu 17 grudnia 2001 roku dokonano wypłaty nagrody uznaniowej dla Wójta Gminy Pana Grzegorza Marasa w kwocie 500 zł, co stanowiło naruszenie art.20 ust.5 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.). Wskazany przepis stanowił, że członkom zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie przysługują nagrody, z wyjątkiem nagrody jubileuszowej. Zmianę do ustawy o pracownikach samorządowych, o wymienionej wyżej treści, wprowadzono w życie na mocy ustawy z dnia 22 czerwca 2001 roku o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U nr 89 poz. 971).

6. Przy przeprowadzaniu inwentaryzacji za rok 2002 w skład zespołu spisowego (arkusze oznaczone nr 70,71,72,73 i 74 - obejmujące spis z natury składników majątkowych Urzędu Gminy) wchodziła Pani Jadwiga Kowalek powołana Zarządzeniem nr 5 z dnia 15 października 2002 roku Wójta Gminy w sprawie powołania stałej Komisji Inwentaryzacyjnej do pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej, do zadań której należało, między innymi, przeprowadzenie kontroli prawidłowości przebiegu spisu z natury. Naruszało to zasady ustalone w Instrukcji inwentaryzacyjnej, a w szczególności pkt 5 wymienionej instrukcji, stosownie do którego łączenie funkcji członka zespołu spisowego i przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej nie było możliwe.

Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia występowaniu w przyszłości: W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Zapewnić podejmowanie kontroli wobec podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie wyznaczonym w art.127 ustawy o finansach publicznych.

2. Podjąć czynności zmierzające do wyegzekwowania zwrotu do budżetu Gminy wynagrodzenia (w kwocie netto) pobranego przez Wójta, za okres opóźnienia w złożeniu oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej przez siostrę, zgodnie z art. art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 23 listopada 2002 roku o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych ustaw.

3. Podjąć czynności zmierzające do wyegzekwowania zwrotu do budżetu Gminy bezpodstawnie wypłaconej na rzecz Wójta Gminy nagrody uznaniowej (w kwocie netto).

4. Zaniechać dokonywania wypłaty nagród (z wyjątkiem nagrody jubileuszowej) na rzecz Wójta Gminy, stosownie do zakazu wynikającego z art.20 ust.5 ustawy o pracownikach samorządowych.

5. Wypłaty na rzecz osób fizycznych, z którymi zawarto umowy zlecenia, dokonywać w terminach umożliwiających stwierdzenie wykonania zadania (np. po zakończeniu miesiąca, w którym realizowano zadanie).

6. Przestrzegać postanowień obowiązującej w jednostce instrukcji inwentaryzacyjnej w zakresie składu osobowego zespołów spisowych.


Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.


Wystąpienie pokontrolne podpisane zostało przez Zastępcę Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwigę Chwiałkowską. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.


Do wiadomości:

- Przewodniczący Rady Gminy w Skomlinie
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Skomlinie
- aa