W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wystąpienie pokontrolne CKP Bełchatów z dnia 9 lutego 2004 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową
w Łodzi Centrum Kształcenia Praktycznego w Bełchatowie po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej, udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 9 lutego 2004 roku



Pan
Andrzej Jędrzejczyk
Dyrektor
Centrum Kształcenia Praktycznego
w Bełchatowie


WK-0915/9/2004

Na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) zawiadamiam, że doraźna kontrola gospodarki finansowej przeprowadzona w Centrum Kształcenia Praktycznego w Bełchatowie wykazała uchybienia i nieprawidłowości wynikające z nieprzestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz.694 z późn. zm.). Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:
W zakresie ewidencji księgowej

1. Zakładowy plan kont obowiązujący do dnia 31 grudnia 2002 roku nie spełniał wymogów określonych w art.10 ustawy o rachunkowości, poprzez brak opisu przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń, zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.

2. W planie kont obowiązującym od dnia 1 stycznia 2003 roku – do ewidencji składników majątkowych, których wartość nie przekraczała kwoty 3.500 zł, nie przewidziano kont księgowych: 013 – pozostałe środki trwałe i 072 – umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, mimo, że w jednostce występowały środki trwałe nie podlegające ujęciu na koncie 011.

3. Zapisy na kontach księgowych prowadzonych w Centrum Kształcenia Praktycznego w latach 1999 – 2001 dotyczyły jedynie obrotów rocznych, natomiast brak było sald początkowych oraz sald końcowych za poszczególne lata, co stanowiło naruszenie art.12 ust.1 i ust.2 ustawy o rachunkowości. Ponadto nie prowadzono księgi rachunkowej – dziennik oraz zestawienia obrotów i sald, co stanowiło naruszenie art. 13 ust.1 ustawy o rachunkowości, określającego urządzenia składające się na księgi rachunkowe oraz art.14 ust.1 ww. ustawy, określającego treść zapisów w dzienniku i art.18 ust.1 ww. ustawy, określającego treść zestawień obrotów i sald.

4. W dzienniku za 2002 rok pod datą otwarcia nie wprowadzono sald początkowych poszczególnych kont księgowych, co skutkowało naruszeniem art.15 ust.1 ustawy o rachunkowości. Ponadto przy prowadzeniu dziennika nie zachowano zasady ciągłości zapisów, nie ustalano obrotów miesięcznych i narastająco od początku roku poszczególnych kont księgowych, a także nie ustalano obrotów i sald na koniec roku.

5. Dokonywano zapisów operacji księgowych oraz dokonywano korekt błędnych zapisów w sposób nietrwały, przy użyciu ołówka, co stanowiło naruszenie art. 23 ust.1 ustawy o rachunkowości.

6. W dniu 29 sierpnia 2002 roku dokonano wypłaty kwoty 1.200 zł na rzecz (Wyłączenie), tytułem wynagrodzenia za wykonanie zadania zleconego na podstawie umowy nr 21/07/02 z dnia 1 lipca 2002 roku. Przedmiotem w/w umowy było sporządzenie korekty bilansu majątkowego za 2001 rok. Kontrola wykazała jednakże, że korekta bilansu za rok 2001 sporządzona została w dniu 31 marca 2003 roku przez Panią Urszulę Dubielczyk – główną księgową CKP, zatrudnioną od dnia 9 września 2002 roku. W świetle powyższego brak było podstawy do wypłaty na rzecz (Wyłączenie)(1) kwoty 1.200 zł. Stwierdzono również dokonanie wypłaty, w dniu 30 stycznia 2002 roku, kwoty 1.000 zł na rzecz (Wyłączenie)(2) . Wypłaty w/w kwoty dokonano tytułem wynagrodzenia za wykonanie czynności zleconych umową nr 1/I/2002 z dnia 10 stycznia 2002 roku, a mianowicie za:
- wykazanie sald na początek 2001 roku zgodnych z bilansem za 2000 rok, - przekazanie dokumentów księgowych, zgodnie z protokołem zdawczo-odbiorczym za 2001 rok i lata poprzednie
- wykonanie czynności polegających na wystawieniu not PK dotyczących rozliczeń podatku VAT,
- wykazanie umorzenia za 2001 rok i lata poprzednie, - poprawienie sprawozdań budżetowych i sprawozdań ze środków specjalnych za lata 1999 - 2001.
Wymienione wyżej czynności wskazywały, że powinny być wykonane w ramach obowiązków służbowych przez pracowników zatrudnionych w dziale księgowości CKP, a w szczególności przez głównego księgowego.

W zakresie ewidencji składników majątkowych

1. W zakładowym planie kont obowiązującym do dnia 31 grudnia 2002 roku nie określono zasad prowadzenia kont pomocniczych (analityki) dla kont księgowych służących do ewidencji składników majątkowych.

2. Nieprawidłowo zaklasyfikowano do środków trwałych objętych ewidencją konta 011 – składniki majątkowe o wartości niższej od wartości określonej w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r., Dz. U. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

3. Poleceniem księgowania z dnia 31 grudnia 2002 roku zwiększono stan konta 011 środki trwałe, o kwotę 437.530 zł. Kontrola ewidencji środków trwałych wykazała, że o powyższą kwotę zwiększono wartość budynków pozostających w zarządzie CKP pomimo, że z protokołu PT Starostwa Powiatowego w Bełchatowie z dnia 15 listopada 2002 roku wynikało, że kwota 437.530 zł stanowiła wartość gruntów.

4. W księgach inwentarzowych środków trwałych nie uwzględniono podziału tych środków według klasyfikacji rodzajowej, określonej przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. nr 112, poz.1317 z późn. zm.) w związku z art.9 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.

5. Nie prowadzono na bieżąco ewidencji operacji księgowych na koncie 011, związanych z nabywaniem środków trwałych, co stanowiło naruszenie art.20 ust.1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należało wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym.

6. Nie sporządzano zestawienia sald ewidencji syntetycznej i analitycznej konta 011 środki trwałem, na dzień przeprowadzania inwentaryzacji w poszczególnych latach, poprzez co naruszono art. 18 ust.2 ustawy o rachunkowości.

7. Kontrola wykazała, że ewidencja ilościowo – wartościowa środków trwałych z 2002 roku, zaprowadzona została z uwzględnieniem zasad określonych w Instrukcji w sprawie zasad rachunkowości, obowiązującej w jednostce od dnia 1 stycznia 2003 roku. Stwierdzono jednak, że przy zaprowadzeniu ww. ewidencji nie przestrzegano zasad określonych w Instrukcji w zakresie ewidencji, umarzania i dokumentowania obrotu majątkiem trwałym, obowiązującej również od dnia 1 stycznia 2003 roku.

W zakresie inwentaryzacji składników majątkowych.

1. Na dzień przeprowadzenia inwentaryzacji, tj. na 1 października 2002 roku, nie sporządzono zestawienia sald inwentaryzowanej grupy składników majątkowych, co było wymagane przez art.18 ust.2 ustawy o rachunkowości.

2. Przy wycenie składników majątkowych objętych ww. inwentaryzacją zastosowano zasady obowiązujące w Centrum Kształcenia Praktycznego od dnia 1 stycznia 2003 roku. Ponadto wyceny środków trwałych dokonano po ponownej weryfikacji ich wartości. Również rozliczenia wyników inwentaryzacji dokonano z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w ewidencji księgowej środków trwałych z dniem 31 grudnia 2002 roku. Powyższe wskazywało, że nie ustalono, zarówno stanu księgowego jak i stanu faktycznego, składników majątkowych, spisanych na dzień 1 października 2002 roku.

3. Z dniem 31 grudnia 2002 roku z ewidencji księgowej konta 011 - środki trwałe, dokonano wyksięgowania, m.in., kwoty 28.467,04 zł stanowiącej wartość składników majątkowych o charakterze wyposażenia. Wyksięgowania dokonano z powodu braku możliwości ustalenia poszczególnych składników majątkowych o wymienionej wartości. Kontrola wykazała jednak, że w rozliczeniu wyników inwentaryzacji za 2002 rok ww. kwota nie została wykazana jako niedobór podlegający wyjaśnieniu.

W zakresie prawidłowości danych dotyczących majątku trwałego wykazywanych w sprawozdaniu „bilans”

1. W sprawozdaniu bilans za 2001 rok wartość majątku trwałego na dzień 31 grudnia 2001 roku wykazano w kwotach brutto, czyli w wartości początkowej poszczególnych grup środków trwałych. Również wartość umorzenia środków trwałych wykazana w ww. sprawozdaniu nie odzwierciedlała faktycznej wartości umorzenia majątku trwałego kontrolowanej jednostki. Wartość umorzenia środków trwałych na dzień 31 grudnia 2001 roku nie wynikała z ewidencji księgowej konta 071.

2. W sprawozdaniu bilans za 2002 rok nie wykazano wartości gruntów w kwocie 437.530 zł, przyjętej na stan księgowy konta 011 w dniu 31 grudnia 2002 roku. Wartość ta wykazana została w bilansie w pozycji budynki i lokale.


Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli proszę Pana Dyrektora o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Zakładowy plan kont uzupełnić o konta służące do księgowania wszystkich operacji gospodarczych występujących w jednostce, stosownie do wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. nr 153, poz. 1752).

2. Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przestrzegać przepisów ustawy o rachunkowości, w szczególności:
- art.12 ustawy, określającego zasady otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych,
- art.14 ustawy, określającego sposób prowadzenia dziennika,
- art.18 ustawy, określającego obowiązki związane ze sporządzaniem zestawień i sald, - art.20 ust.1 ustawy, zgodnie z którym, do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym.

3. Podjąć działania zmierzające do wyegzekwowania od (Wyłączenie)(3) zwrotu wypłaconego, mimo niewykonania zleconych jej czynności, wynagrodzenia.

4. Ewidencję ilościowo-wartościową środków trwałych zaprowadzić zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji w zakresie ewidencji, umarzania i dokumentowania obrotu majątkiem trwałym, z uwzględnieniem podziału środków trwałych, wynikającego z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych.

5. Na dzień przeprowadzania inwentaryzacji przestrzegać zasady sporządzania zestawienia sald inwentaryzowanych składników majątkowych.

6. Dokonać korekty sprawozdania „bilans” za 2002 rok w zakresie nieprawidłowo wykazanej wartości gruntów.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Dyrektora o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że stosownie do art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenia składa właściwy organ jednostki kontrolowanej, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnie lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.


Do wiadomości:

1. Przewodniczący Rady Powiatu Bełchatowskiego
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Bełchatowskiego
3. Starosta Bełchatowski
4. aa


Wystąpienie pokontrolne podpisała Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi dr Jadwiga Chwiałkowska. Projekt wystąpienia sprawdził Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.




Przypisy:

(1)Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.

(2)Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.

(3)Wyłączono dane osobowe ze względu na prywatność osoby fizycznej - podstawa wyłączenia art.5 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej w zw. z art.23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny. Wyłączenia dokonał Naczelnik Wydziału Kontroli RIO w Łodzi Piotr Walczak.