W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

M. i Gm. Uniejów - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2005 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Miasta i Gminy Uniejów, po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych. Udostępnione na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 4 maja 2005 r.



Pan
JÓZEF KACZMAREK
Burmistrz Miasta i Gminy Uniejów


WK - 602/25/2005

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r. Dz.U. nr 55, poz.577 z późn.zm.) informuję Pana Burmistrza, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Mieści i Gminie Uniejów. Czynności kontrolne objęły, w szczególności, zagadnienia dotyczące:- obowiązujących w jednostce unormowań w zakresie gospodarki finansowej,
- sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- sporządzania sprawozdań finansowych,
- gospodarki kasowej,
- realizacji dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych,
- realizacji dochodów z majątku,
- udzielania zamówień publicznych,
- ewidencji i inwentaryzacji majątku.
Kontrola nie ujawniła nieprawidłowości mających wpływ na prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej oraz udzielania zamówień publicznych. Stwierdzone uchybienia dotyczyły.
1. W instrukcji kasowej nie ustalono zasad transportu i ochrony gotówki w czasie transportu z banku do kasy Urzędu, jak również zasad jej przechowywania w kasie w zależności od wielkości kwoty gotówki ustalonej w oparciu o jednostkę obliczeniową, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad i wymagań jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. 129, poz.858).
2. W wyniku kontroli kasy stwierdzono, że kierownik jednostki nie ustalił wysokości pogotowia kasowego. Ponadto ustalono, że na podstawie umowy zawartej z Zarządem Miejskim, kasjerką prowadziła sprzedaż znaków skarbowych, a prowizja z tego tytułu stanowiła jej dochód, a nie budżetu Gminy. Gotówka uzyskana ze sprzedaży znaków nie była przechowywana w kasie Urzędu. W dniu kontroli kasy uzyskana gotówka ze sprzedaży wynosiła 1.754,50 zł, natomiast w kasie znajdowała się kwota 352,50 zł. Wobec powyższych ustaleń należy wskazać, że zleceniobiorcą w zakresie sprzedaży znaków skarbowych powinna być Gmina (zlecający to PKO BP S.A.), a prowizja stanowi dochód budżetu. Sprzedaż znaków nie może odbywać się na zasadzie prowadzenia działalności gospodarczej przez kasjerkę i to w godzinach pracy, za dodatkowym wynagrodzeniem (prowizja).
3. W wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży nie podawano terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, zgodnie z wymogiem wynikającym z art.35 ust.2 pkt 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r. Dz.U. nr 261, poz.2603 z późn. zm.). Ponadto, informacja o wywieszeniu wykazów w siedzibie Urzędu nie była podawana do publicznej wiadomości - poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej - zgodnie z art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
4. Stwierdzono przekazywanie środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z naruszeniem terminów określonych w art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r. Dz.U. nr 70, poz.335 z późn. zm.).

Informując o powyższych uchybieniach proszę Pana Burmistrza o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia powstawaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Uzupełnić instrukcję kasową o postanowienia dotyczące zasad transportu i ochrony gotówki oraz jej przechowywania w kasie Urzędu, w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad i wymagań jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne.
2. Ustalić wysokość pogotowia kasowego oraz dokonać zmian zasad sprzedaży znaków skarbowych. Określić zasady ewidencji operacji związanych ze sprzedażą znaków skarbowych.
3. W wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży podawać termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, zgodnie z art.35 ust.2 pkt 12 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Informację o wywieszeniu wykazu w siedzibie Urzędu podawać do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, stosownie do wymogu wynikającego z art.35 ust.1 ww. ustawy.
4. Przekazywać środki na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w terminach określonych w art.6 ust.2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Burmistrza o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

1. Przewodniczący Rady Miejskiej w Uniejowie
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Uniejowie
3. aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.