W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zakład Energetyki Cieplnej w Pabianicach - Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2005 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Dyrektora Zakładu Energetyki Cieplnej w Pabianicach, po zakończeniu doraźnej kontroli w zakresie zamówień publicznych, udostępnione na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 14 stycznia 2005 roku



Pan
Florian Wlaźlak
Dyrektor
Zakładu Energetyki Cieplnej
w Pabianicach


WK-602/3/2005

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę w Zakładzie Energetyki Cieplnej w zakresie zagadnień udzielania zamówień publicznych. Kontrolą objęto, w szczególności, zakup w 2001 roku miału energetycznego na okres od dnia 1 maja 2001 roku do dnia 30 kwietnia 2002 roku. Przedmiotowe zamówienie udzielone zostało przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Pabianicach. W 2004 roku ZGKiM został poddany restrukturyzacji, w wyniku, której na bazie jego majątku powstały trzy zakłady budżetowe, w tym Zakład Energetyki Cieplnej. Z uwagi na okoliczność, że dokumentacja dotycząca dostawy miału węglowego znajdowała się w posiadaniu Zakładu Energetyki Cieplnej kontrola została przeprowadzona we wskazanej jednostce.W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono, że zamówienie publiczne na dostawę 60.000 ton miału energetycznego udzielone zostało w trybie przetargu nieograniczonego. Jako najkorzystniejsza wybrana została oferta firmy "AL PARI" s. c. z siedzibą w Poznaniu. Umowa pomiędzy ZGKiM w Pabianicach a wskazaną firmą zawarta została w dniu 2 maja 2001 roku. W imieniu Zakładu umowę podpisali Dyrektor Zakładu Pan Hieronim Ratajski i Pani Barbara Dobroszek - Zastępca Dyrektora Zakładu. W umowie postanowiono, między innymi, że miejscem wykonania umowy będą tory ogólne - stacja PKP Pabianice, a dostawy na tory ogólne - stacja PKP Pabianice dokonywane będą transportem PKP. Zapisy te znajdowały się także w projekcie umowy załączonym do specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kontrolujący stwierdzili, że w okresie do dnia 22 lutego 2002 roku koszty transportu kolejowego związane z dostawą miału energetycznego ponoszone były przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Pabianicach. Z tytułu przedmiotowych kosztów w okresie 23 maja 2001 roku - 16 sierpnia 2001 roku wydatkowano kwotę 326.057,85 zł na rzecz firmy "COMPLEX" z Łodzi oraz w okresie 21 sierpnia 2001 roku - 22 lutego 2002 roku kwotę 904.409,60 zł na rzecz firmy "AL PARI" z Poznania. W styczniu 2002 roku nastąpiła zmiana na stanowisku Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Pabianicach. Uchwałą nr 4/2002/III z dnia 14 stycznia 2002 roku Zarząd Miasta Pabianic postanowił rozwiązać umowę o pracę z Panem Hieronimem Ratajskim, a uchwałą nr 21/2002/III z dnia 31 stycznia 2002 roku Zarząd Miasta powierzył obowiązki Dyrektora Zakładu Panu Bogdanowi Górniakowi. Nowy Dyrektor odmówił zapłaty kosztów dostawy miału do stacji PKP Pabianice na kwotę 352.146,15 zł (faktury wystawione w okresie od dnia 15 lutego 2002 roku do dnia 27 marca 2002 roku). Wniesione przez firmę "AL PARI" powództwo o zapłatę ww. kwoty zostało oddalone przez Sąd Okręgowy w Poznaniu w dniu 17 marca 2004 roku (sygn. akt XII C 1555/2002). W dniu 20 kwietnia 2004 roku wniesiona została przez firmę "AL PARI" apelacja od orzeczenia Sądu Okręgowego do Sądu Apelacyjnego w Poznaniu. Do czasu zakończenia kontroli kontrolowana jednostka nie posiadała informacji dotyczącej rozstrzygnięcia wniesionego środka odwoławczego.
W związku z powyższymi ustaleniami należy wskazać, że do czasu prawomocnego zakończenia toczącego się postępowania sądowego nie jest możliwe ostateczne zajęcie stanowiska w omawianej sprawie. Jednakże, w przypadku utrzymania w mocy orzeczenia sądu I instancji oznaczałoby to, że koszty transportu miału węglowego do stacji PKP Pabianice nie powinny być poniesione przez ZGKiM w Pabianicach (zapłacono łącznie kwotę 1.230.467,45 zł). W związku z powyższym RIO w Łodzi zwróci się do Prezydenta Miasta Pabianic o przekazywanie informacji dotyczących postępowania sądowego z powództwa firmy "AL PARI".
Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Prezydenta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

- Prezydent Miasta Pabianice
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisane zostało przez Prezesa RIO w Łodzi dr Ryszarda Pawła Krawczyka.