Gm. Paradyż - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2005 roku
XMLTreść
Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Gminy Paradyż po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.
Pan
WOJCIECH RUDALSKI
Wójt Gminy Paradyż
WK-602/10/2005
Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U nr 55, poz.577 z późn. zm.) informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Paradyż. Stwierdzone w wyniku czynności kontrolnych nieprawidłowości i uchybienia wynikały, przede wszystkim, z nieznajomości przepisów, ich wadliwej interpretacji, niedostatecznego nadzoru ze strony kierownictwa oraz braku stosownych procedur wewnętrznej kontroli finansowej. Wykazane uchybienia i nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:W zakresie spraw organizacyjnych
1. Wójt Gminy nie ustalił procedur kontroli finansowej spełniających wszystkie wymogi określone w art.35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz.148 z póżn. zm.). Obowiązek ustalenia wskazanych procedur wprowadzony został z dniem 1 stycznia 2001 roku - stosownie do unormowania zawartego w art.28a ustawy o finansach publicznych (Dz. U. nr 155, poz.1014 z póżn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem - w celu wykonywania nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości - kierownik jednostki zobowiązany został do ustalenia szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, zasad wstępnej oceny celowości ponoszonych wydatków w związku z realizacją zadań oraz sposobu wykorzystania wyników kontroli i oceny. Z dniem 1 stycznia 2002 roku weszły w życie zmiany do ustawy o finansach publicznych [1] , rozszerzające zakres zagadnień objętych kontrolą finansową. Procedury kontroli finansowej powinny zapewnić kontrolę procesów związanych z pobieraniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem (w tym kontrolę wstępną celowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków). Stosowna regulacja została wprowadzona przez Wójta Gminy Paradyż z dniem 14 października 2004 roku zarządzeniem nr I/82/2004 w sprawie procedur kontroli finansowej w Urzędzie Gminy w Paradyżu.
2. W kontrolowanej jednostce nie opracowano instrukcji postępowania w zakresie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w sprawach zapobiegania przestępstwom, o których mowa w art.299 Kodeksu karnego. Delegacja do opracowania wskazanej instrukcji zawarta została w art.15a ust.2 ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 153, poz.1505 z późn. zm.). Za opracowanie projektu instrukcji w zakresie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, odpowiedzialność ponosi Sekretarz Gminy.
3. W umowie pożyczki nr 115/OA/P/2003 z dnia 18 sierpnia 2003 roku, zawartej z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, ustalono jako zabezpieczenie zaciągniętego zobowiązania pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy, co stanowiło naruszenie art.92 ust.1 w zw. z art.129 ust.1 ustawy o finansach publicznych oraz art.30 i art.46 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz.U. nr 142, poz.1591 z późn. zm.). Z powołanych przepisów wynikało, że dysponentem środków publicznych na rachunku bankowym jednostek samorządu terytorialnego może być wyłącznie organ wykonawczy tej jednostki, wykonujący określone w uchwale budżetowej zadania, przy zachowaniu zasad wykonywania budżetu, wynikających z art.92 ustawy o finansach publicznych. Ewentualne dysponowanie środkami przez bank, odbywałoby się, zatem, z pominięciem powołanych zasad.
W zakresie ewidencji księgowej i sprawozdawczości
1. Dokumentacja dotycząca przyjętych zasad rachunkowości wprowadzona w życie zarządzeniem Wójta Gminy nr I/13/2003 nie spełniała wszystkich wymogów określonych w art.10 ust.1 pkt 3 lit. "b" i "c" oraz pkt 4 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz.694 z późn. zm.). W dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości nie opisano zasad funkcjonowania każdego z programów (opis systemu, podstawowe cechy systemu, podstawowe zbiory informacji, schemat przetwarzania danych, archiwizacja danych, procedura archiwizacji) i daty rozpoczęcia jego eksploatacji.
2. Kontrolująca stwierdziła, że brak było odrębnej ewidencji księgowej dla Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych (Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gimnazjum Publicznego w Paradyżu oraz Szkół podstawowych w Paradyżu, Sokołowie, Przyłęku i Wójcinie). Prowadzenie ewidencji księgowej operacji gospodarczych Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych we wspólnych urządzeniach księgowych naruszało przepisy art.4 ust.1, 2 i 3 w związku z art.3 ust.1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Z przytoczonych przepisów wynikał obowiązek prowadzenia przez jednostki organizacyjne odrębnych ksiąg rachunkowych, celem zapewnienia ujmowania w tych księgach wyłącznie zdarzeń związanych z danymi jednostkami, a w konsekwencji rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego każdej z nich oraz w celu umożliwienia sporządzenia obowiązujących te jednostki sprawozdań finansowych. Odpowiedzialność za wykonanie obowiązków w zakresie rachunkowości ponoszą kierownicy jednostek organizacyjnych, stosownie do art.4 ust.5 ustawy o rachunkowości. Przejęcie wykonywania obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych przez służby pracownicze Urzędu Gminy nie uchyla obowiązku odrębnego prowadzenia przez te służby ksiąg rachunkowych dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych lub innych podmiotów podległych (nadzorowanych) Gminie. Prowadzona ewidencja (sposób prowadzenie ewidencji) powinna - w każdym razie - zapewnić rzetelne sporządzenie obowiązujących te jednostki sprawozdań budżetowych i finansowych, w oparciu o dane ewidencji księgowej.
3. Nie sporządzano bilansów jednostkowych dla poszczególnych jednostek organizacyjnych, w tym dla Urzędu Gminy jako jednostki budżetowej. Obowiązek sporządzania sprawozdań jednostkowych wynikał z postanowień § 14 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 153, poz.1752 z późn. zm.).
Odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości ponosi Wójt Gminy (jako kierownik jednostki - art.4 ust.5 ustawy o rachunkowości) oraz Skarbnik Gminy.
W zakresie dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych
1. Stwierdzono przypadki nie składania przez osoby fizyczne informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych według wzoru określonego w uchwale Rady Gminy w Paradyżu nr II/13/2002 z dnia 12 grudnia 2002 roku oraz informacji o gruntach na formularzu określonym przez Radę Gminy w Paradyżu w uchwale nr II/14/2002 z dnia 12 grudnia 2002 roku.
2. W badanej próbie w zakresie podatku od środków transportowych jeden z podatników nie złożył w 2002 roku wykazu środków transportowych, a w 2003 roku - deklaracji na podatek od środków transportowych, w związku z powstaniem lub wygaśnięciem obowiązku podatkowego, stosownie do postanowień art.9 ust.6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r., Dz.U. nr 9, poz.84 z późn. zm. - według stanu obowiązującego od dnia 1 stycznia 2003 roku). Podatnik ten, prowadzący działalność gospodarczą, posiadał na dzień 31 grudnia 2003 roku zaległości z tytułu podatku od środków transportowych w kwocie 26.911,14 zł (za 2003 rok - 17.433,84 zł, za 2002 rok - 9.477,30 zł).
Organ podatkowy wydając decyzję nr 11/2002 i decyzję nr 25/143/2003 w sprawie określenia zaległości w podatku od środków transportowych oraz odsetek za zwłokę, nie podejmował dalszych czynności mających na celu wyegzekwowanie zaległości podatkowych.
Podstawę podjęcia czynności windykacyjnych wobec podatników zalegających z zapłatą podatku od środków transportowych (a także pozostałych zaległości podatkowych) stanowią przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity z 2002 r., Dz.U. nr 110, poz.968 z późn. zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz.1541 z późn. zm.).
3. Stwierdzono przypadki opóźnień w wystawianiu tytułów wykonawczych wobec podatników zalegających z płatnością podatku od środków transportowych, co stanowiło naruszenie przepisów ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Unormowania zawarte w powyższym rozporządzeniu zobowiązywały wierzyciela do systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązania pieniężnego. W przypadku, gdy należność nie została zapłacona w terminie określonym w decyzji albo wynikającym z przepisów prawa, wierzyciel winien wysłać upomnienie z zagrożeniem wszczęcia egzekucji po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia. Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniu wierzyciel winien niezwłocznie wystawić tytuł wykonawczy i przesłać do naczelnika urzędu skarbowego.
Odpowiedzialność za uchybienia związane z podejmowaniem czynności windykacyjnych ponosi Wójt Gminy, działający jako organ podatkowy - zgodnie z art.13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.).
W zakresie dochodów z majątku
1. W ogłoszeniach o przetargach na zbycie nieruchomości nie zamieszczono informacji o skutkach uchylania się od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości, do czego obligowały przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy (Dz. U. nr 9, poz.30 z późn. zm.; od dnia 22 września 2004 roku obowiązują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. nr 207, poz.2108).
2. Informacje o wywieszeniu, w siedzibie kontrolowanej jednostki, wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży nie były podawane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, zgodnie z wymogami wynikającymi z art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r., Dz.U. nr 261, poz.2603).
3. Ogłoszenie o przetargu na sprzedaż nieruchomości zabudowanej, położonej w Paradyżu (budynki i plac po byłej restauracji) oznaczonej numerem działki 563/5, o pow. 0,1241 ha, zamieszczone została wyłącznie w prasie lokalnej, co nie spełniało wymogów wynikających z art.38 ust.2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z powołanym przepisem - ogłoszenie o przetargu wywiesza się w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o ogłoszeniu przetargu podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
4. W latach 2002–2003 nieprawidłowo klasyfikowano wpływy z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego, ujmując je w dziale 750 - Administracja publiczna, rozdziale 75023 – urzędy gmin, § 083 – wpływy z usług. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2001 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 59, poz. 688 z późn. zm.), przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 68, poz.634 z późn. zm.) oraz przepisami obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. nr 209, poz.2132) - opłata z tytułu zajęcia pasa drogowego winna być ujęta w dziale 600 – Transport i łączność, rozdziale 60016 – drogi publiczne gminne, § 049 – wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw.
5. W § 11 uchwały nr XXXI/186/2001 Rady Gminy Paradyż w sprawie zmiany miejscowego ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Paradyż, określono stawkę procentową dla ustalenia jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości związane ze zmianą planu zagospodarowania w wysokości 0 % służącą naliczeniu opłaty, co było niezgodne z unormowaniem zawartym w art.36 ust.3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity z 1999 r., Dz. U. nr 15, poz.139 z późn. zm. – uchylona z dniem 11 lipca 2003 r.).
W zakresie wydatków osobowych
1. W aktach osobowych pracowników brak było dokumentów dotyczących przyznania pracownikom nagród pieniężnych przez Wójta Gminy w latach 2002 i 2003, które to informacje powinny zostać dołączone do akt osobowych, stosownie do § 6 ust.2 pkt 2 lit. "g" rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracowników dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62, poz.286 z późn. zm.).
2. W latach 2002-2003 przekazania środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dokonano w dniu 30 września 2002 roku - 100% planowanego odpisu podstawowego w 2002 roku oraz w dniu 30 września 2003 roku – 100% planowanego odpisu podstawowego na 2003 rok.
Stosownie do art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz.335 z późn. zm.) - pracodawca ma obowiązek przekazać środki na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września danego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja danego roku - przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisu.
Odpowiedzialność za terminowe przekazywanie środków na rachunek funduszu świadczeń socjalnych ponosi Wójt Gminy.
W zakresie ewidencji składników majątkowych majątku gminy
Wartości niematerialne i prawne (np. licencje na oprogramowanie) były ewidencjonowane na koncie 011 - środki trwałe. Operacji zakupu wartości niematerialnych i prawnych nie księgowano na koncie 020 – wartości niematerialne i prawne, mimo że konto to ujęte zostało w zakładowym planie kont jednostki. Powyższe było także niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia występowaniu ich w przyszłości. W związku z powyższym Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:
1. Zapewnić przestrzeganie ustalonych w jednostce procedur kontroli finansowej.
2. Opracować i wprowadzić w życie instrukcję postępowania w zakresie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, stosownie do art.15a ust.2 ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.
3. Zaciągając pożyczki lub kredyty zaniechać udzielania pożyczkodawcom (kredytodawcom) pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem gminy, jako formy zabezpieczenia kredytu (pożyczki).
4. Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości, przez określenie sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym przy użyciu komputera, stosownie do postanowień wynikających z art.10 ust.1 pkt 3 lit. "b", "c" i pkt 4 ustawy o rachunkowości. Prowadząc księgi rachunkowe przy użyciu komputera uwzględnić należy dodatkowe informacje, polegające m.in. na: (1) określeniu wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i procesach przetwarzania danych; (2) opisie systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów lub funkcji w zależności od struktury oprogramowania wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania. Dokumentacja winna również określać wersję oprogramowania i datę rozpoczęcia jego eksploatacji.
5. Zapewnić odrębne ewidencjonowanie zdarzeń dotyczących jednostek organizacyjnych, których obsługę finansowo - księgową wykonują służby Urzędu Gminy, co, w szczególności oznacza zaprowadzenie odrębnych urządzeń księgowych – dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych - dla Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych gminy, których rachunkowość prowadzona jest przez służby finansowe Urzędu Gminy, stosownie do przepisów art. 4 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. W innym wypadku - prowadzona ewidencja musi zapewnić rzetelne sporządzenie jednostkowych sprawozdań finansowych dla poszczególnych jednostek organizacyjnych - w oparciu o dotyczące ich dane ewidencji księgowej.
6. Zapewnić sporządzanie bilansów jednostkowych przez zobowiązane do tego jednostki organizacyjne, zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
7. Egzekwować składanie deklaracji podatkowych zgodnie ze wzorami formularzy określonymi przez Radę Gminy.
8. Bieżąco i terminowo podejmować czynności zmierzające do wyegzekwowania zaległości podatkowych - w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym. W szczególności, należy podjąć czynności windykacyjne wobec podatnika podatku od środków transportowych, prowadzącego działalność gospodarczą, wskazanego w pierwszej części wystąpienia.
9. Podawać do publicznej wiadomości, poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, informacje o wywieszeniu w siedzibie jednostki wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę, stosownie do wymogów wynikających z art.35 ust.1 ustawy o gospodarce gruntami.
10. W ogłoszeniach o przetargach zamieszczać wszystkie informacje wymagane przez przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie sposobu i trybu prowadzenia przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości.
11. Wpływy z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego klasyfikować zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 września 2004 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
12. Przestrzegać art.15 ust.2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym - w planie miejscowym określa się obowiązkowo, między innymi, stawki procentowe, na podstawie których ustala się jednorazową opłatę z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.
13. Zapewnić przekazywanie środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w terminach określonych w art.6 ust.2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
14. W aktach osobowych pracowników zamieszczać informacje (dokumenty) wymagane przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.
15. Zapewnić zaprowadzenie ewidencji księgowej wartości niematerialnych i prawnych (zarówno syntetycznej, jak i analitycznej) na właściwych kontach przewidzianych w zakładowym planie kont oraz zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Gminy w Paradyżu
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Paradyżu
- aa
Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.
PRZYPISY
[1] Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr.102, poz.1116).
Łódź, dnia 9 lutego 2005 roku
Pan
WOJCIECH RUDALSKI
Wójt Gminy Paradyż
WK-602/10/2005
Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U nr 55, poz.577 z późn. zm.) informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Paradyż. Stwierdzone w wyniku czynności kontrolnych nieprawidłowości i uchybienia wynikały, przede wszystkim, z nieznajomości przepisów, ich wadliwej interpretacji, niedostatecznego nadzoru ze strony kierownictwa oraz braku stosownych procedur wewnętrznej kontroli finansowej. Wykazane uchybienia i nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:W zakresie spraw organizacyjnych
1. Wójt Gminy nie ustalił procedur kontroli finansowej spełniających wszystkie wymogi określone w art.35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz.148 z póżn. zm.). Obowiązek ustalenia wskazanych procedur wprowadzony został z dniem 1 stycznia 2001 roku - stosownie do unormowania zawartego w art.28a ustawy o finansach publicznych (Dz. U. nr 155, poz.1014 z póżn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem - w celu wykonywania nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości - kierownik jednostki zobowiązany został do ustalenia szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, zasad wstępnej oceny celowości ponoszonych wydatków w związku z realizacją zadań oraz sposobu wykorzystania wyników kontroli i oceny. Z dniem 1 stycznia 2002 roku weszły w życie zmiany do ustawy o finansach publicznych [1] , rozszerzające zakres zagadnień objętych kontrolą finansową. Procedury kontroli finansowej powinny zapewnić kontrolę procesów związanych z pobieraniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem (w tym kontrolę wstępną celowości zaciągania zobowiązań i dokonywania wydatków). Stosowna regulacja została wprowadzona przez Wójta Gminy Paradyż z dniem 14 października 2004 roku zarządzeniem nr I/82/2004 w sprawie procedur kontroli finansowej w Urzędzie Gminy w Paradyżu.
2. W kontrolowanej jednostce nie opracowano instrukcji postępowania w zakresie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w sprawach zapobiegania przestępstwom, o których mowa w art.299 Kodeksu karnego. Delegacja do opracowania wskazanej instrukcji zawarta została w art.15a ust.2 ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 153, poz.1505 z późn. zm.). Za opracowanie projektu instrukcji w zakresie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, odpowiedzialność ponosi Sekretarz Gminy.
3. W umowie pożyczki nr 115/OA/P/2003 z dnia 18 sierpnia 2003 roku, zawartej z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, ustalono jako zabezpieczenie zaciągniętego zobowiązania pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem bankowym Gminy, co stanowiło naruszenie art.92 ust.1 w zw. z art.129 ust.1 ustawy o finansach publicznych oraz art.30 i art.46 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r., Dz.U. nr 142, poz.1591 z późn. zm.). Z powołanych przepisów wynikało, że dysponentem środków publicznych na rachunku bankowym jednostek samorządu terytorialnego może być wyłącznie organ wykonawczy tej jednostki, wykonujący określone w uchwale budżetowej zadania, przy zachowaniu zasad wykonywania budżetu, wynikających z art.92 ustawy o finansach publicznych. Ewentualne dysponowanie środkami przez bank, odbywałoby się, zatem, z pominięciem powołanych zasad.
W zakresie ewidencji księgowej i sprawozdawczości
1. Dokumentacja dotycząca przyjętych zasad rachunkowości wprowadzona w życie zarządzeniem Wójta Gminy nr I/13/2003 nie spełniała wszystkich wymogów określonych w art.10 ust.1 pkt 3 lit. "b" i "c" oraz pkt 4 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz.694 z późn. zm.). W dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości nie opisano zasad funkcjonowania każdego z programów (opis systemu, podstawowe cechy systemu, podstawowe zbiory informacji, schemat przetwarzania danych, archiwizacja danych, procedura archiwizacji) i daty rozpoczęcia jego eksploatacji.
2. Kontrolująca stwierdziła, że brak było odrębnej ewidencji księgowej dla Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych (Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Gimnazjum Publicznego w Paradyżu oraz Szkół podstawowych w Paradyżu, Sokołowie, Przyłęku i Wójcinie). Prowadzenie ewidencji księgowej operacji gospodarczych Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych we wspólnych urządzeniach księgowych naruszało przepisy art.4 ust.1, 2 i 3 w związku z art.3 ust.1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Z przytoczonych przepisów wynikał obowiązek prowadzenia przez jednostki organizacyjne odrębnych ksiąg rachunkowych, celem zapewnienia ujmowania w tych księgach wyłącznie zdarzeń związanych z danymi jednostkami, a w konsekwencji rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego każdej z nich oraz w celu umożliwienia sporządzenia obowiązujących te jednostki sprawozdań finansowych. Odpowiedzialność za wykonanie obowiązków w zakresie rachunkowości ponoszą kierownicy jednostek organizacyjnych, stosownie do art.4 ust.5 ustawy o rachunkowości. Przejęcie wykonywania obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych przez służby pracownicze Urzędu Gminy nie uchyla obowiązku odrębnego prowadzenia przez te służby ksiąg rachunkowych dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych lub innych podmiotów podległych (nadzorowanych) Gminie. Prowadzona ewidencja (sposób prowadzenie ewidencji) powinna - w każdym razie - zapewnić rzetelne sporządzenie obowiązujących te jednostki sprawozdań budżetowych i finansowych, w oparciu o dane ewidencji księgowej.
3. Nie sporządzano bilansów jednostkowych dla poszczególnych jednostek organizacyjnych, w tym dla Urzędu Gminy jako jednostki budżetowej. Obowiązek sporządzania sprawozdań jednostkowych wynikał z postanowień § 14 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 153, poz.1752 z późn. zm.).
Odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości ponosi Wójt Gminy (jako kierownik jednostki - art.4 ust.5 ustawy o rachunkowości) oraz Skarbnik Gminy.
W zakresie dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych
1. Stwierdzono przypadki nie składania przez osoby fizyczne informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych według wzoru określonego w uchwale Rady Gminy w Paradyżu nr II/13/2002 z dnia 12 grudnia 2002 roku oraz informacji o gruntach na formularzu określonym przez Radę Gminy w Paradyżu w uchwale nr II/14/2002 z dnia 12 grudnia 2002 roku.
2. W badanej próbie w zakresie podatku od środków transportowych jeden z podatników nie złożył w 2002 roku wykazu środków transportowych, a w 2003 roku - deklaracji na podatek od środków transportowych, w związku z powstaniem lub wygaśnięciem obowiązku podatkowego, stosownie do postanowień art.9 ust.6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r., Dz.U. nr 9, poz.84 z późn. zm. - według stanu obowiązującego od dnia 1 stycznia 2003 roku). Podatnik ten, prowadzący działalność gospodarczą, posiadał na dzień 31 grudnia 2003 roku zaległości z tytułu podatku od środków transportowych w kwocie 26.911,14 zł (za 2003 rok - 17.433,84 zł, za 2002 rok - 9.477,30 zł).
Organ podatkowy wydając decyzję nr 11/2002 i decyzję nr 25/143/2003 w sprawie określenia zaległości w podatku od środków transportowych oraz odsetek za zwłokę, nie podejmował dalszych czynności mających na celu wyegzekwowanie zaległości podatkowych.
Podstawę podjęcia czynności windykacyjnych wobec podatników zalegających z zapłatą podatku od środków transportowych (a także pozostałych zaległości podatkowych) stanowią przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity z 2002 r., Dz.U. nr 110, poz.968 z późn. zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz.1541 z późn. zm.).
3. Stwierdzono przypadki opóźnień w wystawianiu tytułów wykonawczych wobec podatników zalegających z płatnością podatku od środków transportowych, co stanowiło naruszenie przepisów ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Unormowania zawarte w powyższym rozporządzeniu zobowiązywały wierzyciela do systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązania pieniężnego. W przypadku, gdy należność nie została zapłacona w terminie określonym w decyzji albo wynikającym z przepisów prawa, wierzyciel winien wysłać upomnienie z zagrożeniem wszczęcia egzekucji po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia. Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniu wierzyciel winien niezwłocznie wystawić tytuł wykonawczy i przesłać do naczelnika urzędu skarbowego.
Odpowiedzialność za uchybienia związane z podejmowaniem czynności windykacyjnych ponosi Wójt Gminy, działający jako organ podatkowy - zgodnie z art.13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.).
W zakresie dochodów z majątku
1. W ogłoszeniach o przetargach na zbycie nieruchomości nie zamieszczono informacji o skutkach uchylania się od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości, do czego obligowały przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy (Dz. U. nr 9, poz.30 z późn. zm.; od dnia 22 września 2004 roku obowiązują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. nr 207, poz.2108).
2. Informacje o wywieszeniu, w siedzibie kontrolowanej jednostki, wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży nie były podawane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, zgodnie z wymogami wynikającymi z art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r., Dz.U. nr 261, poz.2603).
3. Ogłoszenie o przetargu na sprzedaż nieruchomości zabudowanej, położonej w Paradyżu (budynki i plac po byłej restauracji) oznaczonej numerem działki 563/5, o pow. 0,1241 ha, zamieszczone została wyłącznie w prasie lokalnej, co nie spełniało wymogów wynikających z art.38 ust.2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z powołanym przepisem - ogłoszenie o przetargu wywiesza się w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o ogłoszeniu przetargu podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
4. W latach 2002–2003 nieprawidłowo klasyfikowano wpływy z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego, ujmując je w dziale 750 - Administracja publiczna, rozdziale 75023 – urzędy gmin, § 083 – wpływy z usług. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2001 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 59, poz. 688 z późn. zm.), przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 68, poz.634 z późn. zm.) oraz przepisami obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. nr 209, poz.2132) - opłata z tytułu zajęcia pasa drogowego winna być ujęta w dziale 600 – Transport i łączność, rozdziale 60016 – drogi publiczne gminne, § 049 – wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw.
5. W § 11 uchwały nr XXXI/186/2001 Rady Gminy Paradyż w sprawie zmiany miejscowego ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Paradyż, określono stawkę procentową dla ustalenia jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości związane ze zmianą planu zagospodarowania w wysokości 0 % służącą naliczeniu opłaty, co było niezgodne z unormowaniem zawartym w art.36 ust.3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity z 1999 r., Dz. U. nr 15, poz.139 z późn. zm. – uchylona z dniem 11 lipca 2003 r.).
W zakresie wydatków osobowych
1. W aktach osobowych pracowników brak było dokumentów dotyczących przyznania pracownikom nagród pieniężnych przez Wójta Gminy w latach 2002 i 2003, które to informacje powinny zostać dołączone do akt osobowych, stosownie do § 6 ust.2 pkt 2 lit. "g" rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracowników dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62, poz.286 z późn. zm.).
2. W latach 2002-2003 przekazania środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dokonano w dniu 30 września 2002 roku - 100% planowanego odpisu podstawowego w 2002 roku oraz w dniu 30 września 2003 roku – 100% planowanego odpisu podstawowego na 2003 rok.
Stosownie do art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz.335 z późn. zm.) - pracodawca ma obowiązek przekazać środki na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września danego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja danego roku - przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisu.
Odpowiedzialność za terminowe przekazywanie środków na rachunek funduszu świadczeń socjalnych ponosi Wójt Gminy.
W zakresie ewidencji składników majątkowych majątku gminy
Wartości niematerialne i prawne (np. licencje na oprogramowanie) były ewidencjonowane na koncie 011 - środki trwałe. Operacji zakupu wartości niematerialnych i prawnych nie księgowano na koncie 020 – wartości niematerialne i prawne, mimo że konto to ujęte zostało w zakładowym planie kont jednostki. Powyższe było także niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku kontroli proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia i zapobieżenia występowaniu ich w przyszłości. W związku z powyższym Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:
1. Zapewnić przestrzeganie ustalonych w jednostce procedur kontroli finansowej.
2. Opracować i wprowadzić w życie instrukcję postępowania w zakresie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, stosownie do art.15a ust.2 ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.
3. Zaciągając pożyczki lub kredyty zaniechać udzielania pożyczkodawcom (kredytodawcom) pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem gminy, jako formy zabezpieczenia kredytu (pożyczki).
4. Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości, przez określenie sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym przy użyciu komputera, stosownie do postanowień wynikających z art.10 ust.1 pkt 3 lit. "b", "c" i pkt 4 ustawy o rachunkowości. Prowadząc księgi rachunkowe przy użyciu komputera uwzględnić należy dodatkowe informacje, polegające m.in. na: (1) określeniu wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i procesach przetwarzania danych; (2) opisie systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów lub funkcji w zależności od struktury oprogramowania wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania. Dokumentacja winna również określać wersję oprogramowania i datę rozpoczęcia jego eksploatacji.
5. Zapewnić odrębne ewidencjonowanie zdarzeń dotyczących jednostek organizacyjnych, których obsługę finansowo - księgową wykonują służby Urzędu Gminy, co, w szczególności oznacza zaprowadzenie odrębnych urządzeń księgowych – dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych - dla Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych gminy, których rachunkowość prowadzona jest przez służby finansowe Urzędu Gminy, stosownie do przepisów art. 4 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. W innym wypadku - prowadzona ewidencja musi zapewnić rzetelne sporządzenie jednostkowych sprawozdań finansowych dla poszczególnych jednostek organizacyjnych - w oparciu o dotyczące ich dane ewidencji księgowej.
6. Zapewnić sporządzanie bilansów jednostkowych przez zobowiązane do tego jednostki organizacyjne, zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
7. Egzekwować składanie deklaracji podatkowych zgodnie ze wzorami formularzy określonymi przez Radę Gminy.
8. Bieżąco i terminowo podejmować czynności zmierzające do wyegzekwowania zaległości podatkowych - w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym. W szczególności, należy podjąć czynności windykacyjne wobec podatnika podatku od środków transportowych, prowadzącego działalność gospodarczą, wskazanego w pierwszej części wystąpienia.
9. Podawać do publicznej wiadomości, poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, informacje o wywieszeniu w siedzibie jednostki wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę, stosownie do wymogów wynikających z art.35 ust.1 ustawy o gospodarce gruntami.
10. W ogłoszeniach o przetargach zamieszczać wszystkie informacje wymagane przez przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie sposobu i trybu prowadzenia przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości.
11. Wpływy z tytułu opłaty za zajęcie pasa drogowego klasyfikować zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 września 2004 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
12. Przestrzegać art.15 ust.2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym - w planie miejscowym określa się obowiązkowo, między innymi, stawki procentowe, na podstawie których ustala się jednorazową opłatę z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.
13. Zapewnić przekazywanie środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w terminach określonych w art.6 ust.2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
14. W aktach osobowych pracowników zamieszczać informacje (dokumenty) wymagane przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.
15. Zapewnić zaprowadzenie ewidencji księgowej wartości niematerialnych i prawnych (zarówno syntetycznej, jak i analitycznej) na właściwych kontach przewidzianych w zakładowym planie kont oraz zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Gminy w Paradyżu
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Paradyżu
- aa
Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.
PRZYPISY
[1] Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej (Dz.U. nr.102, poz.1116).