W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Lipce Reymontowskie - kontrola kompleksowa, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Wójta Gminy Lipce Reymontowskie, po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Lipce Reymontowskie. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 26 lipca 2006 r.



Pan
JERZY KABAT
Wójt Gminy Lipce Reymontowskie


WK – 602/50/2006

Działając na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 557 ze zm.) informuję Pana Wójta, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Lipce Reymontowskie. Kontrolą objęto wybrane zagadnienia z lat 2004 – 2005, dotyczące przede wszystkim: kontroli finansowej, prowadzenia rachunkowości, sporządzania sprawozdań finansowych, gospodarki kasowej, realizacji dochodów z podatków i opłat lokalnych, realizacji dochodów z majątku, udzielania zamówień publicznych, wydatków inwestycyjnych oraz ewidencji i inwentaryzacji majątku. Stwierdzone w wyniku czynności kontrolnych nieprawidłowości i uchybienia wynikały, przede wszystkim, z błędnej interpretacji przepisów, niedostatecznego nadzoru ze strony kierownictwa oraz niewystarczających procedur wewnętrznej kontroli finansowej. Wykazane nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności: W zakresie spraw organizacyjnych

1. Wójt Gminy Lipce Reymontowskie nie ustalił instrukcji w sprawie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, w oparciu o art. 15a w zw. z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 153 poz.1505 ze zm.).
2. Do czasu kontroli RIO w Łodzi jednostka nie przeprowadziła kontroli w Zespole Ekonomiczno - Administracyjnym Oświaty w Lipcach Reymontowskich w zakresie wyznaczonym przez art. 127 ust.2 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 ze zm.), a od dnia 1 stycznia 2006 roku przez art.187 ust.2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104) w odniesieniu do 2005 roku. Zgodnie z obecnie obowiązującym unormowaniem zawartym w art.187 ustawy o finansach publicznych - przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego kontroluje przestrzeganie, przez podległe i nadzorowane przez siebie jednostki sektora finansów publicznych, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków. Kontrola ta obejmuje w każdym roku co najmniej 5% wydatków podległych jednostek organizacyjnych.

W zakresie ewidencji księgowej i sprawozdawczości

1. W dniu 24 czerwca 2005 roku Minister Finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. nr 128, poz. 1069). Na mocy § 2 ww. rozporządzenia kierownicy jednostek samorządu terytorialnego zostali zobowiązani do dostosowania w terminie do dnia 30 września 2005 roku zasad rachunkowości i przeniesienia sald kont dotychczasowych na nowe konta księgowe, w zakresie ewidencji środków otrzymanych z Unii Europejskiej. Aneksem nr 1 z dnia 1 stycznia 2006 roku do zarządzenia Wójta Gminy Nr 18/2002 z dnia 31 grudnia 2002 roku wprowadzono do zakładowego planu kont konta księgowe dotyczące ewidencji środków Unii Europejskiej, wymagane powołanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2005 roku (konto 138, konto 257, konto 268, konto 997 i konto 999). Wprowadzenie powyższych zmian do zakładowego planu kont nastąpiło z 3-miesięcznym opóźnieniem w stosunku do terminu (30 września 2005 roku wyznaczonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2005 roku. Odpowiedzialność za aktualizację zakładowego planu kont ponosi Wójt Gminy.
2. W wyniku analizy sprawozdań Rb–PDP - z wykonania podstawowych dochodów podatkowych i Rb–27S - z wykonania planu dochodów budżetowych stwierdzono, że w sprawozdaniach sporządzonych za I i II półrocze 2004 roku oraz za I i II półrocze 2005 roku nie wykazano skutków finansowych zwolnień w podatku od nieruchomości wynikających z uchwały Rady Gminy Lipce Reymontowskie nr III/13/02 z dnia 6 grudnia 2002 roku, w której zwolniono z podatku nieruchomości służące do wykonywania zadań przeciwpożarowych gminy. Kwota nie wykazanych skutków finansowych wynosiła za I półrocze 2004 roku - 2.452,00 zł, za 2004 rok - 4.905,00 zł, za I półrocze 2005 roku - 2.452,00 zł, za 2005 rok - 4.905 zł. Ponadto, w sprawozdaniach Rb–27S i Rb–PDP za 2004 rok nie wykazano skutków finansowych w kwocie 29.637,20 zł z tytułu umorzenia zaległości w podatku od nieruchomości na podstawie dwóch decyzji umorzeniowych wydanych przez Wójta Gminy nr 3132/1/04 i nr 3132/2/04 z dnia 30 lipca 2004 roku na rzecz GS „Samopomoc Chłopska” w Skierniewicach. Ogółem kwota nie wykazanych skutków finansowych udzielonych ulg, umorzeń i zwolnień na koniec 2004 roku wynosiła 34.542,20 zł.
Zgodnie z zasadami określonymi w § 3 ust. 1 pkt 10 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 13 marca 2001 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. nr 24, poz. 279 ze zm.) - w sprawozdaniach Rb–27S w kolumnie "skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień" należało wykazać kwoty wynikające z udzielonych przez gminę za okres sprawozdawczy ulg, umorzeń, zwolnień, stanowiących dochód budżetu jednostki. W kolumnie tej wykazywało się również skutki finansowe wynikające ze zwolnień i ulg w podatkach i opłatach wprowadzonych przepisami uchwał rady gminy, wydanymi na podstawie ustawowych upoważnień. Zgodnie z § 7 ust. 3 wymienionej instrukcji, kwoty dotyczące skutków udzielonych przez jednostki ulg, umorzeń zwolnień wykazane w kolumnach sprawozdania Rb–PDP powinny być zgodne z odpowiadającymi tym kwotom skutkami wykazanymi w sprawozdaniu Rb – 27S. Analogiczne rozwiązania w zakresie wykazywania w sprawozdaniach skutków finansowych wynikających z ulg i zwolnień uchwalonych przez rady gminy zawierały obowiązujące od dnia 22 września 2005 roku przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. nr 170, poz. 1426). Odpowiedzialność za prawidłowe wykazywanie danych w sprawozdaniach budżetowych ponoszą Skarbnik Gminy i Wójt Gminy, którzy sprawozdania podpisali.
3. Stwierdzono zaniechanie sporządzania w 2004 i w 2005 roku kwartalnych sprawozdań jednostkowych Rb–Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń dla jednostek budżetowych gminy (Zespół Ekonomiczno Administracyjny Oświaty i Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji) i Urzędu Gminy. Sprawozdania zbiorcze Rb–Z w latach 2004 - 2005 sporządzano na podstawie sprawozdań jednostkowych Rb–28S z wykonania planu wydatków oraz wydruków komputerowych wydatków Urzędu Gminy i GOKSiR. Wymóg sporządzania kwartalnych jednostkowych sprawozdań Rb–Z na podstawie ksiąg rachunkowych jednostek organizacyjnych podległych jednostce samorządu terytorialnego wynikał z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej, a następnie z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
4. Na koncie 240 na dzień 31 grudnia 2005 roku stwierdzono saldo należności w wysokości 13.004,69 zł z tytułu wystawionych faktur obciążeniowych za zużycie energii elektrycznej dla Wojewódzkiego Zakładu Konserwacji Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych z siedzibą w Łowiczu. Do czasu przeprowadzania kontroli przez RIO w Łodzi suma wpłat Wojewódzkiego Zakładu Konserwacji Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych z siedzibą w Łowiczu wyniosła 6.446,69 zł. Gmina nie wystawiała pisemnych upomnień, żądań zapłaty w zakresie zaległych należności. Na dzień 29 maja 2006 roku stan należności Gminy z powyższego tytułu wynosił 6.558,00 zł. Według wyjaśnień Pani Anny Cieślak dokonywano telefonicznych i ustnych ponagleń w sprawie zapłaty zaległych należności. Pisemne wezwanie do zapłaty na kwotę 6.558,00 zł wystawiono w czasie przeprowadzania kontroli przez inspektora RIO w Łodzi. Odpowiedzialność za powyższe ponosi Wójt Gminy i Skarbnik Gminy.

W zakresie realizacji dochodów z podatków i opłat

1. Przed wydaniem przez Wójta Gminy 13-tu decyzji w 2005 roku w sprawie umorzenia zaległości w podatku od nieruchomości od osób fizycznych organ podatkowy zaniechał przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego. Podstawą wydania wyżej wymienionych decyzji były jedynie wnioski podatników oraz jedna notatka służbowa z dnia 18 marca 2005 roku w sprawie odpłatności mieszkańców Domu Kolejowego w Płyćwi za pobór wody ze studni głębinowej, której właścicielem jest PKP Łódź. Podatnicy umotywowali wnioski o umorzenie zaległości w podatku od nieruchomości różnicą cen wody z wodociągu PKP, a ceną wody obowiązującą na terenie Gminy Lipce Reymontowskie. Zgodnie z art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) - w toku postępowania organy podatkowe powinny podejmować wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Stosownie natomiast do art. 187 § 1 ww. ustawy, organ podatkowy zobowiązany był do zebrania i wyczerpującego rozparzenia materiału dowodowego. Zebrany materiał dowodowy powinien pozwolić na ustalenie czy istnieją przesłanki pozwalające na podjęcie określonego rozstrzygnięcia (np. umorzenie zaległości podatkowej). W wydanych decyzjach brak było uzasadnienia faktycznego odpowiadającego wymogom określonym w art. 210 § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa, zgodnie z którym – uzasadnienie faktyczne decyzji powinno zawierać, w szczególności wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę oraz przyczyn dla których innym dowodom odmówił wiarygodności. W zebranej przez Urząd Gminy dokumentacji brak było dowodów świadczących o trudnej sytuacji finansowej podatników, która uniemożliwiałaby zapłatę podatku od nieruchomości. Odpowiedzialność za powyższe uchybienia ponosi Wójt Gminy.
2. Rada Gminy Lipce Reymontowskie określiła wysokość stawek dziennej opłaty targowej uchwałą nr XIV/81/99 z dnia 29 grudnia 1999 roku. Rada Gminy nie określiła jednakże terminu płatności opłaty targowej, zgodnie z wymogiem wynikającym z art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych ((tekst jednolity z 2006 r., Dz. U. nr 121, poz.844).
3. W zakresie windykacji zaległości w podatku od środków transportowych stwierdzono, że w 2004 roku wysłano podatnikom 8 upomnień, a w 2005 roku nie wysłano żadnego upomnienia. Upomnienia w 2004 roku wysyłane były w okresie 1-2 miesięcy po upływie terminu zapłaty raty podatku. Tytuły wykonawcze w 2004 roku wystawiano po upływie 1-2 miesięcy po wysłaniu upomnienia. W 2004 roku wystawiono 5 tytułów wykonawczych. W 2005 roku wystawiono 4 tytuły wykonawcze. Tytuły wykonawcze w 2005 roku wystawiano w terminach od 3 tygodni do 3 miesięcy po dacie wymaganej wpłaty podatku. Powyższe czynności windykacyjne były prowadzone w szerokim zakresie, lecz nieterminowo w stosunku do wymogów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz. 1541 ze zm.).

Odpowiedzialność za powyższe ponoszą pracownik prowadzący ewidencję i windykację podatku od środków transportowych oraz Skarbnik Gminy.

W zakresie realizacji dochodów z mienia komunalnego

Przy oddaniu w użytkowanie wieczyste gruntów komunalnych w Chlebowie nr działki 65/1, o pow. 469 m2 , nr działki 65/3, o pow. 334m2 oraz w Lipcach Reymontowskich nr działki 793/5 o pow. 296 m2 zaniechano sporządzenia i opublikowania wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste, co naruszało wymogi określone w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. nr 2621, poz. 2603 ze zm.).

W zakresie wydatków na realizację zadań powierzonych na podstawie umowy jednostkom spoza sektora finansów publicznych

1. W dniu 7 stycznia 2004 roku zawarta została umowa dotycząca udzielenia dotacji pomiędzy Wójtem Gminy Lipce Reymontowskie a Klubem Sportowym „Jutrzenka” Drzewce. Umowę zawarto na okres 2 lat. W § 1 umowy Gmina zobowiązała się do udzielania dotacji w kwocie 19.000,00 zł na 2004 rok oraz w wysokości kwoty przyjętej w budżecie gminy na realizację zadań gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu na 2005 rok. Zgodnie z umową dotacja miała zostać przeznaczona na: organizację rozgrywek piłkarskich, zakup sprzętu sportowego, opłaty statutowe w OZPN oraz zakup środków medycznych i napojów, pokwitowania sędziowskie i delegacje zawodników dojeżdżających, wynagrodzenie instruktora, transport zawodników na zawody, najem sali na treningi, kursy i szkolenia członków klubu organizowane przez OZPN, ubezpieczenie zawodników, utrzymanie i konserwacja boiska, konserwację sprzętu i ubioru sportowego.
Kontrolująca ustaliła, że podpisanie umowy poprzedzone zostało złożeniem przez Klub w dniu 7 października 2003 roku wniosku o przyznanie dotacji na 2004 rok w kwocie 19.000,00 zł, z przeznaczeniem na działalność klubu w zakresie kultury fizycznej i sportu. Umowę z dnia 7 stycznia 2004 roku zawarto na okres dwóch lat, tj. na okres dłuższy niż czas wskazany w złożonym wniosku.
Złożony przez Klub wniosek nie odpowiadał wymogom określonym w uchwale nr VI/29/03 Rady Gminy Lipce Reymontowskie z dnia 25 marca 2003 roku w sprawie określenia trybu udzielania dotacji na cele publiczne realizowane przez jednostki nie zaliczone do sektora finansów publicznych. Według postanowień ww. uchwały Rady Gminy - wniosek dotyczący udzielenia dotacji powinien zawierać termin i rodzaj zadania, określać ile osób będzie nim objęte oraz kwotę dotacji, o którą podmiot się ubiega. Ponadto, zgodnie z art.25 ust.2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych - podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy. W odniesieniu do postanowień zawartej umowy stwierdzić należy, że dotacje udzielane na podstawie art. 118 ust. 3 ww. ustawy o finansach publicznych miały charakter celowy, związane być musiały ze zleceniem realizacji zadania publicznego, które należało szczegółowo określić w zawartej umowie. Konstrukcja zastosowana w omawianej umowie z dnia 7 stycznia 2004 roku polegała na wyspecyfikowaniu wydatków, które mogły zostać sfinansowane ze środków dotacyjnych, co nadawało dotacji charakter dotacji podmiotowej przeznaczonej na finansowanie bieżącej działalności Klubu. Brak szczegółowego określenia w umowie zleconego zadania publicznego stanowił naruszenie art.118 ust.2 w zw. z art.71 ust.2 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych.

Odpowiedzialność za opisane naruszenia ponosi Wójt Gminy.

2. W ramach rozliczenia dotacji za I kwartał 2004 roku uwzględniono rachunek nr 284/1/03 z dnia 14 października 2003 roku wystawiony przez firmę „Walt” – Waldemar Kamiński Skierniewice za buty halowe diablo na kwotę 60,00 zł (w rozliczeniu uwzględniono kwotę 51,36 zł). Wydatek ten nie powinien zostać przyjęty jako rozliczenie dotacji z uwagi na fakt, że poniesiony został przed zawarciem umowy. W 2005 roku KS „Jutrzenka” rozliczała dotację w okresach półrocznych.
3. Kontrolująca stwierdziła, że w pierwszej połowie 2006 roku Klub Sportowy „Jutrzenka – Drzewce”, będący członkiem Łódzkiego Okręgowego Związku Piłki Nożnej [1], był finansowany bezpośrednio z budżetu Gminy Lipce Reymontowskie, z pominięciem zasad i procedur określonych w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873 ze zm.). W budżetu Gminy na 2006 rok na realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu przeznaczono w dziale 926 kwotę 24.200,00 zł, w tym: rozdział 92605 - 19.700,00 zł, rozdział 92695 - 4.500,00 zł. Do dnia 9 czerwca 2006 roku sfinansowano z budżetu zapłatę 16 faktur łącznie na kwotę 5.029,57 zł, dotyczących bieżącego utrzymania KS „Jutrzenka Drzewce”. Faktury i rachunki wystawiane były na Urząd Gminy Lipce Reymontowskie. Regulowane były jednakże przez KS „Jutrzenka Drzewce” (który dokonywał zakupów i opłat), a następnie przedkładane w Urzędzie Gminy Lipce Reymontowskie, celem uzyskania zwrotu wydatkowanych kwot. Na fakturach i rachunkach znajdowały się adnotacje o celowości zakupu sporządzane przez inspektora w Referacie Finansowo – Księgowym lub przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu. Pod względem merytorycznym faktury podpisywał Wójt Gminy lub Sekretarz Gminy. Na fakturach znajdowały się również podpisy Prezesa KS "Jutrzenka Drzewce", potwierdzające pobraniu z kasy Urzędu Gminy zwrotu zapłaconych kwot. Odpowiedzialność za powyższe ponoszą Skarbnika Gminy i Wójt Gminy.

W zakresie wydatków osobowych

1. Stwierdzono na dzień 31 marca 2004 roku oraz na dzień 31 marca 2005 roku zaległości w zakresie wykorzystania urlopów wypoczynkowych przez pracowników Urzędu Gminy Lipce Reymontowskie. Wynosiły one od 1 do 78 dni.
2. W zakresie naliczanie i odprowadzania środków na rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stwierdzono, że odpis na fundusz na rok 2005 wynosił 13.198,32 zł i został przekazany na rachunek funduszu w dniu 13 czerwca 2005 roku. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz. 335 ze zm.) - pracodawca powinien przekazać na rachunek bankowy funduszu równowartość dokonanych odpisów w terminie do dnia 30 września danego roku, z tym że do dnia 31 maja danego roku powinna zostać kwoty stanowiąca równowartość 75% naliczonego funduszu.

W zakresie realizacji wydatków inwestycyjnych

W dniu 20 sierpnia 2004 roku zawarta została umowa nr 39/2004 ze Spółdzielnią Rzemieślniczą „BUDOWLANA” dotycząca rozbudowy budynku szkoły w Drzewcach – dobudowy garaży i świetlicy dla OSP. Wynagrodzenie dla wykonawcy ustalone zostało w kwocie 229.527,56 zł brutto i były wyższe od środków zabezpieczonych na ten cel w budżecie Gminy na 2004 rok. Termin realizacji umowy ustalono do dnia 15 maja 2005 roku. Rada Gminy Lipce Reymontowskie w planie nakładów na inwestycje na 2004 rok zaplanowała na powyższe zadanie kwotę 80.000,00 zł. Jednocześnie w uchwale budżetowej 2004 rok, jak również w żadnej innej uchwale, Rada Gminy nie ustaliła limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne. Możliwość taka wynikała z art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. Rada Gminy nie podjęła także uchwały na podstawie art.18 ust.2 pkt 9 lit "e" ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym - do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy. Do dnia 31 grudnia 2004 roku zrealizowano wydatki na kwotę 80.000,00 zł. W planie nakładów na inwestycje na 2005 rok na powyższe zadanie Rada Gminy Lipce Reymontowskie przeznaczyła kwotę 209.100,00 zł.
Zaciągając opisane zobowiązanie Wójt Gminy naruszył art.60 ust.2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, stosownie do którego - wójtowi gminy przysługuje wyłączne prawo zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy. Umowę - mimo braku ku temu przesłanek - kontrasygnował Skarbnik Gminy.

W zakresie udzielania zamówień publicznych

Udzielenie zamówienia publicznego o wartości do 60.000 EURO na rozbudowę budynku szkoły w Drzewcach – dobudowę garaży i świetlicy dla OSP:

W dniu 12 maja 2005 roku podpisany został Aneks nr 1 do umowy nr 39/2004 z dnia 20 sierpnia 2004 roku, na mocy którego - z powodu wprowadzenia zmian w projekcie technicznym - przesunięto termin realizacji umowy do dnia 30 listopada 2005 roku. W związku z przedłużeniem terminu realizacji umowy nr 39/2004 Towarzystwo Ubezpieczeń UNIQA w dniu 30 maja 2005 roku wystawiło aneks nr 1 do gwarancji należytego wykonania nr 717A- 107986 z dnia 19 sierpnia 2004 roku. W treści aneksu do gwarancji przedłużono termin obowiązywania gwarancji do dnia 25 września 2005 roku, tj. na okres krótszy o 2,5 miesiąca od terminu realizacji umowy (30 listopada 2005 roku) wprowadzonego aneksem nr 1 z dnia 12 maja 2005 roku. Z powyższego wynikało, że w okresie od dnia 26 września 2005 roku do dnia 30 listopada 2005 roku zamawiający nie posiadał zabezpieczenia należytego wykonania, co było niezgodne z postanowieniami umowy w tym zakresie.

W zakresie poboru opłat jednorazowych z tytułu wyrażenia zgody na przyłączenie się do gminnej sieci wodociągowej

Kontrolująca ustaliła, że uchwałą nr XXVI/156/97 z dnia 30 grudnia 1997 roku w sprawie warunków przyłączenia się do komunalnej sieci wodociągowej Rada Gminy Lipce Reymontowskie ustaliła jednorazowe opłaty za wyrażenie zgody na dokonanie przyłączenia do komunalnej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej. W załączniku do ww. uchwały uzależniono wyrażenie zgody na dokonanie przyłączenia do komunalnej sieci wodociągowej od wniesienia do kasy Urzędu Gminy kosztów partycypacji w budowie sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej w formie jednorazowej opłaty w wysokości równej wartości 3 ton żyta wg aktualnego komunikatu Prezesa GUS w sprawie ceny skupu żyta dla celów ustalenia podatku rolnego.
Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. nr 72, poz. 747 ze zm.) Rada Gminy Lipce Reymontowskie w dniu 30 kwietnia 2003 roku podjęła uchwałę nr VIII/33/03 w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Lipce Reymontowskie. Uchwała powyższa opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego (Dz. Urz. nr 186, poz. 1806). W powyższego regulaminie ustalono, między innymi, że umowy o zaopatrzenie w wodę z poszczególnymi użytkownikami wodociągów zawierać będzie Wojewódzki Zakład Konserwacji i Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych w Łowiczu. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej następować będzie na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie. Zakład po otrzymaniu wniosku wyda warunki techniczne na przyłączenie nieruchomości, w terminie 30 dni od otrzymania wniosku.
W § 22 ust. 7 Regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Lipce Reymontowskie wskazano, że Wojewódzki Zakład Konserwacji Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych w Łowiczu pobierać będzie opłaty za następujące usługi: wydanie zezwolenia na przyłączenie do sieci wodociągowej, odbiór techniczny wykonanego przyłącza wodociągowego, zainstalowanie wodomierza głównego u odbiorcy usług wodociągowych, wyłączenie sieci wodociągowej w związku z pracami prowadzonymi przez firmy obce. Ponadto, osoba ubiegająca się o przyłącze wodociągowe w § 22 ust. 8 ww. Regulaminu została zobowiązana do wniesienia opłaty w Urzędzie Gminy Lipce Reymontowskie z tytułu partycypacji w kosztach budowy sieci wodociągowej.
Z powyższego wynikało, że Regulamin dostarczania wody na terenie Gminy Lipce Reymontowskie ustalony uchwałą nr VIII/33/03 z dnia 30 kwietnia 2003 roku przewidywał pobieranie opłat od osób przyłączających się do gminnej sieci wodociągowej zarówno przez Wojewódzki Zakład Konserwacji Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych z siedzibą w Łowiczu, jak również przez Urząd Gminy Lipce Reymontowskie.
W związku z powyższymi ustaleniami należy wskazać, że kompleksową regulację zagadnień związanych z dostarczeniem wody i odprowadzaniem ścieków zawiera ustawa z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ustawa ta przyznaje radzie gminy określone kompetencje w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, nie upoważnia jednakże rady do ustalania opłat za wydanie warunków technicznych przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej, czy też za wyrażenie zgody na przyłączenie nieruchomości do sieci. Nie można, zatem uzależniać przyłączenia do gminnej sieci wodociągowej od spełnienia innych warunków niż określone w przedmiotowej ustawie np. od wniesienia opłaty. Osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci obciążają jedynie koszty budowy przyłącza do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego (art. 15 ust. 2 ustawy).
Dodatkowo należy podnieść, że partycypacja właścicieli nieruchomości w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej (np. sieci wodociągowe) odbywa się na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami normujących instytucję opłaty adiacenckiej (art.144 i nast.). Stosownie natomiast do art.20 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - koszty związane z planowanymi wydatkami inwestycyjnymi (przede wszystkim rozbudowa sieci) uwzględniane są w kalkulacjach taryf opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę.
Z ustaleń kontroli wynikało, że od 2004 roku Wojewódzki Zakład Konserwacji Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych z siedzibą w Łowiczu nie pobierał opłat z tytułu: wyrażenia zgody na włączenie się w sieć wodociągową, warunków technicznych przyłącza, oraz odbiór techniczny przyłącza.
W wyniku kontroli ustalono, że Gmina pobrała w 2004 roku 4 opłaty na łączną kwotę 4.114,80 zł z tytułu wyrażenia zgody na przyłączenie do komunalnej sieci wodociągowej (jako partycypację w kosztach budowy sieci), a w 2005 roku 4 opłaty na łączną kwotę 4.520,40 zł. Wpłaty powyższe sklasyfikowano w dziale 010 – Rolnictwo i Łowiectwo, rozdziale 01095 – Pozostała działalność, § 0830 – wpływy z usług. Wysokość pobranych w 2004 i w 2005 roku opłat jednorazowych za wyrażenie zgody na dokonanie przyłącza wodociągowego wynosiła od 1.003,50 zł do 1.037,10 zł. Pisma ustalające wysokość opłat podpisywał Wójt Gminy Pan Jerzy Kabat lub z upoważnienia Wójta Gminy Pani Jolanta Bartosik – Sekretarz Gminy. W pismach skierowanych do użytkowników nie określano terminu wniesienia żądanej opłaty jednorazowej. W przypadkach braku wpłat nie wysyłano do użytkowników wezwań do zapłaty (upomnień). Oprócz ww. opłat jednorazowych użytkownicy wodociągów ponosili koszty budowy przyłączy dokonując przyłączeń do sieci we własnym zakresie. Stwierdzono przypadki wniesienia jednorazowych opłat po uzyskaniu warunków technicznych przyłącza pomimo braku pisma Wójta Gminy w sprawie ustalenia wysokości opłaty jednorazowej.
W związku z powyższymi ustaleniami RIO w Łodzi przekaże stosowną sygnalizację dotyczącą omawianych postanowień Regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Lipce Reymontowskie Wojewodzie Łódzkiemu.


Informując o powyższych nieprawidłowościach proszę Pana Wójta o podjęcie działań mających na celu ich wyeliminowanie oraz zapobieżenie występowaniu w przyszłości. W związku z powyższym RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Ustalić Instrukcję w sprawie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, zgodnie z art.15a ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.
2. Zapewnić dokonywanie kontroli w podległych jednostkach organizacyjnych w zakresie określonym przez art. 187 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych, zgodnie z którym - przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego kontroluje przestrzeganie, przez podległe i nadzorowane przez siebie jednostki sektora finansów publicznych, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków. Kontrola ta obejmuje w każdym roku co najmniej 5% wydatków podległych jednostek organizacyjnych.
3. Dokonać korekty sprawozdań RB-28S i RB-PDP za lata 2004 - 2005 w zakresie skutków finansowych udzielonych ulg, umorzeń i zwolnień. Korekty przekazać RIO w Łodzi, wskazując ich przyczyny.
4. W ww. sprawozdaniach budżetowych wykazywać, w szczególności skutki finansowe zwolnień i ulg wynikające z uchwał Rady Gminy podjętych na podstawie upoważnień ustawowych.
5. Egzekwować od wszystkich jednostek budżetowych Gminy sporządzanie sprawozdań jednostkowych RB-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. nr 115, poz. 781).
6. Kontynuować czynności windykacyjne wobec Wojewódzkiego Zakładu Konserwacji Urządzeń Wodociągowych i Melioracyjnych z siedzibą w Łowiczu w celu wyegzekwowania należności Gminy z tytułu wystawionych refaktur za zużycie energii elektrycznej, nie dopuszczając do przedawnienia roszczeń.
7. Decyzje w sprawie umorzenia zaległości podatkowych lub odsetek za zwłokę wydawać po dokładnym wyjaśnieniu stanu faktycznego sprawy, do czego zobowiązują organ podatkowy art. 122 i art.187 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. W wyniku przeprowadzonego postępowania należy ustalić istnienie (lub nie) ustawowo określonych przesłanek warunkujących podjęcie danego rozstrzygnięcia.
8. Podjąć działania mające na celu podjęcie przez Radę Gminy Lipce Reymontowskie uchwały określającej termin płatności opłaty targowej, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art.19 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.
9. Bieżąco i terminowo podejmować czynności zmierzające do wyegzekwowania zaległości podatkowych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. nr 229, poz. 1954 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
10. Sporządzać i podawać do publicznej wiadomości wykazy nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste. Wykazy te wywieszać na okres 21 dni w siedzibie Urzędu Gminy. Ponadto, informację o wywieszeniu tych wykazów podawać do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, zgodnie z art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
11. Zaniechać finansowania bezpośrednio z budżetu Gminy Klubu Sportowego "Jutrzenka". Zlecając organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych w zakresie rozpowszechniania kultury fizycznej i sportu przestrzegać przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
12. Zapewnić bieżące wykorzystywanie urlopów wypoczynkowych przez pracowników Urzędu Gminy.
13. Naliczony odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przekazywać na rachunek bankowy funduszu w terminach określonych w art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
14. Przestrzegać art.60 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 190 roku o samorządzie gminnym, zgodnie z którym - wójtowi gminy przysługuje wyłączne prawo zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy.
15. Zaniechać pobierania opłat za wyrażenie zgody na przyłączenie nieruchomości do gminnej sieci wodociągowej, jako formy partycypacji właścicieli nieruchomości w kosztach realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich nie wykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ww. ustawy do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżeń w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

- Przewodniczący Rady Gminy Lipce Reymontowskie
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Lipce Reymontowskie
- aa.



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.



PRZYPISY

[1] Zgodnie z deklaracją członkowską klub posiada osobowość prawną - patrz załącznik nr 46d do protokołu kontroli. Ponadto, należy wskazać, że zgodnie z art.6 ust.2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 81, poz. 889 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2005 roku - klub sportowy może działać jako osoba prawna utworzona na podstawie odrębnych przepisów albo jako osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej.