W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Daszyna - kontrola kompleksowa, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Wójta Gminy Daszyna, po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.


Łódź, dnia 10 marca 2006 r.




Pan
STANISŁAW URBAŃSKI
Wójt Gminy Daszyna


WK - 602/17/2006

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 55, poz.577 ze zm.) zawiadamiam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Daszyna. Kontrolą objęto, w szczególności zagadnienia związane z ustaleniem wewnętrznych unormowań z zakresu gospodarki finansowej i kontroli finansowej; prowadzeniem rachunkowości; sporządzaniem sprawozdań finansowych; realizacją dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych; ewidencją i gospodarowaniem majątkiem; realizacją inwestycji i udzielaniem zamówień publicznych. Stwierdzone w wyniku czynności kontrolnych nieprawidłowości i uchybienia wynikały, przede wszystkim, z wadliwej interpretacji przepisów, niedostatecznego nadzoru ze strony kierownictwa oraz braku stosownych procedur wewnętrznej kontroli finansowej. Wykazane uchybienia i nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:W zakresie gminnych jednostek organizacyjnych i prawno-organizacyjnych form ich działalności

Kontrolujący stwierdzili, że Gminna Biblioteka funkcjonowała na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych. Wobec powyższego wskazać należy, że aktem prawnym regulującym zasady funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury jest ustawa z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 13 poz. 123 ze zm.). Zawarte w tej ustawie unormowania organizacyjno - prawne dotyczące jednostek prowadzących działalność kulturalną mają charakter szczególny w stosunku do innych ustawy, w tym ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 ze zm. - uchylona ustawą z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych - Dz. U. nr 249, poz. 2104). Zgodnie z art.9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Instytucjami kultury są, w szczególności, teatry, opery, kina, muzea, domy kultury oraz biblioteki (art.2 ww. ustawy). Stosownie do przepisów powołanej ustawy – instytucja kultury, uzyskująca osobowość prawną po dokonaniu wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora, gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków. Instytucja kultury może nabywać środki trwałe i pokrywać koszty bieżącej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przychodami tymi są m. in. dotacje z budżetu w wysokości ustalonej przez organizatora (art. 28 ustawy). Plan działalności instytucji kultury zawiera w miarę potrzeb: plan usług, plan przychodów i kosztów, plan remontów i konserwacji środków trwałych oraz plan inwestycji. Plan ten nie jest uchwalany uchwałą budżetową i nie stanowi elementu budżetu. Wskazane zasady finansowania instytucji kultury znajdują zastosowanie także do bibliotek (do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej odsyła również art.2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach - Dz. U. nr 85, poz. 539 ze zm.) [1].

W zakresie ewidencji księgowej i sprawozdawczości

1. Zakładowy Plan Kont wprowadzony okólnikiem nr 3/97 Wójta Gminy Daszyna z dnia 30 czerwca 1997 roku, obowiązujący do dnia 29 grudnia 2003 roku, nie odpowiadał wszystkim wymogom zawartym w art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. „a” ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz.694 ze zm.). W planie kont nie określono zasad powiązania kont ksiąg pomocniczych z kontami księgi głównej. Nieprawidłowość ta została usunięta w planie kont wprowadzonym zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 29 grudnia 2003 roku.
2. W ramach dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości nie wskazano wykazu ksiąg rachunkowych, a w przypadku prowadzenia ksiąg przy użyciu komputera - wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych wraz z określeniem ich struktury i wzajemnych powiązań oraz funkcji zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych, a także opisu systemu przetwarzania danych (systemu informatycznego), zawierającego m.in. opis procedur lub funkcji dotyczących wykorzystywanych programów wraz z zasadami ochrony danych, określenia wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji. Powyższe wymagane było przez art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. „b” i lit. „c” ustawy o rachunkowości. W dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości ustalonej zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 29 grudnia 2003 roku opisanej nieprawidłowości nie stwierdzono.
3. W kontrolowanej jednostce do dnia 29 grudnia 2003 roku nie opracowano zasad służących ochronie danych dotyczących zarówno dowodów księgowych, jak i ksiąg rachunkowych, co nie spełniało wymogów wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości. Stosownie do art. 71 ust. 2 ustawy o rachunkowości - przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera ochrona danych powinna polegać m.in. na zapewnieniu ochrony programów komputerowych i danych systemu informatycznego rachunkowości poprzez stosowanie odpowiednich rozwiązań programowych i organizacyjnych, chroniących przed nieupoważnionym dostępem lub zniszczeniem.

Odpowiedzialność za ustalenie dokumentacji opisujące zasady prowadzenia rachunkowości oraz za jej aktualizację ponosi Wójt Gminy.

W zakresie dochodów budżetowych

1. Stwierdzono przypadki wydawania decyzji dotyczących umorzenia zaległości w zakresie podatku od nieruchomości, mimo że nie przeprowadzono postępowania wyjaśniającego, co do okoliczności mogących stanowić przesłankę podjęcia takiego rozstrzygnięcia. Organ podatkowy, zgodnie z art.122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.), powinien podjąć wszelkie działania niezbędne dla dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Ponadto, stosownie do wymogu wynikającego z art.187 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, organ podatkowy obowiązany jest zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Okoliczność, że decyzje wydawane w sprawie umorzenia zaległości podatkowych opierają się na uznaniu organu nie oznacza dowolności działania. W szczególności, w przypadku udzielania ulg w zapłacie podatku konieczne jest wszechstronne zbadanie sprawy w celu ustalenia czy zachodzą ustawowo określone przesłanki podjęcia określonego rozstrzygnięcia (w przypadku umorzenia zaległości - ważny interes podatnika, interes publiczny). Odpowiedzialność za prawidłowe przeprowadzenie postępowania podatkowego ponosi działający jako organ podatkowy I instancji Wójt Gminy.
2. W decyzjach, na podstawie których organ podatkowy (Wójt Gminy) udzielił podatnikom podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i podatku rolnego ulg w zapłacie podatków brak było uzasadnienia faktycznego decyzji, wymaganego przez art. 210 § 1 pkt 6 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 210 § 4 wskazanej ustawy - uzasadnienie faktyczne decyzji zawiera, w szczególności wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności.
3. Stwierdzono przypadki umorzenia zaległości podatkowych mimo braku wniosku podatnika w przedmiotowym zakresie (np. decyzja nr 3254/7/2003 z dnia 5 maja 2003 roku w sprawie umorzenia zaległości w podatku od nieruchomości).
4. Stwierdzono, że Rada Gminy w Daszynie nie uchwaliła stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok. W związku z powyższym - na mocy art.20a ust.1 ustawy z dnia 12 stycznia 2001 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 9, poz. 84 ze zm.) - stosowane były stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy. Stawki te ustalone zostały przez Radę Gminy w Daszynie uchwałą nr XIII/74/2003 z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych na 2004 rok. Kontrolujący stwierdzili, że w 2005 roku kontrolowana jednostka stosowała także zwolnienia wprowadzone wskazaną uchwałą (w § 2 ww. uchwały zwolniono samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 ton i poniżej 12 ton wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności rolniczej oraz autobusy przeznaczone do realizacji zadań oświatowych), co nie miało podstaw prawnych. Powołany art.20 ust.1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych daje podstawę do stosowania stawek podatkowych z roku poprzedzającego dany rok podatkowy, stawki te obowiązują jednakże z mocy ustawy, a nie z mocy uchwały rady gminy. Jednocześnie, ustawa stanowiąc, że w przypadku nie podjęcia uchwały w sprawie stawek na dany rok stosowane są stawki podatkowe z roku poprzedniego, nie zawiera takich przepisów w zakresie uchwalonych w poprzednim roku zwolnień. W przypadku jeżeli podjęta przez radę gminy uchwała zawęża okres swojego zastosowania do danego roku podatkowego, na podstawie art.20a ust.1 ustawy o podatkach i opłatach w kolejnym roku podatkowym stosowane są wyłącznie stawki podatkowe określone w uchwale, ale już nie zwolnienia. Ustalono, że w 2005 roku nie wyegzekwowano w związku z powyższym podatku w kwocie 13.210 zł.
5. Rada Gminy w Daszynie uchwałą nr 181/XXXII/2001 z dnia 20 listopada 2001 roku w sprawie określenia zasad ustalania i poboru opłaty targowej oraz wysokości stawek tej opłaty, zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso, ustaliła dzienną opłatę targową od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej. Jednakże w powyższej uchwale nie określono terminu zapłaty opłaty targowej, zgodnie z wymogami wynikającymi z art.19 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
6. Stwierdzono, że pobierano opłatę skarbową od składanych przez podatników wniosków (podań) o udzielenie zwolnień i ulg w podatku rolnym. Jednakże nie pobierano opłaty skarbowej od składanych załączników do wymienionych wniosków (podań), co stanowiło naruszenie ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej (tekst jednolity z 2004 r., Dz.U. nr 253, poz. 2532 ze zm.).
7. Stwierdzono nieterminowe wystawianie tytułów wykonawczych w postępowaniu windykacyjnym mającym na celu wyegzekwowanie zaległych należności podatkowych. Powyższym działaniem naruszono przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. nr 137, poz.1541 ze zm.), z których wynikał obowiązek prowadzenia systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązań pieniężnych. W przypadku zwłoki w zapłacie zobowiązania podatkowego należało przesłać dłużnikowi upomnienie, a po bezskutecznym upływie wyznaczonego w upomnieniu terminu płatności, należało wystawić tytuły wykonawcze i skierować je do właściwego miejscowo urzędu skarbowego, systematycznie i bez zwłoki. Odpowiedzialność za terminowe podejmowanie czynności windykacyjnych ponosi działający jako organ podatkowy Wójt Gminy.
8. W przypadku sprzedaży nieruchomości należących do Gminy Daszyna podawano do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Daszyna oraz na tablicy danego sołectwa, natomiast informacji o jego wywieszeniu nie podawano do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej, zgodnie z przepisem art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r., Dz.U. nr 261, poz.2603 ze zm.).
9. W przypadku decyzji z dnia 1 października 2003 roku zezwalającej na zajęcie pasa drogowego stwierdzono, że naruszono przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych (Dz. U. nr 6, poz.33 z późn. zm. - obecnie nie obowiązujące) dotyczące terminu złożenia wniosku oraz obowiązku złożenia przez zajmującego pas drogowy projektu zabezpieczenia terenu pasa drogowego zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także projektu organizacji ruchu drogowego w rejonie przewidywanego zajęcia pasa.

W zakresie wydatków osobowych

1. W okresie od dnia 27 października 2002 roku do dnia 4 czerwca 2004 roku Wójt Gminy nie otrzymywał dodatku specjalnego, co było spowodowane odrzuceniem przez Radę Gminy stosownych projektów uchwał. Obowiązek przyznania i wypłaty Wójtowi Gminy dodatku specjalnego wynikał z postanowień § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. nr 61, poz. 707 ze zm.) oraz następnie z § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. z nr 33, poz.264 ze zm.). Dodatek specjalny stanowił obligatoryjny element wynagrodzenia Wójta Gminy. Zgodnie z powołanymi przepisami, wójtowi gminy przysługiwał dodatek specjalny w kwocie wynoszącej, co najmniej 20% i nie przekraczającej 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Dodatek specjalny przyznaje rada gminy. W wyżej wskazanym okresie nieprawidłowo ustalona była także wysokość wynagrodzenia zasadniczego Wójta Gminy, w kwocie 2.900 zł, przy minimalnej wysokości wynikającej z przepisów ww. rozporządzeń - 3.200 zł, a następnie 3.300 zł. W dniu 4 czerwca 2004 roku Rada Gminy podjęła uchwałę ustalając wynagrodzenie Wójta Gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami, z mocą od dnia 1 stycznia 2003 roku.
2. Działalność socjalna Urzędu Gminy w Daszynie prowadzona była wspólnie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz Gminną Biblioteką Publiczną w Daszynie, bez zawarcia stosownej umowy o wspólnej działalności socjalnej, wymaganej przez art. 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz.U. nr 70, poz.335 ze zm.). W trakcie kontroli RIO w Łodzi pracodawcy zawarli umowy o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej, o których mowa w art.9 ww. ustawy.
3. Na rozliczeniach poleceń wyjazdu służbowego wystawianych dla pracowników Urzędu Gminy oraz radnych nie podawano klasyfikacji budżetowej dokonanego wydatku.

W zakresie udzielania zamówień publicznych

Wykonanie sali sportowej wraz z zapleczem przy Szkole Podstawowej w Mazewie - 2004 rok

1. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane na stronie internetowej Urzędu nie zawierało informacji o dniu jego przekazania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, co było wymagane art. 40 ust. 6 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. nr 19, poz. 177 ze zm.).
2. Oferent nr 1 w złożonej ofercie zaproponował jako kierownika robót elektrycznych Pana Grzegorza Mroczkowskiego, załączając celem potwierdzenia jego uprawnień kserokopie decyzji o przyznaniu uprawnień budowlanych nr MAZ/0099/OHOE/03 do kierowania w ograniczonym zakresie robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej (sieci, instalacje i urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne). Uprawnienia Pana Grzegorza Mroczkowskiego pozwalały na kierowanie budową i robotami budowlanymi przy wykonywaniu instalacji i urządzeń niskiego napięcia w budownictwie jednorodzinnym i zagrodowym oraz przy innych budynkach o kubaturze do 1.000 m³ i prostej funkcji technologicznej, takich jak magazyny, niewielkie obiekty handlowe, warsztaty rzemieślnicze. Według projektu architektoniczno-budowlanego budynku sali sportowej z zapleczem kubatura budynku wynosiła 6.658,30 m³, tym samym Pan Grzegorz Mroczkowski nie posiadał odpowiednich uprawnień do kierowania robotami elektrycznymi w takim zakresie. Oferent nie spełnił, zatem wymogów zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i nie potwierdził spełniania warunku udziału w postępowaniu, co powinno skutkować jego wykluczeniem z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art.24 ust.1 pkt 10 ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponadto, wykonawca nr 1 w złożonej ofercie nie przedłożył pełnych sprawozdań finansowych z okresu 2001 - 2003.
3. Oferent nr 2 w złożonej ofercie nie przedłożył pełnych sprawozdań finansowych z okresu 2001 - 2003 (załączono tylko niektóre części sprawozdań). Ponadto, do oferty załączono opinię bankową z informacją, że wykonawca ma możliwość uzyskania kredytu w wysokości 500.000,00 zł pod warunkiem złożenia wymaganych dokumentów umożliwiających zbadanie zdolności kredytowej. Zgodnie z zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia - zamawiający żądał przedłożenia informacji banku, w którym wykonawca posiada podstawowy rachunek bankowy, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy na kwotę nie mniejszą niż 500.000,00 zł. Przedstawiona przez wykonawcę informacja nie potwierdzała wskazanych okoliczności, co powinno skutkować wykluczeniem wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art.24 ust.2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.

W zakresie prawidłowości przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji

W tracie przeprowadzania inwentaryzacji w 2004 roku osoby materialnie odpowiedzialne za stan składników majątku objętego spisem z natury nie złożyły oświadczeń stwierdzających, że wszystkie dowody przychodu i rozchodu inwentaryzowanych składników majątkowych zostały przekazane do księgowości, co było wymagane przez obowiązującą w jednostce instrukcję inwentaryzacyjną.


Informując o powyższym proszę Pana Wójta o podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenie ich występowaniu w przyszłości. W związku z tym Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:
1. Zapewnić finansowanie Gminnej Biblioteki Publicznej zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 3 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przychody i wydatki (koszty) instytucji kultury nie są objęte uchwałą budżetową gminy. Uchwała budżetowa ustala natomiast wysokość rocznej dotacji z budżetu na rzecz instytucji kultury (dotacja o charakterze podmiotowym).
2. Decyzje w sprawie umorzenia zaległości podatkowej, rozłożenia na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej, odroczenia terminu zapłaty podatku lub zaległości podatkowej, wydawać po dokładnym wyjaśnieniu stanu faktycznego sprawy, do czego zobowiązują organ podatkowy przepisy art.122 i art.187 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. W wyniku przeprowadzonego postępowania należy ustalić istnienie (lub nie) ustawowo określonych przesłanek warunkujących podjęcie danego rozstrzygnięcia. Dodatkowo, RIO w Łodzi zwraca uwagę na nowelizację ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie przepisów dotyczących udzielania ulg w zapłacie podatku. Z dniem 1 września 2005 roku wprowadzono nowy rozdział zawierający unormowania dotyczące udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych (rozdział 7a).
3. W decyzjach dotyczących udzielania ulg w zapłacie podatku zamieszczać uzasadnienie faktyczne zawierające, w szczególności wskazanie faktów, które organ podatkowy uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności zgodnie z art. 210 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa.
4. Przedłożyć Radzie Gminy projekt uchwały w sprawie opłaty targowej, w którym określony zostanie termin płatności opłaty targowej, zgodnie z art.19 ust.1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.
5. Zapewnić pobieranie opłaty skarbowej od podań i załączników do podań składanych w sprawach zwolnień i ulg ustawowych w zakresie podatku rolnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej.
6. Podjąć czynności w celu wyegzekwowania należnego Gminie podatku od środków transportowych za 2005 rok.
7. Terminowo wystawiać i przesyłać do organu egzekucyjnego tytuły wykonawcze, zgodnie z wymogami wynikającymi z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
8. Dokonując sprzedaży nieruchomości należących do Gminy Daszyna podawać do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej informację o wywieszeniu w siedzibie Urzędu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, zgodnie z art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
9. Wydając zezwolenia na zajęcie pasa drogowego stosować przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielenia zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. nr 140 poz. 1481).
10. Przestrzegać art.40 ust.6 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym - ogłoszenie o przetargu nieograniczonym o wartości przedmiotu zamówienia powyżej 60.000 euro, opublikowane na stronie internetowej zamawiającego, powinno zawierać informację o dniu jego przekazania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.
11. W sytuacji zaistnienia przesłanek określonych w art.24 ust.1 i ust.2 ustawy Prawo zamówień publicznych podejmować decyzje o wykluczeniu wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
12. Przeprowadzając inwentaryzację składników majątkowych przestrzegać obowiązującej w jednostce instrukcji inwentaryzacyjnej.
Stosownie do art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, informację o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Gminy Daszyna
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Daszyna
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.



PRZYPISY

[1] Zob. w powyższej sprawie wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2002 roku, SA/Gd479/02 OSS 2004/1/21; wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2001 roku, SA/Sz2268/00, LEX nr 49253.