W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

M. Ozorków - kontrola doraźna, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Burmistrza Miasta Ozorków, po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz kontroli gospodarki finansowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ozorkowie. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.


Łódź, dnia 11 kwietnia 2006 r.



Pan
PIOTR GIZIŃSKI
Burmistrz Miasta Ozorków


WK – 602/25/2006


Działając na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U nr 55, poz.577 ze zm.) informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Mieście Ozorków w zakresie realizacji zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu oraz kontrolę gospodarki finansowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ozorkowie. W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono, co następuje:
1. Dotacja dla Miejskiego Klubu Piłkarskiego „Bzura” udzielona w 2004 roku

Kontrolujący ustalili, że w dniu 8 marca 2004 roku zawarta została umowa nr O.A. 8/04 pomiędzy Miastem Ozorków (zleceniodawca) a Miejskim Klubem Piłkarskim „Bzura” w Ozorkowie (zleceniobiorca). Na mocy umowy Miasto Ozorków zleciło Klubowi realizację zadania publicznego polegającego na upowszechnianiu kultury fizycznej, sportu i rekreacji, a zleceniobiorca zobowiązał się je wykonać na zasadach określonych w przedmiotowej umowie. Ne wykonanie zadania zleceniodawca przekazał dotację w wysokości 82.500 zł.
W dniu 18 marca 2005 roku Burmistrz Miasta Ozorków Pan Piotr Giziński wydał decyzję (sprawa nr O.A. 08/04) w sprawie zwrotu dotacji do budżetu Miasta. W decyzji stwierdzono, że po przeprowadzeniu kontroli i oceny realizacji zadania własnego gminy w zakresie upowszechniania kultury fizycznej realizowanego w 2004 roku przez MKP „Bzura” w Ozorkowie, kwota 22.513,30 zł podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi odpowiednio od dnia przekazania ostatniej transzy dotacji z budżetu gminy (od dnia 15 września 2004 roku), zgodnie z art. 93 ust. 6 pkt 1 w zw. z art. 129a ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 ze zm.).
W dniu 27 kwietnia 2005 roku Miejski Klub Piłkarski „Bzura” w Ozorkowie, pismem z dnia 25 kwietnia 2005r. złożył za pośrednictwem Burmistrza Miasta Ozorkowa odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi od decyzji Burmistrza znak O.A. 08/04 z dnia 18 marca 2005 roku (otrzymanej w dniu 15 kwietnia 2005r.) w sprawie zwrotu dotacji w kwocie 22.513,50 zł do budżetu gminy i wniósł o uchylenie wydanej decyzji.
W dniu 24 czerwca 2005 roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi po rozpatrzeniu odwołania MKP „Bzura” w Ozorkowie od decyzji Burmistrza Miasta Ozorkowa z dnia 18 marca 2005 roku nr O.A. 08/04 o zwrocie dotacji udzielonej z budżetu orzekło (decyzja nr K.O.2517/05) o utrzymaniu w mocy decyzji organu I instancji. Kolegium podzielając stanowisko Burmistrza uznało, że w badanej sprawie mamy do czynienia z dotacją wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem, a kwota przypadająca do zwrotu wynosi 22.513,30 zł.
Do dnia 1 lutego 2006 roku MKP „Bzura” w Ozorkowie nie dokonał wpłaty na rachunek Urzędu Miejskiego w Ozorkowie - tytułem zwrotu dotacji - kwoty w wysokości 22.513,30 zł (wraz z należnymi odsetkami), określonej w decyzji Burmistrza Miasta z dnia 18 marca 2005 roku. Miasto podjęło czynności windykacyjne mające na celu przymusowe wyegzekwowanie należności.

2. Porozumienia zawarte przez Miasto w związku z realizacją zadań z zakresu kultury fizycznej

W dniu 4 czerwca 2003 roku zawarte zostało porozumienie w sprawie współpracy w zakresie finansowania i organizacji szkolenia sportowego młodzieży oraz eksploatacji obiektów sportowych na terenie miasta Ozorkowa. Stronami porozumienia były Miasto Ozorków, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ozorkowie, Miejski Klub Piłkarski "Bzura". Porozumienie to zostało rozwiązane z dniem 17 kwietnia 2005 roku, z inicjatywy Kierownika MOSiR-u Pana Bogdana Osińskiego. Zgodnie z uzasadnieniem zawartym w piśmie wypowiadającym porozumienie, MKP "Bzura" nie realizował porozumienia w szeregu punktach - np. naruszył zobowiązanie do niepogarszania substancji technicznej obiektów (pracownik zaplecza sportowego MOSiR w dniu 23 marca 2005 roku stwierdził, że płyta boiska została zniszczona w wyniku przeprowadzonego treningu seniorów MKP, w dniu 1 kwietnia 2005 roku ponownie przeprowadzono trening seniorów na płycie głównej powodując zniszczenie murawy); naruszył zobowiązanie objęcia opieką merytoryczną grup młodzieżowych sekcji piłki nożnej MOSiR (od sierpnia 2004 roku kierownik MOSiR i trenerzy młodzieżowych grup sekcji piłki nożnej MOSiR stwierdzili brak zainteresowania całokształtem działań szkoleniowych i rozgrywkowych tych grup).
W piśmie skierowano prośbę do MKP „Bzura” o podpisanie nowych ustaleń, co do korzystania z obiektów MOSiR, w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, wskazując, że w przypadku braku nowych, pisemnych ustaleń pomiędzy MOSiR i MKP korzystanie z obiektów będących w administracji MOSiR nie będzie możliwe.
W związku z wypowiedzeniem przez Kierownika MOSiR w Ozorkowie porozumienia w sprawie bezpłatnego korzystania z obiektu sportowego przy ul. Łęczyckiej 1 w Ozorkowie Burmistrz Miasta Ozorkowa Pan Piotr Giziński skierował w dniu 14 kwietnia 2005 roku pismo do Prezesa MKP „BZURA” Pana Władysława Bielawskiego, w którym poinformował, że wyraża zgodę na bezpłatne korzystanie przez MKP „Bzura” z płyty boiska i z szatni w sezonie ligowym 2004/2005. Poinformował jednocześnie, że koszty przygotowania płyty boiska do rozgrywek oraz odpowiedzialność za stan sanitarno-higieniczny ww. obiektu w tym czasie ponosi MKP „Bzura”, a korzystanie z ww. obiektu powinno być zgodne z przedłożonym Kierownikowi MOSiR w Ozorkowie (w terminie 3 dni od dnia doręczenia pisma) harmonogramem korzystania obiektu. W toku kontroli ustalono, że MKP „Bzura” nie przedłożył ww. harmonogramu.
W zakresie działań Miasta związanych z zawarciem porozumienia, jak i jego rozwiązaniem kontrolujący nie stwierdzili nieprawidłowości, poza nie zachowaniem przez Kierownika MOSiR trybu rozwiązywania sporów pomiędzy MOSiR a MKP "Bzura" określonego w ww. porozumieniu.

3. Gospodarka finansowa MOSiR w Ozorkowie w latach 2003-2005

1. Wydatki związane z utrzymaniem boiska sportowego.
W toku kontroli ustalono, że dokumentem PT 3/4/2003 z dnia 30 września 2003 roku Miasto przekazało na rzecz MOSIR zagęszczarkę gruntu, która faktycznie znajdowała się już wcześniej na terenie Ośrodka. Z ustaleń kontrolujących wynikało, że w dacie przekazania zagęszczarka nie była w posiadaniu Ośrodka. Podczas przekazania ograniczono się wyłącznie do obiegu dokumentów nie weryfikując stanu faktycznego. Z informacji ówczesnego kierownika MOSiR Pana Mirosława Dropińskiego wynikało, że zagęszczarka została przekazana Prezesowi MKP „Bzura”. Z oświadczenia złożonego przez Pana Bogdana Osińskiego obecnego Kierownika MOSiR w Ozorkowie wynikało, że po jego interwencjach w Prokuraturze w Zgierzu zagęszczarka gruntu została Ośrodkowi zwrócona w lipcu 2005 roku.
W rezultacie kontroli faktur wystawionych dla MOSIR w latach 2003-2004 stwierdzono, że MOSiR dokonywał zakupu oleju napędowego, natomiast kontrolujący ustalili, że na wyposażeniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ozorkowie oprócz wskazanej zagęszczarki gruntu (wału samobieżnego) nie było innego sprzętu pracującego na olej napędowy. Natomiast w latach 2003 – 2004 zagęszczarka gruntu nie była w dyspozycji MOSiR w Ozorkowie.
Konsekwencją faktu, że zagęszczarka gruntu faktycznie była w posiadaniu osoby trzeciej, pomimo tego, że formalnie została przekazana MOSiR w Ozorkowie, było ponoszenie przez MOSiR dodatkowych kosztów związanych z utrzymaniem – wałowaniem boiska (na rzecz Stowarzyszenia "Monar" i Auto – Szkoły).
Kontrolujący ustalili także, że MKP "BZURA" wystawił na rzecz MOSiR następujące faktury:
- faktura VAT nr 7/2003 z dnia 31 lipca 2003 roku na kwotę 6.100 zł brutto, za prace wykonane na obiekcie sportowym przy ul. Łęczyckiej polegające na: koszeniu, wałowaniu, podlewaniu, grabieniu, odchwaszczaniu, malowaniu, grodzeniu płyty boiska. Faktura została zapłacona w dniu 23 września 2003 roku,
- faktura VAT nr 9/2003 na kwotę 1.125,45 zł, za: naprawę kosiarki, wymianę łożysk, naprawę wału, części, robociznę. Na przedmiotowej fakturze znajduje się adnotacja dokonana w dniu 18 września 2003 roku przez Głównego Księgowego MOSiR – Panią Teresę Sęk o odmowie przyjęcia faktury,
- faktura VAT na 10/2003 na kwotę 1.098 zł, za prace porządkowe i pielęgnacyjne obiektu sportowego przy ul. Łęczyckiej: koszenie, grabienie, wałowanie, podlewanie, utrzymanie czystości. Na fakturze znajduje się adnotacja dokonana w dniu 18 września 2003 roku przez Głównego Księgowego MOSiR - Panią Teresę Sęk o odmowie przyjęcia faktury.
Dwie wyżej wymienione faktury tzn. 9/2003 i 10/2003 w miesiącach wrzesień - grudzień 2003 roku nie zostały zapłacone.
W dniu 2 grudnia 2003 roku MKP Bzura wystawił fakturę nr 16/2003 na kwotę 1.125,45 zł, za naprawę kosiarki, wymianę łożysk, naprawę wału, części, robociznę. Kwota 1.125,45 zł została zapłacona w dniu 10 lutego 2004 roku. W dniu 15 grudnia 2003 roku Klub wystawił fakturę VAT nr 17/2003 na kwotę 1.098 zł za prace porządkowe i pielęgnacyjne obiektu sportowego przy ul. Łęczyckiej: koszenie, grabienie, wałowanie, podlewanie, utrzymanie czystości. Kwota 1.098 zł została zapłacona w dniu 13 lutego 2004 roku. Opisane faktury odpowiadały w zakresie treści i wysokości wynagrodzenia fakturom nr nr 9/2003 i 10/2003.
Faktury nr nr 7/2003, 16/2003 i 17/2003 zostały zapłacone mimo braku akceptacji wydatku przez Głównego Księgowego Ośrodka. Wydatki zatwierdził Kierownik MOSiR Pan Mirosław Dropiński.
Opisane wydatki budzą wątpliwości z uwagi na brak w dokumentacji zleceń dotyczących wykonywania określonych prac, termin wykonywania prac (faktura z grudnia 2003 roku za koszenie, grabienie, podlewanie płyty boiska), jak również okoliczność, że do zakresu obowiązków pracowników MOSiR w Ozorkowie, m.in. do zadań Pana Sławomira Wojtczaka należały obowiązki dotyczące utrzymania boiska (prace polegające, w szczególności na: strzyżeniu, grabieniu, wałowaniu, dosiewaniu ubytków trawy).
Posiadane przez RIO w Łodzi uprawnienia kontrolne nie pozwalały na pełne zbadanie opisywanego stanu faktycznego, przede wszystkim weryfikację czy prace, za które wystawiono faktury zostały faktycznie przez Klub wykonane (np. brak możliwości przesłuchania świadków, osób nie zatrudnionych w Urzędzie Miasta i MOSiR). Materiały z przeprowadzonej kontroli przekazane zostały jednakże Prokuraturze Rejonowej w Zgierzu, celem ich wykorzystania w ramach przysługujących kompetencji.

2. Usługi transportowe w zakresie przewozu drużyn młodzieżowych i wyżywienie młodzieży podczas wyjazdów na turnieje.

Kontrolujący ustalili, że w zawartych w latach 2003-2004 umowach z Firmą „Przewóz Osób AS Grzegorz Suliński” zapisy dotyczące zapłaty za przewóz młodzieży były niekorzystne dla MOSiR w Ozorkowie, ponieważ powodowały, że im krótsza trasa tym przewoźnik otrzymywał wyższe wynagrodzenie, licząc za 1km, co naruszało art. 92 pkt 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych, zgodnie z którym w toku wykonywania budżetu obowiązuje dokonywanie wydatków w sposób celowy i oszczędny.
Przykładowo, przewóz na trasie liczącej 25 km - zgodnie z zawartymi umowami przewoźnik winien otrzymać wynagrodzenie w wysokości:
- 2003 rok - 150 zł brutto, natomiast gdyby zapłata następowała za każdy przejechany kilometr (stawka 1,60 zł), tak jak to określono przy trasie powyżej 100 km, otrzymałby wynagrodzenie za przejechane 25 km w wysokości 40 zł brutto. Różnica wynosi 110 zł,
- 2004 rok - 170 zł brutto, natomiast gdyby zapłata następowała za każdy przejechany kilometr (stawka 1,60 zł), tak jak to określono przy trasie powyżej 100 km, otrzymałby wynagrodzenie za przejechane 25 km w wysokości 40 zł brutto. Różnica wynosi 130 zł,
- 2005 rok - 180 zł brutto, natomiast gdyby zapłata następowała za każdy przejechany kilometr (stawka 1,40 zł), tak jak to określono przy trasie powyżej 100 km, otrzymałby wynagrodzenie za przejechane 25 km w wysokości 35 zł brutto. Różnica wynosi 145 zł.
Przewóz na trasie Ozorków - Zgierz - Ozorków liczącej 36 km - zgodnie z zawartymi umowami przewoźnik winien otrzymać wynagrodzenie w wysokości:
- 2003 rok - 150 zł brutto, natomiast gdyby zapłata następowała za każdy przejechany kilometr (stawka 1,60 zł), tak jak to określono przy trasie powyżej 100 km, otrzymałby wynagrodzenie za przejechane 36 km w wysokości 57,60 zł brutto. Różnica wynosi 92,40 zł,
- 2004 rok - 170 zł brutto, natomiast gdyby zapłata następowała za każdy przejechany kilometr (stawka 1,60 zł), tak jak to określono przy trasie powyżej 100 km, otrzymałby wynagrodzenie za przejechane 36 km w wysokości 57,60 zł brutto. Różnica wynosi 112,40 zł,
- 2005 rok - 180 zł brutto, natomiast gdyby zapłata następowała za każdy przejechany kilometr (stawka 1,40 zł), tak jak to określono przy trasie powyżej 100 km otrzymałby wynagrodzenie za przejechane 36 km w wysokości 50,40 zł brutto. Różnica wynosi 129,60 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że nie przestrzegano zapisów zawartych w umowach. W fakturach wystawianych przez przewoźnika (akceptowanych i płaconych przez MOSiR) brak było danych dotyczących ilości kilometrów, a wskazano była jedynie trasa od miejscowości do miejscowości. Zapisy takie nie pozwalały na ustalenie czy dany limit kilometrów określony w umowie został przekroczony, np.:
- faktura VAT nr 7/2003 z dnia 12 czerwca 2003 roku – w dniu 8 czerwca 2003 roku przewoźnik przejechał trasę Ozorków - Kutno - Ozorków oraz Ozorków - Łódź - Ozorków nie określając ilości przejechanych kilometrów ustalając wynagrodzenie po 150 zł za każdą z tras (razem 300 zł), natomiast w tym dniu winna być policzona trasa Ozorków - Kutno -Ozorków - Łódź - Ozorków licząc wg stawki za jeden kilometr – 1,60 zł, co znacząco obniżyłoby koszty wykonanej usługi (Ozorków - Kutno - Ozorków – 66 km oraz Ozorków - Łódź - Ozorków 60 km, razem 126 km x 1,60zł = 201,60 zł),
- faktura VAT nr 6/05 z dnia 25 kwietnia 2005 roku - w dniu 23 kwietnia 2005 roku przewoźnik przejechał trasę Ozorków - Stryków - Łódź - Ozorków nie określając ilości przejechanych kilometrów ustalając wynagrodzenie na trasie Ozorków - Stryków, Łódź - Ozorków po 180 zł za każdą z tras (razem 360 zł), natomiast w tym dniu winna być policzona jedna trasa licząc wg stawki za jeden kilometr – 1,40 zł brutto, co znacząco obniżyłoby koszty wykonanej usługi.
Ponadto z poddanych kontroli faktur wynikało, że usługi transportowe na rzecz MOSiR-u w Ozorkowie świadczyły również inne firmy, z którymi nie zostały zawarte pisemne umowy, tj.: firma „ASTER”, PPHU Kawecki, firma transportu pasażerskiego „AURA”, PPHUiT Jan Nyczaj, Przedsiębiorstwo Transportowe „WEKTOR”.
Ponadto w toku kontroli ustalono, że w kontrolowanej jednostce brak było preliminarza określającego terminy rozgrywek klubowych w latach 2003-2004. Nie pozwalało to na rzetelną weryfikację kosztów poniesionych w związku z wyjazdami młodzieży. Brak preliminarzy uniemożliwiał również rzetelne sprawdzenie wydatków na wyżywienie ekip wyjeżdżających na turnieje.

3. Inne wydatki.

W czasie kontroli zwrócono uwagę na wysokość rachunków za usługi połączeń telefonicznych. Stwierdzono, że w latach 2003-2004 kwota zapłaty za przedmiotowe rachunki była o wiele wyższa niż w 2005 roku (2003 rok - 9.947,70 zł, 2004 rok - 9.770,32 zł, 2005 rok - 2.019,96 zł). Ponadto ustalono, że w latach 2003-2004 szereg rozmów przez telefon komórkowy przeprowadzano po godzinach pracy MOSiR, tj. po godz. 16.00.
W trakcie kontroli stwierdzono również duże różnice w wysokości kosztów ponoszonych za energię cieplną, wodę oraz energię elektryczną, występujących w latach 2003-2004 i w 2005 roku, co obrazuje poniższa tabela:

2003 rok 2004 rok 2005 rok
Energia cieplna 109.727,57 zł 98.167,49 zł 81.929,41 zł
Woda 6.559,07 zł 8.826,16 zł 2.882,25 zł
Energia elektryczna 18.392,02 zł 12.163,67 zł


Mając na uwadze pozytywne wyniki kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Miasta oraz okoliczność wyeliminowania nieprawidłowości stwierdzonych w gospodarce finansowej MOSiR w Ozorkowie nie zachodzi potrzeba wystosowania wniosków pokontrolnych.

Do wiadomości:
1. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Ozorkowie.
2. Pan Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Ozorkowie.
3. Kierownik MOSiR w Ozorkowie.



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.