W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Ujazd - kontrola doraźna, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Gminy Ujazd, po zakończeniu doraźnej kontroli w zakresie gospodarowania nieruchomościami przez w Gminie Ujazd. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 1 sierpnia 2006 roku



Pan
WŁODZIMIERZ TADEUSZ GOŹDZIK
Wójt Gminy Ujazd


WK.602/51/06

Działając na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej w zakresie gospodarowania nieruchomościami w Gminie Ujazd. Wykazane nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:W zakresie dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości

1. Badając dokumentację obejmującą lata 2004-2005, dotyczącą sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem geodezyjnym 11/3, położonej w miejscowości Niewiadów PGR, obręb geodezyjny PGR Niewiadów–Mącznik stwierdzono, że nie wyczerpywała ona przesłanek wynikających z art.37 ust.2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. nr 46, poz. 543 z późn. zm.; obecnie tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz.2603 z późn. zm.) – zezwalających na zastosowanie trybu bezprzetargowego przy zbyciu przedmiotowej nieruchomości. Zgodnie z przywołanym przepisem prawnym, nieruchomość może być zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia są części nieruchomości niezbędne do poprawienia warunków zagospo-darowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza te części nabyć, jeżeli nie mogą być zbyte jako odrębne nieruchomości. Wnioskodawca był właścicielem i dzierżawcą gospodarstwa rolnego położonego w miejscowości Niewiadów PGR. W skład ww. gospodarstwa wchodziła nieruchomość oznaczona nr ewidencyjnym 11/4, przylegająca do działki będącej przedmiotem kontroli. Nieruchomość nr 11/3 to działka zabudowana z wjazdem i dojściem dla pieszych, wydzieloną działką nr 11/2 dochodzącą do drogi gminnej we wsi Niewiadów PGR. Biorąc pod uwagę usytuowanie działki nr 11/3 należy stwierdzić, że mogła być ona zbyta jako odrębna nieruchomość.
2. Do zakończenia kontroli nabywca nieruchomości nr 11/3 nie zapłacił należnych odsetek w kwocie 969,69 zł, które powinien uiścić do dnia 31 marca 2006 roku. Pismem znak RB.7252/18/03-06 z dnia 18 kwietnia 2006 roku wezwano nabywcę do zapłaty ww. odsetek w terminie 7 dni od daty otrzymania ponaglenia.

W zakresie dochodów z tytułu użytkowania wieczystego

1. Rada Gminy w Ujeździe nie podjęła uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów numerem 654 i nieodpłatne przeniesienie w 1997 roku własności naniesionych budynków na rzecz Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Ujeździe. Stosownie do postanowień art.18 ust.2 pkt 9 lit.a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (aktualnie obowiązujący tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. nr 142, 1591 z późn. zm.; poprzednio obowiązujący: tekst jednolity Dz.U. z 1996 r. nr 13, poz.74 z późn. zm.), do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących określania zasad zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia ww. zasad, Wójt Gminy (wcześniej Zarząd Gminy) mógł dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy.
2. Stwierdzono, że podjęcie przez Zarząd Gminy decyzji o przeniesieniu nieodpłatnie własności budynków, które nie zostały wybudowane ani nabyte ze środków własnych Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Ujeździe, nastąpiło z naruszeniem przepisów art.2c ust.3 ustawy z dnia 29 września 1990 roku o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości (Dz.U. nr 79, poz.464 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, przeniesienie własności budynków i innych urządzeń oraz lokali następuje odpłatnie, chyba że obiekty te zostały wybudowane lub nabyte ze środków własnych spółdzielni lub ich związków. W trakcie kontroli stwierdzono, że Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” na działce nr 654 wybudowała z własnych środków finansowych następujące obiekty: budynek sklepu nr 22, budynek byłego sklepu nr 24, garaże oraz wiatę magazynową, natomiast budynek magazynu zbożowego i magazynu skupu skór wraz z działką o powierzchni 1.995 m2 przejęła w posiadanie w związku z ustaleniem lokalizacji szczegółowej dla Centrali Rolniczej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Łodzi za nr 260 z dnia 5 lutego 1951 roku. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Spółdzielnia nie wybudowała ani nie nabyła ze środków własnych budynku magazynu zbożowego i magazynu skupu skór, a więc przeniesienie własności ww. budynków mogło nastąpić jedynie odpłatnie.
3. Kontrola w zakresie uiszczania opłat przez użytkownika wieczystego działki nr 654 wykazała nieprawidłowości polegające na nieterminowym dokonywaniu wpłat przez Gminną Spółdzielnię „SCh” w latach 2001, 2002 i 2006 oraz nie pobraniu odsetek od nieterminowych wpłat w kwocie 15,48 zł za okres od 1 kwietnia do 25 czerwca 2001 roku. Do dnia zakończenia kontroli użytkownik wieczysty nie dokonał wpłaty kwoty 1,63 zł z tytułu odsetek od nieterminowego wniesienia opłaty za użytkowanie wieczyste. Odsetki należało naliczyć za okres od 1 do 13 kwietnia 2006 roku.

W zakresie dochodów z najmu lokali

1. Nie pobrano odsetek ustawowych od uiszczonej przez lokatora – Teresę Kuleszę - w dniu 27.05.2005 roku zaległości z 2004 roku w kwocie 88,65 zł z tytułu czynszu za lokal użytkowy. Powyższym działaniem naruszono postanowienia § 4 ust 2 umowy z dnia 30.10.2003 roku najmu lokalu o powierzchni 11,25 m2, położonego na Osiedlu Niewiadów.
2. Stawka za 1 m2 wynikająca z umowy z dnia 15.11.2005 roku o najem lokalu mieszkalnego zawartej z Heleną Dębiec, została określona w wysokości 1,06 zł/ m2, niezgodnie z postanowieniami uchwały Rady Gminy nr XXX/207/01 z dnia 19 marca 2001 roku w sprawie ustalenia stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych i socjalnych na terenie Gminy Ujazd. Czynsz określono w kwocie 17 zł. Lokal położony jest w miejscowości Wykno, składa się z jednej izby o łącznej powierzchni 16 m2 i wyposażony jest w energię elektryczną. Zgodnie z ww. uchwałą Rady Gminy podstawowa stawka powinna wynosić 1,53 zł/m2. Mogła być ona obniżana na podstawie § 1.2 ww. uchwały o 20% oraz na podstawie § 2.2. - o 5 %, a zatem po zastosowaniu zniżek jej wysokość powinna być równa kwocie 1,14 zł/m2. Czynsz za lokal należało ustalić w wysokości 18,30 zł.

W zakresie dochodów z tytułu dzierżawy

Nie podano do publicznej wiadomości wykazu działek oznaczonych numerami: 596 o powierzchni 2,38 ha oraz 598 i 600 o łącznej powierzchni 1,22 ha, położonych w Ujeździe - przeznaczonych do oddania w dzierżawę w drodze przetargu ustnego ograniczonego. Powyższym działaniem naruszono przepisy art.35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z powołanym przepisem właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę. Wykaz wywiesza się przez okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o jego wywieszeniu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Ponadto w wykazie nie wskazano terminu wnoszenia opłat z tytułu dzierżawy, o którym mowa w art.35 ust.2 pkt 9 cytowanej ustawy.

W zakresie inwentaryzacji majątku Gminy

Przeprowadzona w 2005 roku inwentaryzacja składników mienia naruszyła postanowienia instrukcji inwentaryzacyjnej wprowadzonej zarządzeniem Wójta Gminy nr 49/05 z dnia 30 grudnia 2005 roku, albowiem inwentaryzacji gruntów dokonano w drodze spisu z natury, a nie przez porównanie danych ewidencyjnych ze stanem wynikającym z dowodów księgowych, do czego zobowiązywały postanowienia zawarte w § 12 ust.1 pkt 3 ww. instrukcji. Protokół z rozliczenia wyników inwentaryzacji sporządzono niezgodnie z załącznikiem nr 12 do instrukcji inwentaryzacyjnej.

Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli, proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia oraz zapobieżenia powstawaniu w przyszłości. W tym celu Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przesyła następujące wnioski pokontrolne:
1. Zapewnić przestrzeganie postanowień wynikających z art.35 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w zakresie podawania do publicznej wiadomości informacji o wywieszeniu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i oddania w dzierżawę.
2. Dokonywać sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym w oparciu o przesłanki wynikające z art.37 ust.2 pkt 6 ww. ustawy.
3. Wyegzekwować od nabywcy nieruchomości oznaczonej numerem ewidencyjnym 11/3 należne odsetki w kwocie 969,69 zł.
4. Przestrzegać przepisów art.18 ust.2 pkt 9 lit.a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w zakresie podejmowania przez radę gminy uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących określania zasad zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad, o których mowa wyżej, Wójt Gminy może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy w Ujeździe.
5. W sprawach z zakresu gospodarowania nieruchomościami, zapewnić dokonywanie przez pracowników Urzędu Gminy rzetelnej i wnikliwej analizy dokumentacji oraz oceny stanu faktycznego pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
6. Podjąć czynności mające na celu egzekwowanie od użytkowników wieczystych terminowego uiszczania opłat, tj. do 31 marca każdego roku, zgodnie z art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W przypadku dokonania wpłaty po terminie zapewnić naliczenie i pobranie należnych odsetek za zwłokę.
7. Przestrzegać postanowień umowy o najem lokalu użytkowego zawartej z Teresą Kuleszą w zakresie egzekwowania odsetek od zaległości w zapłacie czynszu.
8. Dokonać zmian w umowie zawartej z Heleną Dębiec poprzez prawidłowe określenie stawki za 1 m2 lokalu, stosownie do postanowień uchwały Rady Gminy nr XXX/207/01 z dnia 19 marca 2001 roku w sprawie ustalenia stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych i socjalnych na terenie Gminy Ujazd.
9. Zapewnić przestrzeganie postanowień wynikających z art.35 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w zakresie zamieszczania w wykazach nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę informacji o terminach wnoszenia opłat z powyższego tytułu.
10. Przy przeprowadzaniu inwentaryzacji bezwzględnie przestrzegać postanowień wynikających z instrukcji inwentaryzacyjnej wprowadzonej w życie zarządzeniem Wójta Gminy.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że stosownie do art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
1. Sławomir Tomczyk Przewodniczący Rady Gminy w Ujeździe
2. Krzysztof Mazurek Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Ujeździe
3. aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.