W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Gorzkowice - kontrola kompleksowa, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Wójta Gminy Gorzkowice, po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Gorzkowice. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 7 marca 2006 r.




Pan
JAN GIELEC
Wójt Gminy Gorzkowice



WK- 602/15/2006

Działając na podstawie art.9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 ze zm.) informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Gorzkowice. Kontrolą objęto wybrane zagadnienia z lat 2003 - 2004 dotyczące - przede wszystkim: ustalenia wewnętrznych unormowań z zakresu kontroli finansowej i gospodarki finansowej; prowadzenia rachunkowości; sporządzania sprawozdań finansowych; gospodarki kasowej; realizacji dochodów z podatków i opłat lokalnych; realizacji dochodów z majątku; udzielania zamówień publicznych, wydatków inwestycyjnych oraz ewidencji i inwentaryzacji majątku. Kontrola nie ujawniła istotnych naruszeń mających wpływ na prowadzoną gospodarkę finansową. Ujawnione w wyniku czynności kontrolnych nieprawidłowości i uchybienia wynikały z wadliwej interpretacji przepisów, braku stosownych procedur kontroli finansowej, niedostatecznego nadzoru z strony kierownictwa.

Wykazane uchybienia i nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:1. Kontrolujący stwierdzili, że Gminna Biblioteka Publiczna finansowana była bezpośrednio z budżetu Gminy. Wobec powyższego wskazać należy, że aktem prawnym regulującym zasady funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury jest ustawa z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 13 poz. 123 ze zm.). Zawarte w tej ustawie unormowania organizacyjno-prawne dotyczące jednostek prowadzących działalność kulturalną mają charakter szczególny w stosunku do innych ustawy, w tym ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 ze zm. - uchylona ustawą z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych - Dz. U. nr 249, poz. 2104). Zgodnie z art.9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Instytucjami kultury są, w szczególności, teatry, opery, kina, muzea, domy kultury oraz biblioteki (art.2 ww. ustawy). Stosownie do przepisów powołanej ustawy – instytucja kultury, uzyskująca osobowość prawną po dokonaniu wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora, gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków. Instytucja kultury może nabywać środki trwałe i pokrywać koszty bieżącej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przychodami tymi są m. in. dotacje z budżetu w wysokości ustalonej przez organizatora (art. 28 ustawy). Plan działalności instytucji kultury zawiera w miarę potrzeb: plan usług, plan przychodów i kosztów, plan remontów i konserwacji środków trwałych oraz plan inwestycji. Plan ten nie jest uchwalany uchwałą budżetową i nie stanowi elementu budżetu. Wskazane zasady finansowania instytucji kultury znajdują zastosowanie także do bibliotek (do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej odsyła również art.2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach - Dz. U. nr 85, poz. 539 ze zm.) [1].
2. Kontrolujący stwierdzili, że kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gorzkowicach nie posiadała specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej, stosownie do wymagań określonych w art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593 ze zm.).
3. Kontrolujące stwierdziły liczne przypadki nie wskazywania w decyzjach dotyczących umorzenia zaległości podatkowych wysokości odsetek za zwłokę należnych od umarzanych zaległości, stosownie do art. 210 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. nr 8, poz.60 ze zm.).
4. Stwierdzono przypadki pobierania opłaty skarbowej od podań wniesionych przez podatników podatku od środków transportowych w sprawie umorzenia zaległości podatkowych, które to podania objęte były zwolnieniem wynikającym z postanowień załącznika do ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. nr 253 poz. 2532). W powołanym załączniku zawierającym szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia, w punkcie 14 w rubryce zwolnienia wskazano, że zwolnieniu podlegają podania i załączniki od podań w sprawach zwrotu lub umorzenia należności celnych oraz należności, do których mają zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej.
5. Nie przestrzegano zasad określonych w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 roku w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz. U. nr 110, poz. 1176), poprzez nie kasowanie znaków opłaty skarbowej.
6. Organizator przetargu sporządzając wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży nie podał informacji o wywieszeniu tego wykazu w siedzibie Urzędu przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób w danej miejscowości. Powyższe było wymagane przez art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. nr 261, poz. 2603 ze zm.). Zgodnie z powołanym unormowaniem – właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
7. Kontrolujący stwierdzili, że kontrolowana jednostka w latach 2003 - 2004 nieterminowo przekazywała środki na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, naruszając art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity z 1996 r., Dz. U. nr 70, poz. 335, ze zm.), który obliguje pracodawcę do przekazania na rachunek bankowy funduszu równowartości dokonanych odpisów w terminie do 30 września danego roku, z tym że w terminie do 31 maja danego roku powinna zostać przekazana kwota stanowiąca 75% naliczonego funduszu. Stwierdzono ponadto, że odpisy nie zostały przekazane w należnej funduszowi wysokości.

Zawiadamiając o powyższych nieprawidłowościach proszę Pana Wójta o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie oraz zapobieżenie ich występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Zapewnić finansowanie Gminnej Biblioteki Publicznej zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przychody i wydatki (koszty) instytucji kultury nie są objęte uchwałą budżetową gminy. Uchwała budżetowa ustala natomiast wysokość rocznej dotacji z budżetu na rzecz instytucji kultury (dotacja o charakterze podmiotowym).
2. W decyzjach dotyczących umorzenia zaległości podatkowych wskazywać kwotę podlegających umorzeniu odsetek.
3. Podjąć działania w celu zapewnienia uzupełnienia kwalifikacji przez kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
4. Przestrzegać przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej w zakresie zwolnień z tej opłaty od wnoszonych podań i załączników do podań.
5. Kasować znaki opłaty skarbowej zgodnie z wymogiem określonym w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 roku w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty.
6. Informację o wywieszeniu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w siedzibie Urzędu podawać do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób w danej miejscowości, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
7. Przestrzegać art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, w zakresie terminów przekazywania na rachunek funduszu świadczeń socjalnych równowartości dokonanego odpisu (do 31 maja równowartość 75% odpisu i do 30 września - 100% planowanego odpisu podstawowego).
8. Podjąć działania w celu przekazania na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych kwot należnych funduszowi za lata 2003 - 2004.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Gminy w Gorzkowicach
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Gorzkowicach
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.



PRZYPISY

[1] Zob. w powyższej sprawie wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2002 roku, SA/Gd479/02 OSS 2004/1/21; wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2001 roku, SA/Sz2268/00, LEX nr 49253.