W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

M. Łask - kontrola sprawdzająca, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Miasta Łask, po zakończeniu kontroli sprawdzającej wykonanie zaleceń pokontrolnych i kontroli doraźnej w zakresie gospodarowania nieruchomościami przez Miasto Łask. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 4 sierpnia 2006 roku



Pan
JACEK PAŁUSZYŃSKI
Burmistrz Miasta Łasku


WK - 602/52/2006

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577 z późn. zm.) informuję Pana Burmistrza, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła w Mieście Łask kontrolę sprawdzającą wykonanie wniosków pokontrolnych oraz kontrolę doraźną w zakresie gospodarowania nieruchomościami. W wyniku czynności kontrolnych ustalono, co następuje:W zakresie realizacji wniosków pokontrolnych

Po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej pismem nr WK-602/81/2004 z dnia 7 grudnia 2004 roku, przekazał na ręce Pana Burmistrza 36 wniosków pokontrolnych, w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżeniu ich powstawaniu w przyszłości.
Kontrolą sprawdzającą objęto realizację 21 wniosków pokontrolnych. Sprawdzenie stopnia realizacji pozostałych 15 wniosków, dotyczących między innymi: dokonywania czynności kontrolnych, o których mowa w art.272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz.60 z późn. zm.); egzekwowania odsetek w zapłacie zobowiązań podatkowych; bieżącego prowadzenia czynności windykacyjnych; prawidłowości pobierania dochodów za zajęcie pasa drogowego; udzielania dotacji dla stowarzyszeń na realizację zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu; przestrzegania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 19, poz.177 z późn. zm.) przy udzielaniu zamówień publicznych; przestrzegania postanowień wynikających z instrukcji inwentaryzacyjnej przy przeprowadzaniu inwentaryzacji – możliwe będzie przy przeprowadzaniu następnej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej i zamówień publicznych.

Objęte kontrolą sprawdzającą wnioski dotyczyły w szczególności następujących zagadnień:
- dostosowanie obowiązującej w jednostce instrukcji obiegu dokumentów księgowych do obowiązujących przepisów,
- opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, spełniającej wymogi określone w art.10 ust.1 ustawy o rachunkowości,
- zapewnienie terminowości rozliczania zaliczek przez pracowników,
- ustalenie wysokości pogotowia kasowego oraz maksymalnej kwoty gotówki, która może być przechowywana w kasie,
- egzekwowanie terminowego składania deklaracji podatkowych przez osoby prawne oraz zapewnienia terminowego doręczania nakazów płatniczych osobom fizycznym przez organ podatkowy,
- podjęcie czynności mających na celu wyjaśnienie rzetelności danych w zakresie zadeklarowanej podstawy opodatkowania w przypadku budowli przez podatnika oznaczonego numerem konta 134,
- wyegzekwowanie należnych Gminie kwot w podatku od środków transportowych, z tytułu zaniżenia stawki podatku,
- przestrzeganie postanowień wynikających z art. 13d ust.3 ustawy o podatku rolnym, przy stosowaniu zwolnień w zakresie podatku na utworzenie (powiększenie) gospodarstwa rolnego,
- przestrzeganie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami przy sprzedaży nieruchomości, w szczególności obowiązującego terminu ogłoszenia przetargu, wysokości wadium oraz terminu wnoszenia opłat przez nabywcę,
- zaniechanie refundacji wydatków na wypłatę ryczałtu dla komendanta Miejsko-Gminnego OSP i podjęcia działania w celu wyegzekwowania zwrotu nienależnie wypłaconych kwot,
- wydatkowanie środków na funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych w granicach wyznaczonych przez art.28 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej,
- przestrzeganie przepisów art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku
o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – w zakresie terminów przekazywania środków na rachunek funduszu.

Kontrola wykazała, że jednostka realizowała wnioski pokontrolne zgodnie z informacją przesłaną Prezesowi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi przy piśmie z dnia 7 stycznia 2005 roku, sygn. O0G-0911-1/04. Jednakże, w przypadku wniosku dotyczącego podjęcia działań w celu wyegzekwowania od Zarządu Miejsko-Gminnego Ochotniczych Straży Pożarnych bezpodstawnie wypłaconych kwot na refundację ryczałtu dla Komendanta Miejsko-Gminnego OSP ustalono, że Burmistrz Miasta - uwzględniając prośbę Zarządu OSP, umotywowaną brakiem środków pieniężnych - odstąpił od dochodzenia zwrotu należnej Gminie kwoty. Jednocześnie stwierdzono, że począwszy od września 2004 roku zaniechano wypłat ryczałtu na rzecz Komendanta Miejsko-Gminnego OSP. Stwierdzono ponadto, że kontrolowana jednostka nadal nie przestrzega postanowień wynikających z art.6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz.335 z późn. zm). Stosownie do wskazanego przepisu, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien być przekazany przez pracodawcę na rachunek bankowy funduszu w terminie do 30 września danego roku, z tym że do 31 maja danego roku przekazuje się 75% równowartości odpisu. Natomiast Urząd do 31 maja 2005 roku przekazał 70% planowanej kwoty odpisu, a do 30 września – ogółem 97,1 % równowartości odpisu.

W zakresie gospodarowania nieruchomościami

Kontrolą doraźną objęto następujące zagadnienia: rozbiórka budynku byłej rozdzielni elektrycznej przy ul. Zielonej nr 5 w Łasku; budowa parkingu przy kościele p.w. św. Rafała Archanioła w Łasku (dawna nazwa św. Ducha); udzielenie bonifikaty dla Łaskiej Spółdzielni Mieszkaniowej; wydatki na rzecz Niepublicznego Gimnazjum w Bałuczu; modernizacja boiska sportowego w Bałuczu.
Kontrolujące nie stwierdziły istotnego naruszenia obowiązujących przepisów prawa, poza niżej opisanymi przypadkami:
- Budynek byłej rozdzielni elektrycznej znajdujący się na działce oznaczonej numerem ewidencyjnym 25/1 (aktualnie rozebrany), nie był ujęty w ewidencji mienia komunalnego, a w związku z tym nie zaewidencjonowano go na koncie 011.
- W Urzędzie Miejskim w Łasku nie prowadzono w sposób prawidłowy i rzetelny ewidencji szczegółowej mienia komunalnego, który to obowiązek – zgodnie z paragrafem 15 ust.4 zarządzenia nr 41/05 Burmistrza Łasku z dnia 11 kwietnia 2005 roku w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego Regulaminu organizacyjnego – przypisano Wydziałowi Gospodarki Gruntami i Urbanistyki. Sposób prowadzenia ewidencji mienia komunalnego (zapisy nietrwałe dokonywane ołówkiem, poprawki nieoparafowane, brak dat zapisów, brak informacji o naniesieniach na działce, nieaktualne zapisy dotyczące sposobu użytkowania działek, itp.) nie pozwolił kontrolującym na zweryfikowanie danych zawartych w informacji o stanie mienia komunalnego, stanowiącej załącznik do budżetu Gminy.

Zawiadamiając o powyższych nieprawidłowościach proszę Pana Burmistrza o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie i zapobieżenie ich występowaniu w przyszłości. W tym celu Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:
1. Przy przekazywaniu środków finansowych na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bezwzględnie przestrzegać terminów i wysokości wpłat, o których mowa w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
2. Zobowiązać Naczelnika Wydziału Gospodarki Gruntami i Urbanistyki do zaprowadzenia ewidencji szczegółowej mienia komunalnego, w sposób umożliwiający prawidłowe i rzetelne sporządzenie informacji o stanie mienia.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Burmistrza o przesłanie informacji sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich nie wykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia. Jednocześnie informuję, że stosownie do art.9 ust.4 ww. ustawy do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżeń w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
1. JANUSZ DROHOMIRECKI - Przewodniczący Rady Miejskiej w Łasku
2. JÓZEF BARTOS - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Łasku
3. aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.