W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

M. Rzgów - kontrola doraźna, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Burmistrza Miasta Rzgowa, po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej w zakresie gospodarowania nieruchomościami w Mieście Rzgów oraz finansowania Domu Kultury w Starowej Górze. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 4 maja 2006 r.



Pan
JAN MIELCZAREK
Burmistrz Miasta Rzgowa


WK - 602/31/2006

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz.577 ze zm.) zawiadamiam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Mieście Rzgów w zakresie gospodarowania nieruchomościami oraz finansowania tzw. "Domu Kultury" w Starowej Górze.

W wyniku kontroli ustalono, co następuje:Funkcjonujące w dokumentacji kontrolowanej jednostki pojęcie Domu Kultury w Starowej Górze nie oznacza istnienia powołanej przez Radę Gminy gminnej jednostki organizacyjnej. Jest to zwyczajowo przyjęta nazwa do określania nieruchomości stanowiącej własność Miasta Rzgowa, położonej w Starowej Górze. Na mocy porozumienia z dnia 11 grudnia 1997 roku w sprawie powierzenia Samorządowi Mieszkańców Sołectwa Starowa Góra mienia komunalnego Gmina Rzgów przekazała, a Samorząd Mieszkańców przyjął do zarządzania i korzystania przedmiotową nieruchomość, na cele służące mieszkańcom Sołectwa Starowa Góra. Z porozumienia wynikało ponadto, że Samorząd Mieszkańców został zobowiązany do zarządzania nieruchomością w sposób gwarantujący jej zachowanie w stanie niepogorszonym, w tym do wykonywania konserwacji i drobnych remontów oraz do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z przedmiotem porozumienia w tym: opłat za energię elektryczną, zakupu opału, opłat za wodę, wywozu nieczystości stałych i płynnych itp. Samorząd Mieszkańców upoważniony został do udostępniania przedmiotu porozumienia zainteresowanym i uprawnionym mieszkańcom sołectwa, bez dyskryminacji, na zasadach wspólnie uzgodnionych. Kontrolujący stwierdził, że porozumienie w podpisanym kształcie nie było realizowane. Wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości pokrywane były z budżetu Gminy. Ponadto, ustalono, że sołtys Starowej Góry udostępniając część budynku, w szczególności na organizację uroczystości weselnych, zawierał z korzystającymi z pomieszczeń umowy najmu. Realizowane z powyższego tytułu wpływy przekazywane były do budżetu Gminy.
Kontrolujący dokonał szczegółowego sprawdzenia dokonywania wpłat za wynajem sal na imprezy okolicznościowe i rozliczania się z nich przez sołtysa Starowej Góry w 2005 roku. W wyniku analizy dokumentów źródłowych tzw. „ewidencji zamówień sal” prowadzonej przez sołtysa, zeszytu prowadzonego przez Koło Gospodyń Wiejskich dotyczącego wypożyczenia naczyń, kwitariuszy wpłat dokonanych przez osoby wynajmujące sale, kwitariuszy wpłat dokonanych przez sołtysa do kasy Urzędu Gminy ustalono, że opłaty były uiszczane w prawidłowej wysokości, a sołtys rozliczył się z pobranych środków. Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono. Kontroli poddano także przypadki wynajmu sali w dniach: 22 marca 2003 roku, 20 kwietnia 2003 roku, 30 kwietnia 2003 roku, 20 września 2003 roku, 16 listopada 2003 roku, 25 grudnia 2003 roku, 24 stycznia 2004 roku, 21 sierpnia 2004 roku, 11 września 2004 roku. W wyniku sprawdzenia nie stwierdzono nieprawidłowości. Należy wskazać, że Komisja Rewizyjna Rady Gminy w Rzgowie w dniu 10 lutego 2005 roku przeprowadziła kontrolę dotyczącą wynajmowania sali w ww. dniach, a członkowie Rady Sołeckiej ze Starowej Góry złożyli Komisji Rewizyjnej wyjaśnienia dotyczące wymienionych dat.
Kontrolujący stwierdził także, że mimo zawierania umów najmu pomieszczeń w "Domu Kultury" osoby wynajmujące dokonywały wpłat określanych jako darowizna na rzecz świetlicy Starowa Góra, a nie wpłat czynszu najmu (w tym koszty zużytych mediów), stosownie do treści zawieranych umów.
Kontrolujący objął również kontrolą umowy zawarte w latach 2002 – 2005 z Panią Renatą Zając i Panem Markiem Zającem. Przedmiotem umów był nadzór, prace porządkowe, prowadzenie ewidencji rozliczeniowej dotyczącej świetlicy w Starowej Górze. Jak wynikało z wyjaśnień Skarbnika Miasta oraz Kierownika Referatu Ogólnego przedmiotowe prace polegały na odpowiednim zabezpieczeniu budynku podczas odbywanych imprez, zabezpieczeniu w źródła energii, wody, zapewnieniu wywozu nieczystości stałych i płynnych w odpowiednim czasie. Natomiast, kontrole wykonania prac wymienionych były dokonywane sporadycznie, a mianowicie podczas zebrań w Starowej Górze lub w czasie przejazdu przez ww. miejscowość.

W przypadku zakupu wyposażenia na potrzeby świetlicy kontrolujący stwierdził, że przedmioty majątkowe wpisane zostały do ewidencji środków trwałych. Dokonano również spisu z natury przedmiotowego sprzętu w latach 2003 – 2005, co potwierdzały przedłożone do kontroli arkusze spisu z natury.

W wyniku kontroli zagadnień z zakresu gospodarki nieruchomościami ustalono, że Pan Marek Bartoszewski nie nabył w latach 2002 – 2005 żadnej nieruchomości, udziału w nieruchomości lub lokalu stanowiącego własność Miasta w trybie przetargowym lub bezprzetargowym. Nie korzystał również w ww. okresie z prawa pierwokupu w przypadku sprzedaży nieruchomości. Kontrolujący ustalił, że w 2004 roku Pan Marek Bartoszewski darował na rzecz Gminy Rzgów nieruchomość niezabudowaną, działkę nr 177/3, położoną w Grodzisku.

Przekazując informacje o nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli proszę Pana Burmistrza o podjęcie działań w celu ich usunięcia oraz zapobieżenia występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:
1. Zapewnić by faktury (rachunki) płacone ze środków budżetowych związane z utrzymaniem nieruchomości w Starowej Górze nie były wystawiane na nie istniejącą jednostkę organizacyjną (czyli Dom Kultury). Odbiorcą faktur powinien być Urząd Miejski w Rzgowie.
2. Zapewnić by z tytułu zawieranych umów najmu pomieszczeń budynku w Starowej Górze (tzw. "Dom Kultury") pobierane były od najemców opłaty w postaci czynszu najmu, stosownie do treści dokonanej czynności prawnej.
3. Zapewnić bieżącą kontrolę nad wykonywaniem umów dotyczących nadzoru, prac porządkowych i prowadzenia ewidencji rozliczeniowej w odniesieniu do budynku w Starowej Górze (tzw. "Dom Kultury").

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych proszę Pana Burmistrza o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Miejskiej w Rzgowie
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Rzgowie
- aa.



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.