W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Zduńska Wola - kontrola doraźna, przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006r.

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Wójta Gminy Zduńska Wola, po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych w zakresie gospodarowania majątkiem oraz realizacji dochodów budżetowych w Gminie Zduńska Wola. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 24 lipca 2006 roku



Pani
MARIA ADAMIAK
Wójt Gminy Zduńska Wola


WK - 602/48/2006

Działając na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 ze zm.) informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Zduńska Wola w zakresie gospodarowania majątkiem oraz realizacji dochodów podatkowych. Ujawnione w wyniku czynności kontrolnych nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:1. Kierownik jednostki nie ustalił osób odpowiedzialnych za prowadzenie ksiąg inwentarzowych (ksiąg pomocniczych), w tym ksiąg obejmujących środki trwałe. Zgodnie z art.28a ust.2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 ze zm.) - kierownik jednostki mógł powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki, a przyjęcie tych obowiązków przez te osoby powinno być stwierdzone dokumentem. Obecnie stosowna regulacja w tym zakresie zawarta jest w art.44 ust.2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym - kierownik jednostki może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym.
2. Kontrolujący w wyniku sprawdzenia zapisów dotyczących środków trwałych należących do grupy 211 Klasyfikacji Środków Trwałych - rurociągi, sieci rozdzielcze, linie rozdzielcze, dokonywanych w księdze środków trwałych założonej w dniu 24 lipca 2002 roku oraz w księdze środków trwałych założonej w dniu 2 stycznia 2006 roku stwierdził, że księgi inwentarzowe w powyższym zakresie prowadzone były z naruszeniem wymogu rzetelności, sprawdzalności i bieżącego ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych (zob. art.24 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości - tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 76, poz. 694 ze zm.).
3. W księdze środków trwałych do zaewidencjonowanego w niej wodociągu Krobanów dopisano studnię, nie zmieniając wartości środka trwałego. W konsekwencji pod jednym numerem inwentarzowym ujęto dwa odrębne środki trwałe, bez wyodrębnienia wartości tych składników majątkowych. Analogiczne uchybienie stwierdzono w przypadku studni Krobanów, do której dopisano hydrofornię, nie zmieniając wartości środka trwałego.
4. Stwierdzono nieprawidłowe zaewidencjonowanie 18 komputerów w jednej pozycji z podaniem łącznej wartości i z jednym numerem inwentarzowym.
5. Stwierdzono liczne przypadki dokonywania w księgach inwentarzowych niedopuszczalnych poprawek, w szczególności poprzez zamalowanie danych. Zgodnie z art.25 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty.
6. Stwierdzono przypadki braku oznakowania numerami inwentarzowymi obiektów podlegających odrębnemu zaewidencjonowaniu, należących do grupy 211 Klasyfikacji Środków Trwałych - rurociągi, sieci rozdzielcze, linie rozdzielcze.
7. Kontrolujący stwierdził, że organ podatkowy ustalił w latach 2001 - 2002 wysokość podatku od nieruchomości w odniesieniu do budowli dzierżawionych przez spółkę cywilną "Jan-Pol" (w szczególności - sieci wodociągowe, studnie, hydrofornie) od wartości netto tych budowli. Zgodnie z art.7a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 9, poz. 84 ze zm.) - według brzmienia obowiązującego we wskazanym okresie - podstawą opodatkowania w przypadku budowli była wartość ustalona na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku podatkowym, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Informując o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku kontroli proszę Panią Wójt o podjęcie działań mających na celu ich usunięcie i zapobieżenie występowaniu w przyszłości. W tym celu RIO w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne.
1. Dokonać szczegółowej analizy zapisów w księdze inwentarzowej celem ustalenia prawidłowej wartości ewidencyjnej objętych nią środków trwałych należących do grupy 2 - obiekty inżynierii lądowej i wodnej, w szczególności w zakresie wskazanych w pierwszej części wystąpienia środków trwałych zaewidencjonowanych wspólnie.
2. Zapewnić bieżące i rzetelne prowadzenie ksiąg inwentarzowych przez osobę (osoby), której obowiązki w tym zakresie powierzone zostaną zgodnie z wymogami określonymi w art.44 ust.2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych.
3. Zapewnić oznakowanie numerami inwentarzowymi wszystkich środków trwałych.
4. Poprawek błędnych zapisów w księgach inwentarzowych dokonywać zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości.
5. Ustalić procedury kontroli finansowej odnoszące się do zagadnień związanych z ewidencją i wyceną środków trwałych.
6. Podjąć czynności mające na celu ustalenie prawidłowej wysokości zobowiązań podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości za lata 2001-2002 w odniesieniu do dzierżawionych od Gminy przez spółkę cywilną "Jan-Pol" budowli. W przypadku skorygowania wartości środków trwałych (patrz zalecenie nr 1) uwzględnić powyższe przy ustalaniu wysokości zobowiązań podatkowych, jak również podjąć czynności w celu dokonania prawidłowego ustalenia wymiaru zobowiązań podatkowych za lata ubiegłe.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Panią Wójt o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Gminy
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy
- aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.