W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gm. Nowosolna - Kontrola kompleksowa przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Wójta Gminy Nowosolna, po zakończeniu kompleksowej kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 27 lutego 2006 roku



Pan
TOMASZ BYSTROŃSKI
Wójt Gminy NOWOSOLNA


WK–602/14/2006

Działając na podstawie art.9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 55, poz.577 z późn. zm.) zawiadamiam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Nowosolna. Kontrolą objęto, w szczególności zagadnienia związane z ustaleniem wewnętrznych unormowań z zakresu gospodarki finansowej i kontroli finansowej; prowadzeniem rachunkowości; sporządzaniem sprawozdań finansowych; realizacją dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych; ewidencją i gospodarowaniem majątkiem; realizacją inwestycji i udzielaniem zamówień publicznych. Stwierdzone w wyniku czynności kontrolnych nieprawidłowości i uchybienia wynikały przede wszystkim z wadliwej interpretacji przepisów, niedostatecznego nadzoru ze strony kierownictwa oraz braku stosownych procedur wewnętrznej kontroli finansowej. Wykazane uchybienia i nieprawidłowości dotyczyły, w szczególności:W zakresie unormowań wewnętrznych

1. W instrukcji obiegu dowodów księgowych nie unormowano wszystkich zagadnień dotyczących wyjazdów służbowych, m.in. nie wskazano osób, które mogą wystawić polecenia wyjazdu służbowego dla pracowników Urzędu Gminy. Nie określono również w jakim czasie - po powrocie z delegacji - należy rozliczyć koszty podróży. Nie określono na jaki cel mogą być pobierane zaliczki i kto powinien wyrazić zgodę na ich udzielenie.
2. Nie przestrzegano obowiązku stosowania spisu spraw przez poszczególne stanowiska pracy, co naruszało § 16 ust. 1 Instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku
w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. nr 112, poz. 1319 z póżn. zm.).

W zakresie kontroli finansowej

1. Stwierdzono, że nie przeprowadzono kontroli w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, mimo ujęcia takiej kontroli w planie kontroli na 2004 rok. W jednostce nie sporządzono ponadto planu kontroli na 2005 roku, co było wymagane przez postanowienia Regulaminu wewnętrznej kontroli finansowej (zarządzenie Wójta Gminy z dnia 12 grudnia 2003 roku).
2. W protokołach sporządzonych z kontroli przeprowadzonych w gminnych jednostkach organizacyjnych brak było informacji dotyczących ustalonych w tych jednostkach procedur kontroli finansowej. Zgodnie z art.127 ustawy - obowiązującej do dnia 31 grudnia 2005 roku - ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. nr 15, poz. 148 ze zm.) - organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany był do kontroli przestrzegania przez podległe jednostki organizacyjne przyjętych przez nie procedur kontroli finansowej. Niezbędnym elementem takiej kontroli było ustalenie obowiązujących w jednostce procedur kontrolnych.

W zakresie ewidencji księgowej

1. Kontrolowana jednostka nie posiadała pełnego wykazu ksiąg rachunkowych. W przedłożonym do kontroli wykazie nie wymieniono, które urządzenia księgowe prowadzone są dla budżetu Gminy, a które dla jednostki budżetowej – Urzędu Gminy. Brak prawidłowo ustalonego wykazu ksiąg rachunkowych naruszał art. 10 ust. 1 pkt 3 lit "b" ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz.694 z późn. zm.), zgodnie z którym jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, w szczególności dotyczącą wykazu ksiąg rachunkowych.
2. Nie sporządzano zestawień obrotów i sald kont księgi głównej, o których mowa w art.18 ust.1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym to przepisem - na podstawie zapisów na kontach księgi głównej sporządza się na koniec każdego okresu sprawozdawczego, nie rzadziej niż na koniec miesiąca, zestawienie obrotów i sald zawierające: (1) symbole lub nazwy kont, (2) salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego, (3) sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz sald na koniec okresu sprawozdawczego. Obroty tego zestawienia powinny być zgodne z obrotami dziennika lub obrotami zestawienia obrotów dzienników częściowych. Stosownie natomiast do art.18 ust.2 ww. ustawy - co najmniej na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych sporządza się zestawienia sald wszystkich kont ksiąg pomocniczych.

W zakresie gospodarki kasowej

Zaliczki księgowano w ewidencji analitycznej w sposób uniemożliwiający odczytanie celu wydatku, ponieważ w kartotekach księgowych w pozycji treść wpisywano tylko "wypłata zaliczki" (powinno być np. "zaliczka na zakup papieru ksero, zaliczka na zakup paliwa oraz nazwisko osoby pobierającej zaliczkę"). Powyższe naruszało art.23 ust.2 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym zapis księgowy powinien zawierać co najmniej: datę dokonania operacji gospodarczej, określenie rodzaju i numer identyfikacyjny dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu oraz jego datę, jeżeli różni się ona od daty dokonania operacji oraz zrozumiały tekst, skrót lub kod opisu operacji, z tym że należy posiadać pisemne objaśnienia treści skrótów lub kodów, kwotę i datę zapisu oraz oznaczenie kont, których dotyczy.

W zakresie zamówień publicznych

1. W odniesieniu do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie wodociągu w miejscowości Kopanka stwierdzono, że zgodnie z zapisem w punkcie XII specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zabezpieczenie należytego wykonania umowy należało wnieść przed zawarciem umowy, natomiast według treści umowy wniesienie zabezpieczenia nastąpić winno przez potrącenie kwoty tego zabezpieczenia z faktury końcowej, wystawionej przez wykonawcę za wykonane roboty. Analogiczną sytuację stwierdzono w przypadku zamówienia publicznego na wykonanie drogi gminnej w miejscowości Kalonka. Należy zauważyć, że na etapie przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która jest podstawowym dokumentem, na podstawie którego wykonawcy składają oferty, zamawiający winien dokładnie przeanalizować wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy (art.36 ust.1 pkt 20 ustawy Prawo zamówień publicznych).
2. W postępowaniu dotyczącym zakupu nowego samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych stwierdzono uchybienie polegające na wskazaniu różnych miejsc dostarczenia samochodu. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia w punkcie XII podano, że samochód należy dostarczyć na parking zamawiającego, natomiast w punkcie XVII SIWZ zawarto zapis, że odbiór samochodu nastąpi w siedzibie sprzedającego.

W zakresie inwentaryzacji składników majątkowych

Stwierdzono następujące nieprawidłowości: (1) arkusze spisowe użyte do przeprowadzenia spisu z natury nie posiadały obok numeru rejestrowego parafy osoby, która wydawała druki ścisłego zarachowania, (2) nie uregulowano w przepisach wewnętrznych gospodarki drukami ścisłego zarachowania, (3) klauzule kończące spis na danej stronie były umieszczone nieprawidłowo i treść ich była niepełna, (4) na jednej stronie arkusza spisowego komisja spisowa wpisywała środki trwałe, pozostałe środki trwałe, wyposażenie o niskiej wartości składniki ilościowe bez wyceny, czym naruszone zostały postanowienia obowiązującej w jednostce instrukcji inwentaryzacyjnej, (5) spis z natury był rozliczony przez członków komisji inwentaryzacyjnej niezgodnie z postanowieniami zawartymi w § 11 instrukcji inwentaryzacyjnej, która wskazuje, że spis powinni rozliczyć pracownicy księgowości.

W zakresie ewidencji majątkowej

Stwierdzono, że księgi środków trwałych i pozostałych środków trwałych nie były opatrzone datą założenia, nie były także przeszyte i ponumerowane. Wartość ujętych w księgach składników majątkowych nie była zliczana lub była podliczana na pasku papieru maszynowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ewidencja majątkowa musi posiadać cechy trwałe. Stwierdzono także, że księgi majątkowe prowadzone były przez pracowników księgowości. Według standardów kontroli finansowej osoby, które księgują operacje gospodarcze dotyczące spraw majątkowych nie powinny jednocześnie tych ksiąg prowadzić, jak również nie powinny rozliczać inwentaryzacji.

W zakresie dochodów z tytułu zajęcia pasa drogowego

Wnioski o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego składano z pominięciem terminu wynikającego z § 2 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 1986 r. nr 6, poz.33 z późn. zm.). Brak było także opinii zarządcy drogi w sprawie planowanego zajęcia drogi, czym naruszono § 3 ww. rozporządzenia. Z dniem wejścia w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 roku w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2004 r. nr 140, poz.1481) straciły moc przepisy m.in. § 2 oraz § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o drogach publicznych.

W zakresie korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

1. W dokumentacji dotyczącej zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych stwierdzono, że we wnioskach poprzedzających wydanie zezwoleń brakowało niektórych dokumentów wskazanych w art.18 ust.6 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. nr 147, poz.1231 z późn. zm), m.in.: dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu oraz opinii sanitarnej.
2. Stwierdzono przypadek braku pisemnych oświadczeń przedsiębiorcy o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w 2003 roku, co było wymagane przez art.111 ust.4 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

W zakresie wydatków osobowych

1. Stwierdzono przypadki zawyżenia (niewłaściwego wyliczenia) kwot dodatku funkcyjnego przyznanego według określonych stawek i wysokości procentowej, wynikające z przyjęcia, jako podstawy ich wyliczenia, wynagrodzenia zasadniczego pracownika, zamiast najniższego wynagrodzenia zasadniczego określonego w tabelach stanowiących załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. nr 33, poz.264 z późn. zm.) oraz obecnie obowiązującego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 roku w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. z 2005 r. nr 146, poz.1223).
2. Stwierdzono przypadek zawyżenia wynagrodzenia poprzez wypłacanie pracownikowi dodatku za wieloletnią pracę w wysokości 20%, tj. w kwocie 170 zł miesięcznie, pomimo faktu, że praca w Urzędzie stanowiła dodatkowe zatrudnienie dla pracownika. Postępowanie takie niezgodne było z przepisami § 11 ust.1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 roku w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, stosownie do którego - do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się zakończone okresy zatrudnienia. Ponadto, jeżeli praca w Urzędzie stanowi dodatkowe zatrudnienie, to do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
3. Na podstawie kart wynagrodzeń prowadzonych w latach 2003-2005 dla objętych kontrolą pracowników stwierdzono, że w przypadku pracowników, którym wypłacano dodatek funkcyjny, ustalony w wysokości stosownego procentu, jego wysokość nie uległa zmianie w momencie zmiany najniższego wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącego podstawę do obliczenia wysokości przedmiotowego dodatku. W związku z powyższym w okresie objętym kontrolą stwierdzono wypłacanie dodatku funkcyjnych w zaniżonej wysokości dla trzech pracowników: Jadwigi Kolasa, Adama Wiażel i Bogusława Szuberta.
Ponadto na podstawie kart wynagrodzeń prowadzonych dla objętych kontrolą pracowników stwierdzono zawyżenie wypłaty w marcu 2003 roku dodatku funkcyjnego o 30 zł dla byłego Sekretarza – Bogusława Szuberta.
4. W większości sporządzonych angaży nie wskazywano stanowiska, na którym zatrudniano pracownika oraz podawano nieaktualną lub błędną podstawę prawną.
5. Osoby dokonujące sprawdzenia list płac pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym nie posiadały stosownych upoważnień Wójta Gminy do wykonywania przedmiotowych czynności. Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale III pkt 6 Regulaminu wewnętrznej kontroli finansowej obowiązującego od dnia 12 grudnia 2003 roku, obowiązki w zakresie kontroli finansowej powinny być uwzględnione w zakresach czynności pracowników Urzędu. Ponadto, zgodnie z art. 28a ust.2 ustawy o finansach publicznych - wykonywanie przez pracowników określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej uzależnione było od powierzenia tych obowiązków przez kierownika jednostki.
6. Błędnie wyliczano ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, z naruszeniem zasad ustalania wysokości ekwiwalentu ustalonych w § 19 ust.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. nr 2 poz.14 z późn. zm.).
7. Stwierdzono przypadki wystawienia poleceń wyjazdu służbowego bez określania czasu trwania podróży, celu wyjazdu służbowego oraz przypadki braku podpisu osoby delegującej.
8. Dokonywane zapisy w rejestrze wyjazdów służbowych nie odpowiadały danym zawartym w poleceniach wyjazdu służbowego pod względem daty (nr 10/2003, nr 15/2003, nr 89/2004) oraz pod względem czasu pobytu oddelegowanego (nr 15/2003).
9. W poleceniach wyjazdu służbowego nie określano miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży oraz stwierdzono przypadki braku określenia czasu od rozpoczęcia do zakończenia podróży.
10. Stwierdzono przypadki, w których ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej naliczano za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży służbowej, mimo, że pracownik nie ponosił kosztów dojazdów (delegacja nr 92/2003 z dnia 1 września 2003 roku, nr 14/2004 z dnia 23 lutego 2004 roku), czym naruszono § 6 ust.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236, poz.1990 z późn. zm.).
11. Analizując dokumentację poniesionych wydatków na podróże służbowe zagraniczne pracowników Urzędu Gminy Nowosolna stwierdzono, że wystawiono polecenie wyjazdu nr 59/2003 w dniu 23 maja 2003 roku dla B. Szubera. W dokumentacji znajdował się wniosek o zaliczkę z dnia 22 maja 2003 roku na kwotę 1.500 zł. Rozliczenie zaliczki nastąpiło w dniu 9 czerwca 2003 roku. Uchwałą z dnia 27 czerwca 2003 roku Rady Gminy Nowosolna w sprawie zmian budżetu zwiększone zostały wydatki w dziale 750 rozdziale 75023 § 4420 o kwotę 1.500 zł. Na dzień wystawienia delegacji i jej rozliczenia nie zaplanowano w budżecie wydatków na podróże służbowe zagraniczne. Powyższe stanowiło naruszenie art.92 pkt 3 w zw. z art.129 ust.1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym - dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym.
12. Stwierdzono przypadek nie wystawienia delegacji na podróż służbową zagraniczną pracownikowi. Kontrolującym przedłożono fakturę VAT z dnia 1 października 2003 roku wystawioną przez PKP Intercity Sp. z o.o., która opiewała na kwotę 782,60 zł i została zapłacona ze środków budżetowych w dniu 2 października 2003 roku. Uchwałą Rady Gminy z dnia 27 października 2003 roku zwiększone zostały wydatki w dziale 750 rozdziale 75023 § 4420 o kwotę 101 zł. Na dzień zapłaty faktury nie zostały zabezpieczone wystarczające środki w budżecie Gminy.

Przekazując informacje o powyższych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli, proszę Pana Wójta o podjęcie działań w celu ich usunięcia oraz zapobieżenia występowaniu w przyszłości. W związku z powyższym Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi kieruje następujące wnioski pokontrolne:

1. Uzupełnić instrukcję obiegu dokumentów księgowych w zakresie postanowień dotyczących poleceń wyjazdu służbowego.
2. Zapewnić prowadzenie spisów spraw na poszczególnych stanowiskach pracy, zgodnie z § 16 ust. 1 Instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych.
3. Zapewnić podejmowanie kontroli wobec podległych jednostek organizacyjnych w zakresie wyznaczonym przez art.187 ust.2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104).
4. Zapewnić by czynności w zakresie gospodarki finansowej wykonywały osoby, którym powierzono określone obowiązki w oparciu o art.44 ust.2 ustawy o finansach publicznych.
5. Przestrzegać art.138 pkt 3 w zw. z art.189 ust.1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym - dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym.
6. Ustalić w ramach dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości wykazy ksiąg rachunkowych prowadzonych dla budżetu gminy i jednostki budżetowej, zgodnie z wymogiem wynikającym z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit "b" ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości.
7. Sporządzać zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont pomocniczych, zgodnie z wymogami określonymi w art.18 ustawy o rachunkowości.
8. Przestrzegać art.23 ust.2 ustawy o rachunkowości określającego treść zapisu księgowego.
9. W zakresie inwentaryzacji przestrzegać postanowień obowiązującej w jednostce instrukcji inwentaryzacyjnej. Dokonać analizy możliwości rozdzielnia obowiązków związanych z prowadzeniem ksiąg inwentarzowych, dokonywaniem spisu z natury i rozliczaniem inwentaryzacji.
10. Zapewnić wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie wniosków zawierających dokumenty wymagane art.18 ust.6 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
11. Egzekwować od przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych składanie pisemnych oświadczeń o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim, zgodnie z art.111 ust.4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
12. Dokonać wypłat zaniżonych kwot wynagrodzeń na rzecz pracowników Urzędu Gminy.
13. Dokonać analizy możliwości wyegzekwowania zwrotu do budżetu Gminy kwot nadpłaconych wynagrodzeń, w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące bezpodstawnego wzbogacenia.
13. W zakresie wypłaty dodatku za wieloletnią pracę przestrzegać § 11 ust.2 rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 roku w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich, zgodnie z którym - jeżeli praca w urzędzie stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
14. Dodatek funkcyjny obliczać przyjmując za podstawę najniższe wynagrodzenie zasadnicze w I kategorii zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego, zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 roku.
15. Wyliczać ekwiwalent za niewykorzystany urlop zgodnie z przepisami § 19 ust.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop.
16. Rozliczać koszty podróży służbowych na podstawie prawidłowo wypełnionych poleceń wyjazdu służbowego. Zapewnić rzetelne prowadzenie rejestru poleceń wyjazdu służbowego.

Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art.9 ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Wójta o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że stosownie do art.9 ust.4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia, w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

1. Pan JAN DOMAGAŁA
Przewodniczący Rady Gminy Nowosolna
2. Pan SŁAWOMIR MA