W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

P. Łowicki - Kontrola doraźna przeprowadzona przez RIO w Łodzi, zakończona w 2006 roku

XML

Treść

Wystąpienie pokontrolne przekazane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi do Przewodniczącego Zarządu Powiatu Łowickiego, po zakończeniu doraźnej kontroli gospodarki finansowej w zakresie prawidłowości udzielania z budżetu Powiatu dotacji na rzecz szkół niepublicznych prowadzonych na terenie Powiatu przez Stowarzyszenie Zakład Doskonalenia Zawodowego w Łodzi. Udostępniane na podstawie art.6 ust.1 pkt 4 lit "a" tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Łódź, dnia 26 stycznia 2006 r.



Pan
Cezary Dzierżek
Przewodniczący Zarządu Powiatu Łowickiego


WK - 602/7/2006

Działając na podstawie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r., Dz. U. nr 55, poz. 577 ze zm.) informuję Pana Przewodniczącego, że Regionalną Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła doraźną kontrolę gospodarki finansowej w Powiecie Łowickim w zakresie prawidłowości udzielania z budżetu Powiatu dotacji na rzecz szkół niepublicznych prowadzonych na terenie Powiatu przez Stowarzyszenie Zakład Doskonalenia Zawodowego w Łodzi.

W wyniku czynności kontrolnych dotyczących udzielenia dotacji na 2005 rok stwierdzono, co następuje: Według stanu na dzień 1 września 2004 roku (oraz przez 2005 rok) Zakład Doskonalenia Zawodowego w Łodzi prowadził na terenie Powiatu Łowickiego następujące szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych:
- Zaoczne Uzupełniające Technikum Przemysłu Spożywczego - typ szkoły - trzyletnie technikum uzupełniające dla absolwentów szkół zawodowych, zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "f" ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. nr 256, poz. 2572 ze zm.). Szkoła o zaocznym systemie kształcenia dla dorosłych,
- Zaoczne Uzupełniające Technikum Mechaniczne - typ szkoły - trzyletnie technikum uzupełniające dla absolwentów szkół zawodowych, zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "f" ustawy o systemie oświaty. Szkoła o zaocznym systemie kształcenia dla dorosłych,
- Zaoczne Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące - typ szkoły - dwuletnie uzupełniające liceum ogólnokształcące dla absolwentów szkół zawodowych - zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "e" ustawy o systemie oświaty. Szkoła o zaocznym systemie kształcenia dla dorosłych,
- Zaoczne Liceum Ogólnokształcące - typ szkoły - trzyletnie liceum ogólnokształcące, zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "b" ustawy o systemie oświaty. Szkoła o zaocznym systemie kształcenia dla dorosłych.
Stowarzyszeniu ZDZ w Łodzi, zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, przysługiwały z tytułu prowadzenia ww. szkół dotacje z budżetu Powiatu Łowickiego. Wysokość dotacji powinna być ustalona stosownie do unormowania zawartego w art.90 ust.3 ustawy o systemie oświaty, według którego - dotacje dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.
Kontrolujący stwierdzili, że dla wyliczenia kwot przysługujących Stowarzyszeniu dotacji kontrolowana jednostka przyjęła wydatki bieżące ponoszone na prowadzenie wszystkich swoich szkół publicznych, niezależnie od typu i rodzaju. Przykładowo, dla ustalenia kwot dotacji dla Zaocznego Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcące oraz dla Zaocznego Liceum Ogólnokształcące przyjęto wydatki ponoszone na funkcjonowanie:
- I Liceum Ogólnokształcącego w Łowiczu - typ szkoły - trzyletnie liceum ogólnokształcące, zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "b" ustawy o systemie oświaty. Szkoła kształcąca w systemie dziennym dla młodzieży,
- II Liceum Ogólnokształcące w Łowiczu - - trzyletnie liceum ogólnokształcące, zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "b" ustawy o systemie oświaty. Szkoła kształcąca w systemie dziennym dla młodzieży,
- III Liceum Ogólnokształcące w Łowiczu - - trzyletnie liceum ogólnokształcące, zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "b" ustawy o systemie oświaty. Szkoła kształcąca w systemie dziennym dla młodzieży,
- ZSL w Zdunach - - trzyletnie liceum ogólnokształcące, zgodnie z art.9 ust.1 pkt 3 lit. "b" ustawy o systemie oświaty. Szkoła kształcąca w systemie dziennym dla młodzieży.
Wśród wymienionych szkół publicznych brak było szkół kształcących w systemie zaocznym dla dorosłych. Brak było także szkoły o typie wskazanym w art.9 ust.1 pkt 3 lit. "e" ustawy o systemie oświaty (dwuletnie uzupełniające liceum ogólnokształcące dla absolwentów szkół zawodowych). Dla wszystkich wskazanych szkół średnia miesięczna kwota wydatków przypadająca na jednego ucznia wynosiła 266,22 zł. Dla obliczenia kwoty dotacji kontrolowana jednostka zastosowała dwa wskaźniki procentowe: wskaźnik 50%, a do otrzymanej kwoty 133,11 zł kolejny wskaźnik 29,40%, co dawało ostatecznie kwotę 39,13 zł. Wskaźnik 29,40% - według wyjaśnień p.o. Dyrektora Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu - stanowił proporcję średniej liczby godzin zajęć realizowanych tygodniowo w szkołach zaocznych dla dorosłych (10 godzin) w stosunku do średniej ilości godzin realizowanych tygodniowo w szkołach stacjonarnych dla młodzieży (34 godziny) [1].
Niezależnie od powyższych kalkulacji, ostateczne miesięczne stawki dotacji w przeliczeniu na jednego ucznia określone zostały przez Zarząd Powiatu Łowickiego uchwałą nr 267/2005 z dnia 10 stycznia 2005 roku. Stawka dla zaocznego liceum dla dorosłych ustalona została w wysokości 34 zł. W odniesieniu do wymienionej kwoty kontrolującym nie przedstawiono żadnych kalkulacji, czy też wyliczeń w oparciu, o które kwota ta została przyjęta. W podstawie prawnej ww. uchwały Zarządu Powiatu wadliwie powołano uchwałę nr XXV/163/2004 Rady Powiatu Łowickiego w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Łowickiego dla niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych z terenu powiatu. Zauważyć należy, że powyższa uchwała - zgodnie z tytułem - określała wyłącznie tryb udzielania i rozliczania dotacji, stosowanie do zakresu upoważnienia zawartego w art.90 ust.4 ustawy o systemie oświaty. Według powołanego przepisu - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust.2a-3b, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji. Zasady ustalania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych określa nie uchwała, lecz odpowiednie przepisy ustawy o systemie oświaty. Uchwała nie dawała, zatem Zarządowi Powiatu upoważnienia do ustalania kwot dotacji niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
Analogiczny sposób obliczania dotacji, jak wyżej opisany, przyjęto w przypadku prowadzonych przez Stowarzyszenie ZDZ zaocznych uzupełniających techników dla dorosłych. Średnią kwotę wydatków przypadającą na jednego ucznia obliczono biorąc pod uwagę wszystkie szkoły funkcjonujące w ramach Zespołów Szkół Ponadgimnazjalnych, niezależnie od typu i rodzaju. Wyłącznie Zespół Szkół nr 2 prowadził kształcenie w systemie zaocznym dla dorosłych. Jednakże w skład Zespołu nie wchodziło trzyletnie technikum uzupełniające dla absolwentów szkół zawodowych (art.9 ust.1 pkt 3 lit. "f" ustawy o systemie oświaty). Pozostałe szkoły prowadziły kształcenie dla młodzieży w systemie stacjonarnym dla młodzieży. W ramach Zespołu nr 1 i Zespołu nr 3 utworzono w 2004 roku trzyletnie uzupełniające technika, do których jednak nie było naboru.
Wyliczona dla wszystkich ww. szkół średnia miesięczna kwota wydatków bieżących przypadająca na 1 ucznia wynosiła 276,69 zł, a po zastosowaniu wskaźników 50% i 29,40% - 40,67 zł. Zarząd Powiatu w uchwale nr 267/2005 przyjął stawkę 36 zł.

W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono także, że w latach 2001 - 2004 dla ustalenia wysokości dotacji dla niepublicznych szkół prowadzonych przez Stowarzyszenie ZDZ w Łodzi stosowane były miesięczne kwoty dotacji przypadające na jednego ucznia w wysokości 26 zł dla zaocznego liceum dla dorosłych oraz 31 zł dla zaocznej szkoły zawodowej dla dorosłych. Kwoty te ustalono w oparciu o średnie kwoty wydatków bieżących dla prowadzonych przez Powiat liceów ogólnokształcących (158,32 zł) oraz liceów i techników zawodowych (186,58 zł). Po zastosowaniu wskaźników procentowych (50% i 33,33%) otrzymano wymienione kwoty 26 zł i 31 zł (po zaokrągleniu), które zostały przyjęte uchwałą Zarządu Powiatu nr 275/2001 z dnia 26 czerwca 2001 roku w sprawie ustalenia kwot dotacji dla niepublicznych szkół ponadpodstawowych o uprawnieniach szkół publicznych z terenu Powiatu Łowickiego.

Wymienione kwoty, określone w 2001 roku, były przyjmowane do obliczania dotacji w kolejnych latach, mimo, że według stosowanej w kontrolowanej jednostce metody obliczeń - pomijając w tym momencie wadliwość tej metody - powinny być wyższe (np. na 2003 rok odpowiednio kwoty 37,93 zł dla liceum zaocznego dla dorosłych i 39,74 zł dla zaocznej szkoły zawodowej dla dorosłych).

Wobec powyższych ustaleń należy stwierdzić, że sposób ustalania wysokości dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, innych niż realizujące obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, naruszał unormowania wynikające z art.90 ust.3 ustawy o systemie oświaty. Powołany przepis wyznacza minimalny poziom finansowania przedmiotowych szkół, obligując jednostki samorządu terytorialnego do ustalania dotacji w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.
Podkreślić należy w szczególności, że przysługująca omawianym szkołom kwota dotacji nie podlega swobodnemu określeniu przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, z uwagi na powołaną, wskazaną przez ustawę, minimalną wysokość (dotacja przysługuje na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż ...) [2]. Określanie przez Zarząd Powiatu Łowickiego kwoty dotacji niezależnie od stosowanej metody jej obliczania (zresztą błędnej) świadczy o całkowitej dowolności w tym zakresie.
Niedopuszczalne jest także, po ustaleniu minimalnego poziomu dotacji w oparciu o dane dotyczące wydatków bieżących ponoszonych na szkoły publiczne danego typu i rodzaju na terenie powiatu (lub szkoły danego typu lub rodzaju w powiecie najbliższym), korygowanie kwoty dotacji wskaźnikami związanymi z ilością godzin wynikającą z ramowych planów nauczania.

Mając na uwadze przedstawione powyżej ustalenia RIO w Łodzi wnioskuje o ustalenie wysokości dotacji na 2006 rok dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, innych niż wymienione w art.90 ust.2a ustawy o systemie oświaty, zgodnie z zasadami określonymi w art.90 ust.3 tej ustawy.


Podając powyższe do wiadomości, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych, proszę Pana Przewodniczącego o przesłanie informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do kolegium Izby. Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dniu od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, za pośrednictwem Prezesa Izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżeń może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Bieg terminu, o którym mowa wyżej ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.

Do wiadomości:

1. Przewodniczący Rady Powiatu Łowickiego
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Łowickiego
3. aa



Wystąpienie pokontrolne podpisała dr Jadwiga Chwiałkowska – Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.



PRZYPISY

[1] Średnią tygodniową liczbę godzin ustalano w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. nr 15, poz. 142 ze zm.).
[2] Oczywiście dotacja może być przyznana w kwocie przewyższającej ustawowo wyznaczone minimum.