W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Uchwała Nr 20/52/05 z dnia 17 sierpnia 2005 roku Kolegium RIO w Łodzi

XML

Treść

Kolegium w składzie:

1. Ryszard Paweł Krawczyk8. Urszula Wiktorowska
2. Ewa Śpionek9. Beata Kaczmarek
3. Wiesława Łabińska10. Małgorzata Michałek
4. Iwona Kopczyńska11. Bogdan Łągwa
5. Wojciech Newereńczuk12. Agnieszka Kamyczek-Maszewska
6. Józefa Lucyna Michejda13. Danuta Kocemba
7. Barbara Polowczyk14. Grażyna Kos


Po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2005 roku zastrzeżeń Prezydenta Miasta Pabianic przesłanych pismem nr KPM.I. 0911-2/2005 z dnia 25.07.2005r. do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 11.07.2005r., Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi działając na podstawie art. 25b ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

Uchwala, co następuje:


1. Uwzględnić zastrzeżenia Prezydenta Miasta Pabianic do punktu 49 wniosków pokontrolnych (strona 44 wystąpienia pokontrolnego) dotyczących wydatkowania środków pochodzących z opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na wynagrodzenia pracowników straży miejskiej, w związku z uznaniem przez Kolegium Izby naruszenia prawa poprzez niewłaściwą jego interpretację.
2. Uwzględnić zastrzeżenia Prezydenta Miasta Pabianice do punktu 50 wniosków pokontrolnych (strona 45 wystąpienia pokontrolnego) dotyczących uchwały nr XXVIII/244/04 z dnia 28 kwietnia 2004 roku Rady Miejskiej w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu ich rozliczenia oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.
Uzasadnienie


W dniu 26 lipca 2005r. do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wpłynęło pismo Prezydenta Miasta Pabianic dotyczące wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym nr WK-602/37/2005 z dnia 11 lipca 2005 r. W piśmie Prezydent Miasta odniósł się do:
- punktu 49, strona 44 wystąpienia pokontrolnego, w którym zalecono zaniechać wydatkowania środków pochodzących z opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na wynagrodzenia pracowników Straży Miejskiej oraz przestrzegać art.182 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zgodnie z którym - dochody z tych opłat powinny być wykorzystywane na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i nie mogą być przeznaczane na inne cele,
- punktu 50, strona 45 wystąpienia pokontrolnego, w którym nakazano „rozważyć możliwość uchylenia uchwały Rady Miejskiej w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu ich rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania - mając na względzie brak podstaw prawnych do jej podjęcia”.
Kolegium Izby rozpatrując wniesione zastrzeżenia wzięło pod uwagę: pismo Prezydenta Miasta Pabianic z dnia 25.07.2005 r., ustalenia inspektorów kontroli opisane w protokole kontroli kompleksowej przeprowadzonej w Mieście Pabianice, wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym oraz wyjaśnienia zawarte w piśmie Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 3 marca 2005 roku skierowanym do Wojewody Łódzkiego (znak KPM.2-0050/76/05), które stanowiły odpowiedź na skargę radnego Rady Miejskiej w Pabianicach dotyczącej nieprawidłowego dysponowania opłat pochodzących z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, w szczególności przeznaczenia ponad 1/3 dochodów na wynagrodzenia dla Straży Miejskiej.

Na podstawie analizy powyższych materiałów Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej zważyło, co następuje:

Ad.1 Stosownie do art.182 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dochody z opłat za wydane na podstawie art. 18 lub art. 181 tej ustawy zezwolenia oraz dochody z opłat określonych w art. 111 wykorzystywane winny być na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i nie mogą być przeznaczane na inne cele. Z powyższego wynika, że podstawą wydatkowania wskazanych środków są gminne programy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Stosownie do dyspozycji art. 41 ust. 2 ustawy Rada Miejska w Pabianicach, corocznie podejmowała uchwałę w sprawie Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Pabianic. Uchwalone programy przesyłane były każdorazowo do organu nadzoru – Wojewody Łódzkiego, który nie stwierdził naruszenia prawa. W treści programów wskazywano, że Straż Miejska, jako jedna z wielu instytucji, współpracuje z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w realizacji zadań zapisanych w programach. Z treści protokołu kontroli oraz z wystąpienia pokontrolnego wynika, że Straż wykonywała konkretne zadania wyraźnie zapisane w programach. Były to:
- monitorowanie postaw dzieci i młodzieży pabianickich szkół wobec alkoholu i innych substancji uzależniających,
- realizację elementów kampanii profilaktycznej ALKOHOL KRADNIE WOLNOŚ